AkidaAhlak, edeb, rekaik

Osobine džahilijeta: Ostavljanje rada po istini (treći dio)

Ovo je . dio od 82 u serijalu Osobine džahilijeta

Kaže šejhu-l-islam Ibn Tejmijje rahimehullah : „Osoba koja ostavlja slijeđenje istine, tj.slijeđenje koje mu je obavezno, takav je ustvari prekoreni slijepi sljedbenik (nečega mimo istine), i to je stanje Jevreja i kršćana…. Jevreji su znali za Allaha i znali za vjerovjesništvo Muhammeda sallallahu 'alejhi ve sellem  , ali su zanevjerovali iz inata, zavisti i svog nasilja i prelaženja granice… Kao što su sljedbenici novotarije i strasti od ovog ummeta ostavili istinu i poveli se za svojim vjerskim autoritetima i glavešinama u neistini. Pa onaj ko ostavi istinu uz znanje da je to istina od Allaha, – doista je to samo slijeđenje strasti, i to je stanje onih na koje se Uzvišeni rasrdio, koji su poznavali istinu ali je nisu slijedili.“ 1

Allah Uzvišeni je osporio ovu pagansku karakteristiku i osobinu džahilijeta tako što je upozorio one koji poriču istinu na ishod njihovog postupanja, kao što kaže:

ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا فَٱلْيَوْمَ نَنسَىٰهُمْ كَمَا نَسُوا۟ لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَا يَجْحَدُونَ ٥١

51 kojima je vjera njihova bila igra i zabava i koje je život na Zemlji bio obmanuo." – Sada ćemo Mi njih zaboraviti, zato što su zaboravljali da će na ovaj Dan pred Nama stajati i zato što su dokaze Naše poricali.

El-A'raf, 51

Rekao je Et-Taberi rahimehullah : „Tj. danas ćemo Mi vas ostaviti u patnji kao što ste vi ostavili postupanje po istini na dunjaluku da time sretnete Allaha na Sudnjem danu. I kao što su Allahove ajete poricali i utjerivali u laž, i ne potvrđivali istinitim ništa od Njegovih dokaza koje je On uspostavio nad njima.“ 2

U vezi iste paganske osobine kaže Uzvišeni:

ذَٰلِكَ جَزَآءُ أَعْدَآءِ ٱللَّهِ ٱلنَّارُ لَهُمْ فِيهَا دَارُ ٱلْخُلْدِ جَزَآءًۢ بِمَا كَانُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَا يَجْحَدُونَ ٢٨

28 To je kazna za Allahove neprijatelje, vatra u kojoj će im vječna kuća biti, kao naplata što su dokaze Naše stalno poricali.

Fussilet, 28

وَلَقَدْ مَكَّنَّٰهُمْ فِيمَآ إِن مَّكَّنَّٰكُمْ فِيهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَٰرًا وَأَفْـِٔدَةً فَمَآ أَغْنَىٰ عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَآ أَبْصَٰرُهُمْ وَلَآ أَفْـِٔدَتُهُم مِّن شَىْءٍ إِذْ كَانُوا۟ يَجْحَدُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا۟ بِهِۦ يَسْتَهْزِءُونَ ٢٦

26 Njima smo dali mogućnosti koje vama nismo dali; i sluh i vid i razum smo im dali, ali im ni sluh njihov ni vid njihov ni razum njihov nisu ni od kakve koristi bili, jer su Allahove dokaze poricali – i sa svih strana ih je okružilo ono čemu su se ismijavali.

El-Ahkaf, 26

Kaže Ibn Kesir rahimehullah : „Uzvišeni govori da je prijašnjim narodima dao mogućnosti i blagodati na dunjaluku od imetka i djece, i da im je podario što, ni slično ni blizu, nije dao vama. „I sluh i vid i razum smo im dali, ali im ni sluh njihov, ni vid njihov ni razum njihov nisu ni od kakve koristi bili, jer su Allahove dokaze poricali – i sa svih strana ih je okružilo ono čemu su se ismijavali.“ Tj., obuhvatila ih je patnja i kazna koju su poricali i smatrali dalekom da ih zadesi, tj. pa oprezni budite, vi kojima se ovaj govor upućuje, da budete poput njih, pa da vas snađe kazna poput one što je njih snašla na dunjaluku i ahiretu.“ 3

Zaista, svi prethodni ajeti obuhvataju upozorenje na Allahovu prijetnju koja se posljedično odnosi na ostavljanje postupanja po istini i nijekanje iste, i nema niko pravo da kaže da je ova prijetnja posebna za pojedine osobe i narode. Zapravo, ovu prijetnju koja je došla u ajetima Allah Uzvišeni povezuje za bit  i čin nepokornosti, a ne za biće određenog naroda ili osoba koje su poricale istinu uz znanje o tome.

Upravo zbog ovoga, Allah poziva Svoje robove vjernike na ustrajnost na istini i pozivanje ka njoj. Naredio je to Svome Vjerovjesniku i pohvalio Svoje robove vjernike zbog te osobine, pa je rekao subhanehu we te'ala  (u prijevodu) : “zato ustrajte (na putu) prem Njemu i od njega oprosta molite…”

قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌ فَٱسْتَقِيمُوٓا۟ إِلَيْهِ وَٱسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِّلْمُشْرِكِينَ ٦

6 Reci: "Ja sam čovjek kao i vi, samo – meni se objavljuje da je vaš Bog samo jedan Bog, zato se Njemu iskreno klanjajte i od Njega oprosta tražite! A teško onima koji Njemu druge ravnim smatraju,

Fussilet, 6

فَلِذَٰلِكَ فَٱدْعُ وَٱسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِن كِتَٰبٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ ٱللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ لَنَآ أَعْمَٰلُنَا وَلَكُمْ أَعْمَٰلُكُمْ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ ٱللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا وَإِلَيْهِ ٱلْمَصِيرُ ١٥

15 Zato ti pozivaj i budi istrajan, onako kako ti se naređuje, a ne povodi se za prohtjevima njihovim, i reci: "Ja vjerujem u sve knjige koje je Allah objavio, i naređeno mi je da vam pravedno sudim; Allah je i naš i vaš Gospodar, nama naša, a vama vaša djela; nema potrebe da jedni drugima dokaze iznosimo; Allah će nas sve sabrati, i Njemu će se svi vratiti."

Eš-Šura, 15

Kaže Ibn Kesir rahimehullah : „Tj.ustraj ti i oni koji te slijede na ibadetu Allahu Zvišenom onako kako je to Allah naredio, kontrirajući mušricima u onome što poriču i gdje se razilaze (od istine), i potvrđujući istinitim sve (objavljene) Knjige, sudeći po onome što je Allah naredio.“ 4

Uzvišeni takođe podstiče Svoje robove na postupanje po istini i pozivanje njoj. Rekao je subhanehu we te'ala:

إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَٰمُوا۟ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ١٣

13 Oni koji govore: "Naš Gospodar je Allah!" – i istraju na Pravome putu, neka se ničega ne boje i ni za čim neka ne tuguju!

El-Ahkaf, 13

إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَٰمُوا۟ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَبْشِرُوا۟ بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ ٣٠

30 Onima koji govore: "Gospodar naš je Allah" – pa poslije ostanu pri tome – dolaze meleki: "Ne bojte se i ne žalostite se, i radujte se Džennetu koji vam je obećan.

Fussilet, 30

Kaže Ibn Kesir rahimehullah u vezi ovog ajeta: „Tj.iskrenim radi Allaha učinite svoje djelo i radite shodno pokornosti Allahu Uzvišenom prema onome što je Allah propisao.“ 5

Uputa i praksa Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellemu  riječima i djelu je bila suprotna ovoj džahilijetskoj osobini. Kada je neki čovjek upitao Vjerovjesnika sallallahu 'alejhi ve sellem  rekavši: Naredi mi neku stvar islama poslije koje neću pitati nikoga nakon tebe za slično. Pa je rekao Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem : „Reci:  vjerujem u Allaha, a zatim ustraj.“ 6

Kaže ulema: „Tj. Allahu tevhid/jednoću ispoljite i (tako) vjerujte u Njega, a zatim ustrajte. Nemojte zastranit od tevhida i držite se pokornosti Njemu Uzvišenom dok ne umrete na tome.“ 7

Rekao je Ibn Redžeb rahimehullah: „Ustrajnost je ponašanje shodno Pravome putu, a to je istinska vjera bez zastranjivanja i skretanja s nje desno ili lijevo. To obuhvata izvršavanje svih pokornosti, vanjskih i unutrašnjih, i ostavljanje svih zabranjenih djela, vanjskih i unutrašnjih. Zato je ovaj sveobuhvatni vasijet (tj. riječi Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem u prethodnom hadisu) obuhvatio sve osobine vjere.“ 8

51.Osobine paganstva: Brijanje samo potiljka >>