3.Osobine džahilijeta:Zakidanje na litru i kantaru

Članci u serijalu:

Treća osobina džahilijeta/paganstva je zakidanje na litri i kantaru.

Mjerenja na litru (ar. kejl) se odnosi na mjerenje po zapremini, dok je mjerenje na kantaru (ar. vezn) shodno težini nečega. Litrom (ar. mikjal) se vaga npr. hrana, a od mjera mu je sa'a i mudd.  1 Kantarom (ar. mizan) se vagaju npr. zlato i srebro. 2

Pod zakidanjem se misli na situaciju kada se pri kupovini nečega uzima za sebe potpuna mjera, čak preko nje. S druge strane, pri prodaji se umanjuje količina prodatog, tj. lažno prikazuje potpunim.

Rekao je Uzvišeni:

وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَٰقَوْمِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُۥ ۖ قَدْ جَآءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا۟ ٱلْكَيْلَ وَٱلْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا۟ ٱلنَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَٰحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ٨٥

85 A Medjenu – njegova brata Šuajba. "O narode moj" – govorio je on – "Allahu se klanjajte, vi drugog boga osim njega nemate! Dolazi vam jasan dokaz od Gospodara vašeg, zato pravo na litri i na kantaru mjerite i ljudima stvari njihove ne zakidajte, i red na Zemlji ne remetite kad je već na njoj uspostavljen red. To je bolje za vas ako vjerujete.

Al-Araf, 85

۞ وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۚ قَالَ يَٰقَوْمِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُۥ ۖ وَلَا تَنقُصُوا۟ ٱلْمِكْيَالَ وَٱلْمِيزَانَ ۚ إِنِّىٓ أَرَىٰكُم بِخَيْرٍ وَإِنِّىٓ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ ٨٤

84 I Medjenu – brata njihova Šuajba. "O narode moj" – govorio je on – "Allahu se klanjajte, vi drugog boga osim Njega nemate, i krivo na litru i na kantaru ne mjerite. Vidim da u obilju živite i bojim se da vas jednog dana ne zadesi kazna, pa da svi nastradate.

Hud, 84

۞ أَوْفُوا۟ ٱلْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا۟ مِنَ ٱلْمُخْسِرِينَ ١٨١ وَزِنُوا۟ بِٱلْقِسْطَاسِ ٱلْمُسْتَقِيمِ ١٨٢ وَلَا تَبْخَسُوا۟ ٱلنَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا۟ فِى ٱلْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ١٨٣

181 Pravo mjerite na litru i ne zakidajte 182 a na kantaru ispravnom mjerom mjerite, 183 i ljudima prava njihova ne umanjujte i zlo po Zemlji, nered praveći, ne činite,

Ash-Shuara, 181 - 183

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ ١ ٱلَّذِينَ إِذَا ٱكْتَالُوا۟ عَلَى ٱلنَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ٢ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ٣

1 Teško onima koji pri mjerenju zakidaju, 2 koji punu mjeru uzimaju kada od drugih kupuju, 3 a kada drugima mjere na litar ili na kantar – zakidaju.

Al-Mutaffifine, 1 - 3

Kaže Abdullah ibn ‘Abbas radijellahu 'anhu : “Kada je Poslanik došao u Medinu njeni stanovnici su bili među najpokvarenijim ljudima u vaganju kantarom, pa je Uzvišeni Allah objavio: “Teško onima koji pri mjerenju zakidaju“, pa su pošteno vagali na kantaru. 3

Mufesiri u tumačenju ove sure kažu: Sura je otpočeta sa rječju „vejl“, a što je izraz za prijekor i prijetnju. El-Vejl je dolina u džehenemu ispunjena gnjojem i nečistoćom stanovnika Džehennema  . 4

Allah Uzvišeni je naredio suprotstavljanje sljedbenicima džahilijeta u ovoj njihovoj osobini time što je obavezao muslimane na pravičnost pri mjerenju na litru i kantaru/vagi. Rekao je Uzvišeni:

وَأَوْفُوا۟ ٱلْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا۟ بِٱلْقِسْطَاسِ ٱلْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ٣٥

35 Napunite mjeru kad mjerite na litru i pravo mjerite na kantaru! To je bolje i posljedice su ljepše.

Al-Isra, 35

وَأَقِيمُوا۟ ٱلْوَزْنَ بِٱلْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا۟ ٱلْمِيزَانَ ٩

9 i pravo mjerite i na teraziji ne zakidajte!

Ar-Rahman, 9

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem  je upozorio na oponašanje sljedbenika džahilijeta u ovoj osobini rekavši:

„Neće jedan narod zakidati na litri i kantaru osim da bude kažnjen sa sušnim godinama, oskudnošću u zalihama i nepravdom vladara prema njima.“ 5

Rekao je jedan od učenjaka: smisao ovog govora Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem  jeste upozorenje, jer je zakidanje na litri i kantaru uzrokom suše, oskudnošću zaliha/namirnica i nepravde vladara. 6

Takođe je rečeno: Spomenute kazne su nužna posljedica ovog grijeha. 7

Rekao je imam Ez-Zehebi rahimehullah  : „Onaj koji zakida na litri i kantaru čini jedan od velikih grijeha, a dokaz tome je žestina Allahove prijetnje koja se nalazi u suri El-Mutaffifin – Oni koji pri mjerenju zakidaju. Takvo zakidanje je oblik krađe i prevare, te bespravno jedenje imetka.“ 8

Navigacija serijalom<< Prijetnja istjerivanjem iz ognjišta (drugi dio)Zakidanje na litru i kantaru (drugi dio) >>

  1. Sa'a je mjera za zapreminu u iznosu od četiri pregršti, a mudd je jedna pregršt.

  2.  Vidi: El-Mevsu'atu-l-fikhijjetu-l-kuvejtijjeh.

  3. Et-Taberi u svom tefsiru: 36577 – 482/12.

  4. Tefsiru-t-Taberi:483/12, Tefsiru-l-Kurtubi: 218/19, Ibn Kesir: 484/4, Fethu-l-kadir:281/2.

  5. Ibn Madže:4019, El-Hakim: 583/4 i kaže za njega da je ispravnog lanca prenosilaca, a Albani ga ocjenjuje dobrim. 

  6. Nejlu-l-evtar: 27/3.

  7. Nejlu-l-evtar: 26/4; El-Dževabu-l-kafi: str.69; Subulu-s-selam: 123/1

  8. El-Kebair, str.:121