Ovo je 58. dio od 58 u serijalu Osobine džahilijeta

Rekao je imam Ibn Redžeb rahimehullah : „Kršenje ugovora je osobina po kojoj su bili poznati Jevreji, i to je zapravo jedna od osobina licemjerstva; ovdje se pod licemjerstvom cilja na to da čovjekova tajnost je u koliziji s njegovom vanjštinom, da riječi i djela međusobno proturječe, odnosno da se ne podudaraju ubjeđenja sa ponašanjem.“1

Zbog svega prethodno navedenog Zakonodavac nam zabranjuje kršenje ugovora, kako u Svojoj Knjizi tako i na jeziku Svoga Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem , u brojnim ajetima i različitim primjerima: jasnom i nedvosmislenom zabranom da se prekrši ugovor, ili naredbom da se isti izvrši, ili pojašnjenjem šta je bila kazna za one što su kršili ugovore.

Rekao je Uzvišeni:

وَلَا تَقْرَبُوا۟ مَالَ ٱلْيَتِيمِ إِلَّا بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُۥ وَأَوْفُوا۟ بِٱلْعَهْدِ إِنَّ ٱلْعَهْدَ كَانَ مَسْـُٔولًا ٣٤

34 A od imetka siročeta – što dalje! Osim ako ga želite unaprijediti, sve dok ne postane punoljetno. I ispunjavajte obavezu, jer će se za obavezu, zaista, odgovarati!

El-Isra', 34

وَأَوْفُوا۟ بِعَهْدِ ٱللَّهِ إِذَا عَٰهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُوا۟ ٱلْأَيْمَٰنَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ ٱللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا إِنَّ ٱللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ٩١

91 I ispunjavajte obaveze na koje ste se Allahovim imenom obavezali i ne kršite zakletve kad ste ih tvrdo dali, a Allaha kao jamca sebi uzeli, jer Allah zna ono što radite.

En-Nahl, 91

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ٢ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُوا۟ مَا لَا تَفْعَلُونَ ٣

2 O vjernici, zašto jedno govorite, a drugo radite? 3 O, kako je Allahu mrsko kada govorite riječi koje djela ne prate!

Es-Saff, 2 - 3

Neki učenjaci su u vezi ovoga ajeta rekli: „Zaista Allah prezire ovako nešto, a voli one koji ispunjavaju ugovor kada ga zaključe.“ 2

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je pozivao na ponašanje suprotno džahilijetskoj praksi kršenja dogovora i date riječi, pa je isto svrstao u svojstva licemjera: „Četiri stvari kod koga se nađu biće pravi licemjer, a kod koga se nađe jedna od tih osobina, onda je pri njemu osobina licemjerstva sve dok je ne ostavi: … kada nešto ugovori prekrši.“ 3

Takođe je rekao upozoravajući i prijeteći zbog ovog svojstva: „Svaki prevarant-izdajnik će imati zastavu na Sudnjem danu po kojoj će se poznati.“ 4

Allah je propisao obaveznim ispunjavanje ugovora među ljudima, svejedno bilo to između samih muslimana ili između muslimana i pripadnika drugih konfesija, odnosno žestoko je zabranio kršenje ugovora i zaprijetio počinitelju toga – pa kada je tako kod prava stvorenja, onda je u vezi Allahova prava kršenje ugovora još veće i žešće!

Upravo se ova paganska osobina najviše očituje u sljedećem: da samo u stanju teškoće ili silaska kazne rob daje ugovor Allahu da će vjerovati – bez da vjeruje u stanju blagostanja – a zatim, kada Allah otkloni kaznu i kušnju od njega, vraća se stopama griješenja i nezahvalnosti. Otuda se ovo svrstava pod usrdno obraćanje Gospodaru koje je zajedničko svim stvorenjima, odnosno u kojem saučestvuju i vjernik i nevjernik, i dobročinitelj i zlikovac. Dakle, to je ustvari obraćanje Allahu i molba koju čovjek čini zato što ga je snašla kazna ili nevolja, a ne po sopstvenom htijenju.

Rekao je Uzvišeni:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمْ وَٱخْشَوْا۟ يَوْمًا لَّا يَجْزِى وَالِدٌ عَن وَلَدِهِۦ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِۦ شَيْـًٔا إِنَّ وَعْدَ ٱللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِٱللَّهِ ٱلْغَرُورُ ٣٣

33 O ljudi, bojte se Gospodara svoga i strahujte od Dana kad roditelj djetetu svome neće moći nimalo pomoći, niti će dijete moći svome roditelju imalo pomoći! Allahova prijetnja je istinita, pa neka vas nikako život na ovome svijetu ne zavara i neka vas u Allaha šejtan ne pokoleba.

Luqman, 33

Kaže Ibnu-l-Kajjim rahimehullah : „Značenje ajeta je općenito i obuhvata svakog molitelja kojeg zadesi nevolja, kao što je i stvarnost ljudi. Ovo obraćanje Allahu ne podrazumjeva nužno postojanje islama – predanosti roba Allahu – nego naprotiv obuvata i stanje širka i nevjerstva u kojem je dotični čovjek, kao što je istaknuto u drugom dijelu gore citiranog ajeta (u prijevodu): „…a zatim kada im On podari da osjete Njegovu milost, kad odjednom skupina od njih svome Gospodaru druge ravnim smatraju.“ Dakle, ovo je njihovo stanje nakon što su prethodno bili se obraćali Allahu molbama.“ 5

Takođe je rekao na drugom mjestu: „Njihova nada oličena u molbi Njemu samo pri teškoćama i nevoljama je zapravo obraćanje Allahu iznuđeno situacijom a ne pokajanje nastalo iz vlastitog odabira.“ 6

Rekao je Ibnu Kudame El-Makdisi rahimehullah, autor djela ‘Muhtesaru minhadži-l-kasidin’ : „Ovo opisano stanje je nasuprot stanju vjernika, jer vjernik daje Allahu obećanje da će Ga obožavati u blagostanju kao i teškoći, u tajnosti i javnosti, svojim tijelom i duhom; on je iskren u svom naumu i želji, u svojoj odluci i obećanju da će izvršiti ugovor i djelo. Rekao je Uzvišeni:

مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا۟ مَا عَٰهَدُوا۟ ٱللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُۥ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا۟ تَبْدِيلًا ٢٣

23 Ima vjernika koji ispunjavaju zavjet dat Allahu, ima ih koji su poginuli, i ima ih koji to očekuju – nisu ništa izmijenili –

El-Ahzab, 23

Zbog svega navedenog, obaveza je robu vjerniku da ispunjava sve vrste ugovora kako bi se istinski na njega odnosio izraz iman-vjerovanje. Nasuprot tome, danas vidimo mnoge koji se Allahu okreću kada budu iskušani u svojim imecima i tijelima, ali isti prekrše svaki ugovor i riječ datu Allahu kada se uzdigne od njih kušnja, pa skrenu u obijest i griješenje Allahu svojim bićem i imetkom trošeći i zdravlje i imetak u ono što je Allah učinio haramom – takvi skliznu u milje licemjera bez da to osjete.

<< 29.Osobine džahilijeta: U teškoći obećavaju da će vjerovati.