Članci u ovom serijalu

  • Osobine džahilijeta/paganstva
  • Definicija i vrste džahilijjeta
  • Propisi džahilijeta/paganstva i njegove posljedice
  • 1.Osobine džahilijeta: Prilazak muškarcima i ostavljanje žena
  • 2.Osobine džahilijeta:Prijetnja istjerivanjem sa ognjišta
  • Prijetnja istjerivanjem iz ognjišta (drugi dio)
  • 3.Osobine džahilijeta:Zakidanje na litru i kantaru
  • Zakidanje na litru i kantaru (drugi dio)
  • 4. Džahilijet: Pripisivanje vjerovjesnicima laži
  • Džahilijet: Pripisivanje vjerovjesnicima laži (drugi dio)
  • 5.Osobine džahilijeta: Požurivanje kazne
  • Osobine džahilijeta: Požurivanje kazne (drugi dio)
  • 6.Osobine džahilijeta: Ostavljanje rada po istini
  • Osobine džahilijeta: Ostavljanje rada po istini (drugi dio)
  • Osobine džahilijeta: Ostavljanje rada po istini (treći dio)
  • 7.Osobine džahilijeta: Postavljanje žena za pretpostavljene
  • Postavljanje žena za pretpostavljene (drugi dio)
  • Osobine džahilijeta: Postavljanje žena na funkcije vlasti (treći dio)
  • 8. Osobine džahilijeta: Obožavanje Sunca i Mjeseca
  • 8.Osobine paganstva: Obožavanje Sunca i Mjeseca (drugi dio)
  • 9. Osobine džahilijeta: Zlosutnja zbog poslanika i vjernika
  • 9.Osobine paganstva: Zlosutnja zbog poslanika i vjernika (drugi dio)
  • 10.Osobine džahilijeta: Pravljenje spletki radi ubistva vjerovjesnika
  • Služenje spletkama radi ubistva vjerovjesnika (drugi dio)
  • 11.Osobine paganstva: Sumnja u Sudnji dan
  • 11.Osobine paganstva: Sumnja u Sudnji dan (II dio)
  • 11.Osobine džahilijeta: Sumnja u ahiret (III dio)
  • 12.Osobine džahilijeta:Ubijanje muške a ostavljanje u životu ženske djece
  • 13. Osobine džahilijeta: Razgolićavanje žena
  • 14.Osobine džahilijeta: Slijeđenje vođa u onome što je suprotno istini
  • 14.Osobine džahilijeta: Slijeđenje vođa u onome što je suprotno istini (IIdio)
  • 15-18.Osobine paganstva: Ezijećnje i ismijavanje vjerovjesnika i njihovih sljedbenika
  • 15-18.Osobine džahilijeta: Optužba na poslanike da su ludi
  • 15-18.Osobine džahilijeta: Cilj ismijavanja poslanika je odustajanje od poziva u vjeru
  • Osobine paganstva:Optužba na poslanike da su pjesnici
  • 19.Osobine džahilijeta: Spaljivanje protivnika
  • 19.Osobine džahilijeta: Spaljivanje vjernika
  • 20.Paganstvo: Zastrašivanje lažnim božanstvima
  • 20.Osobine džahilijeta: Zastrašivanje lažnim božanstvima (II dio)
  • Osobine paganstva:Zastrašivanje lažnim božanstvima(III dio)
  • 21-22.Osobine džahilijeta:Grčenje srca pri spomenu Allaha
  • 21-22.Osobine paganstva:Grčenje srca zbog spomena Allaha(IIdio)
  • Osobine paganstva: Grčenje srca zbog spomena Allaha (III dio)
  • 23.Osobine paganstva: Traženje samo dunjalučke koristi
  • Osobine džahilijeta: Traženje samo dunjalučke koristi (II dio)
  • Osobine džahilijeta: Traženje samo dunjalučke koristi (III dio)
  • 24.Osobine džahilijeta: Pripisivanje Allahu žene i djeteta
  • Osobine paganstva: Pripisivanje Allahu žene i djeteta (II dio)
  • Pripisivanje Allahu žene i djeteta (IIIdio)
  • Uobraženost kada ih Allah obdari Svojim blagodatima (IIdio)
  • 25.Osobine džahilijeta: Uobraženost u blagodatima
  • 26. Osobine paganstva: Tuga i očaj kada ih pogodi nedaća
  • Ne gubite nadu u milost Allahovu
  • Gubljenje nade u Allahovu milost 3.dio
  • 27.Osobine paganstva: mrzovolja zbog rođenja ženskog djeteta
  • 28.Osobine paganstva: Ubijanje vlastite djece
  • 29.Osobine džahilijeta: U teškoći obećavaju da će vjerovati.
  • Džahilijet se s obzirom na općenitost i posebnost dijeli na:

    1. Opći džahilijet koji se odnosi na period prije poslanstva Vjerovjesnika  sallallahu 'alejhi ve sellem  , dok to ne važi za razdoblje nakon poslanstva zbog njegovih riječi: „Neprestano će skupina iz mog ummeta biti istaknuta na Allahovoj odredbi, neće im nauditi onaj ko ih ostavi, niti onaj ko se s njima razilazi, sve dok ne dođe Allahova odredba, a oni tako vidljivi među ljudima“  1  

    Rekao je Ibn Tejmijje: “Generalno u vremenu nakon poslanstva Muhammeda sallallahu 'alejhi ve sellem  nema džahilijeta.”  2 

    2. Posebni ili ograničeni džahilijet je onaj koji se nalazi u jednoj ali ne i drugoj zemlji, kao što je slučaj sa nevjerničkim zemljama, ili kod jedne osobe ali ne i svake druge, ili kod čovjeka prije nego primi islam pa makar bio u muslimanskoj zemlji. Nekad ovakav džahiljet postoji u nekim muslimanskim zemljama ili kod mnogih od muslimana, kao što je došlo u govoru Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem: „Četiri stvari u mom ummetu su od džahilijeta, neće ih zasigurno ostaviti: Hvalisanje položajem, vrijeđanje zbog porijekla, traženje kiše pomoću zvijezda i naricanje.“  3  Ova vrsta džahilijeta obitava i nakon poslanstva Vjerovjesnika  sallallahu 'alejhi ve sellem

    Vrste džahilijeta prema vremenskom razdoblju se takođe klasifikuju na prije i poslije poslanstva Muhammeda sallallahu 'alejhi ve sellem. Allah  subhanehu we te'ala   je uopšteno nazvao prvim džahilijetom vrijeme prije poslanstva:

    وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعْنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ٣٣

    33 U kućama svojim boravite i ljepotu svoju, kao u davno pagansko doba, ne pokazujte, i molitvu obavljajte i zekat dajite, i Allaha i Poslanika Njegova slušajte! Allah želi da od vas, o porodico Poslanikova, grijehe odstrani, i da vas potpuno očisti.

    Al-Ahzab, 33

     

    Propisi džahilijeta

    Prvi: džahilijet koji ima propis nevjerstva i širka, a to je onaj džahilijet koji se veže za uvjerenja/akidu i neke ibadete. Od toga je: utjerivanje u laž poslanika što u suštini predstavlja negiranje istine, kao u riječima Uzvišenog:

    قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُۥ لَيَحْزُنُكَ ٱلَّذِى يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لَا يُكَذِّبُونَكَ وَلَٰكِنَّ ٱلظَّٰلِمِينَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ يَجْحَدُونَ ٣٣

    33 Mi znamo da tebe zaista žalosti to što oni govore. Oni, doista, ne okrivljuju tebe da si ti lažac, nego nevjernici poriču Allahove riječi.

    Al-Anam, 33

    . Od toga je i traženje bereketa putem krsta, te traženje pomoći od umrlih u kaburovima.

    Drugi: džahilijet koji ima propis velikog grijeha i nepokornosti, a to je onaj koji biva na nivou ispod nevjerstva i očituje se ostavljanjem neke obaveze ili činjenjem nekog harama. Ovakvim džahilijetom osoba ne biva nevjernikom. Primjer ovoga jeste naricanje za umrlim, uznošenje položajem, brijanje brade i sl.

    Treći: džahilijet koji ima propis pokuđenosti. Zapravo propis ove vrste se kreće između dozvoljenosti i zabrane/harama, poput osobe koja u ovo upadne bez namjere i volje, kao onaj koji pusti brkove,tj. ostavi ih da narastu do neke granice. Ovaj džahilijet je pokuđen jer može biti put i sredstvo koje vodi u oponašanje pravih sljedbenika džahilijeta.

     

    Oblici džahilijeta

    Svaka vrsta džahilijeta ima više razičitih oblika, toliko da je naučni trud kroz hod vijekova nemoćan da ih  sve pobroji u jednom djelu. Ova nemoć prebrojavanja njegovih  oblika dolazi zbog njihovih raznovrsnosti te stalnog obnavljanja u različitosti vremena, mjesta i osoba. Uzročnik koji vodi ka pojavi nekog džahilijetskog oblika je dvojak:

    Prvi je negiranje (Kur'anskih i hadiskih) tektova tako što se pogrešno protumače ili iskrive u značenju.

    Drugi je dominacija strasti i pohota u svim stvarima kao i svim obastima naučnog i praktičnog života.

     

    Posljedice džahilijeta

    Sve vrste džahilijeta u svim svojim oblicima imaju mučne i opasne posljedice koje se ne ograničavaju samo na jednog pojedinca (koji taj džahilijet sa sobom nosi), ili jedno vrijeme u kojem to postoji. Naprotiv, to se nasljeđuje s generacije na generaciju.

    Od najpogubnijih posljedica džahilijeta jeste davanje razumu status božanstva i preuveličavanje u zasićenju samo tjelesnih potreba. Tretiranje ljudskog intelekta kao superiornog da o svemu donosi sud vodi ka okretanju od slijeđenja istine/objave od Allaha subhanehu we te'ala   . Na taj način dolazi do reduciranja i smanjenja u praksi mnogih propisa vjere i uvjerenja, dozvoljavanja mnogih harama, gubljenja brojnih islamskih temeljnih postulata i uzvišenih principa morala, te dolazi do spora koji izazove razilaženje pojedinaca i skupina, a onda nastupi i rascjepkanost među njima.

    Rekao je Allah Uzvišeni:

    ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا۟ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٥٣

    53 to je zato što Allah neće lišiti blagostanja narod kome ga je podario – sve dok se on sam ne promijeni – a Allah sve čuje i sve zna.

    Al-Anfal, 53

    Navigacija serijalom<< Definicija i vrste džahilijjeta1.Osobine džahilijeta: Prilazak muškarcima i ostavljanje žena >>

    Možda vam se sviđa

    Komentari

    Komentari su zatvoreni.