Ovo je . dio od 82 u serijalu Osobine džahilijeta
Slijeđenje vođa i starješina u onome što je suprotno istini (drugi dio)

Islam je definisao vlast koja posjeduje pravo na dozvoljavanje i zabranjivanje, pa ju je istrgao iz ruku stvorenja, ma kakav bio njihov stepen u Allahovoj vjeri ili među ljudima, i učinio je samo pravom Gospodara, Uzvišenog. Dakle, pravo na oharamljivanje ili ohalaljivanje nečega pripada isključivo Stvoritelju, i ni po čemu ga ne posjeduju vjerske ili svjetovne vođe.

Šejhu-l-islam Ibn Tejmijje rahimehullahje ovo objasnio kazavši: „Onaj ko zabranjuje dozvoljeno, i onaj što dozvoljava zabranjeno – ako je u tom pitanju bio mudžtehid i ciljao slijeđenje Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem, bojao se Allaha koliko je bio u mogućnosti, ali mu je istina bila skrivena u tom pitanju – ovakvog Allah neće obračunavati za njegovu grešku. Naprotiv, nagradiće ga za njegov idžtihad1 u kojem se pokorio svome Gospodaru. Međutim, onaj ko zna da je to greška u odnosu na istinu s kojom je došao Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem, a zatim sijedi takvog na njegovoj grešci odstupajući od Poslanikovih sallallahu 'alejhi ve sellem riječi – takav ima udio u tom širku koji je Allah prekorio, posebno što u tome slijedi svoju strast i pomaže isto svojim jezikom i rukom, a uz znanje da radi suprotno praksi Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem. Onaj ko čini ovaj vid širka zaslužuje kaznu. Zbog svega ovoga, ulema je saglasna da osobi kada zna istinu nije dozvoljeno slijepo slijeđenje nikoga.“ 2

Šejhu Muhammed ibn Abdulvehhab rahimehullahje cijelo poglavje u djelu Kitabu-t-tevhid naslovio sljedećim riječima: ‘Poglavlje o tome ko se pokori učenjacima i vladarima u zabranjivanju nečega što je Allah dozvolio, ili dozvoljavanju nečega što je zabranio – da je isti njih uzeo za gospodare.’ Zatim je u tom poglavlju spomenuo hadis Adijj ibn Hatima radijellahu 'anhu.3

 

Ovo osobina se pojavila kod Jevreja i kršćana i zalutalih frakcija koji su išli njihovim putem u ovom pitanju.

Ibn Kajjim rahimehullah je spomenuo na što se odnosi postojanje ove osobine kod Jevreja i kršćana: „Zaista je većina Jevreja ostavila vjerovanje u Vjerovjesnika Muhammeda sallallahu 'alejhi ve sellem zbog pokornosti svojim svećenicima koji su poznavali stvari vjerovjesništva poslanika Muhammeda sallallahu 'alejhi ve sellemkao što poznaju svoju vlastitu djecu.“ 4

O kršćanima je rekao: „Njihovo oslanjanje u vjeri se vraća na ljude koji su predstavljali kolegij kršćanstva a koji su jedni druge smatrali hereticima; oni (običan narod) su prihvatili od njih temelje svoje vjere.“ 5

 

Ista osobina se nalazila i kod nepismenih6, a odražavala se u pokornosti njihovim prvacima. Na to ukazuje njihovo pomjeranje svetih mjeseci7, pokornost ‘Amr ibn Luhaju koji je uveo širk Allahu među Kurejšije, označavanje neke deve da je behira8, i drugo. Stvari koje je uveo u praksu Kurejša, a koje su bile kontradiktorne istini, učinio je vjerom koja se slijedi. Zbog toga, Zakonodavac se suprotstavlja sljedbenicima džahilijjeta u ovoj osobini, pa otuda Allah poriče ovakvo njihovo postupanje, kao što je u ajetu:

أَمْ لَهُمْ شُرَكَٰٓؤُا۟ شَرَعُوا۟ لَهُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنۢ بِهِ ٱللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ ٱلْفَصْلِ لَقُضِىَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ ٱلظَّٰلِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ٢١

21 Zar oni da imaju bogove koji im propisuju da vjeruju ono što Allah nije naredio? Da nije Riječi prije izrečene, među njima bi već bilo presuđeno. – A nevjernike, doista, čeka patnja nesnosna.

Eš-Šura, 21

 

Allah subhanehu we te'alaobavještava kakav kraj na onom svijetu čeka one koji tako postupaju:

إِذْ تَبَرَّأَ ٱلَّذِينَ ٱتُّبِعُوا۟ مِنَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوا۟ وَرَأَوُا۟ ٱلْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ ٱلْأَسْبَابُ ١٦٦ وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوا۟ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا۟ مِنَّا كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ ٱللَّهُ أَعْمَٰلَهُمْ حَسَرَٰتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُم بِخَٰرِجِينَ مِنَ ٱلنَّارِ ١٦٧

166 kada će se glavešine, za kojima su se drugi povodili, svojih sljedbenika odreći i kada će veze koje su ih vezale prekinute biti, i oni patnju doživjeti, 167 kada će sljedbenici njihovi uzviknuti: "Da nam je samo da se vratimo, pa da se i mi njih odreknemo kao što su se oni nas odrekli!" Eto, tako će Allah njima djela njihova po njih kobnim pokazati i oni iz vatre neće izlaziti.

El-Bekare, 166 - 167

قَالَ ٱدْخُلُوا۟ فِىٓ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِ فِى ٱلنَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّىٰٓ إِذَا ٱدَّارَكُوا۟ فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَىٰهُمْ لِأُولَىٰهُمْ رَبَّنَا هَٰٓؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فَـَٔاتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ ٱلنَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰكِن لَّا تَعْلَمُونَ ٣٨ وَقَالَتْ أُولَىٰهُمْ لِأُخْرَىٰهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُوا۟ ٱلْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ ٣٩

38 "Ulazite u Džehennem s narodima, sa džinima i ljudima koji su prije vas bili i nestali!" – reći će On. I kad god neki narod uđe, proklinjat će onaj za kojim se u nevjerovanju poveo. A kad se svi u njemu iskupe, tada će običan puk reći o glavešinama svojim: "Gospodaru naš, ovi su nas u zabludu odveli, zato im podaj dvostruku patnju u vatri!" – "Za sve će biti dvostruka!" – reći će On – "ali vi ne znate." 39 A glavešine će reći običnom puku: "Pa vi nemate nikakve prednosti pred nama!" Zato iskusite patnju za ono što ste radili.

El-A'raf, 38 - 39

وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَن نُّؤْمِنَ بِهَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ وَلَا بِٱلَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلظَّٰلِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِندَ رَبِّهِمْ يَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ ٱلْقَوْلَ يَقُولُ ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ لِلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوا۟ لَوْلَآ أَنتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِينَ ٣١ قَالَ ٱلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوا۟ لِلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوٓا۟ أَنَحْنُ صَدَدْنَٰكُمْ عَنِ ٱلْهُدَىٰ بَعْدَ إِذْ جَآءَكُم بَلْ كُنتُم مُّجْرِمِينَ ٣٢ وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ لِلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوا۟ بَلْ مَكْرُ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَآ أَن نَّكْفُرَ بِٱللَّهِ وَنَجْعَلَ لَهُۥٓ أَندَادًا وَأَسَرُّوا۟ ٱلنَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا۟ ٱلْعَذَابَ وَجَعَلْنَا ٱلْأَغْلَٰلَ فِىٓ أَعْنَاقِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ ٣٣

31 A oni koji ne vjeruju govore: "Mi nećemo vjerovati u ovaj Kur'an niti u one prije njega!" A kada bi samo vidio kad onī koji su učinili zlo pred Gospodarom svojim budu zadržani i kad stanu među sobom razgovarati: "Da vâs nije bilo, sigurno bismo bili vjernici" – reći će oni koji su tlačeni bili onima koji su bili oholi. 32 "A zar smo vas mi od Pravoga puta odvratili nakon što vam je bilo na njega ukazano? Ne, sami ste vi grješnici bili" – reći će oni koji su bili oholi onima koji su bili tlačeni. 33 "Nije bilo tako" – odgovoriće oni koji su bili tlačeni onima koji su bili oholi – "nego ste danju i noću spletkarili kad ste od nas tražili da u Allaha ne vjerujemo i da Mu druge jednakim smatramo." I svi će prikriti tugu kad vide da će kažnjeni biti, a Mi ćemo na vratove nevjernika sindžire staviti; zar će biti kažnjeni drukčije nego prema onome kako su radili?

Sebe', 31 - 33

 

Ovu pagansku praksu je odbacio i Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellemrekavši: „Nema pokornosti stvorenju u griješenju Stvoritelju.“ 9

 

 

51.Osobine paganstva: Brijanje samo potiljka >>