9.Osobine paganstva: Zlosutnja zbog poslanika i vjernika (drugi dio)

Članci u serijalu:

Zlosutnja zbog poslanika 'alejhimusselam i njihovih sljedbenika

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem se suprotstavio ovom paganskom obilježju kazavši: „Nema zaraze (od svake bolesti), niti zlosutnje (gledanjem u ptice), niti sove1, niti trbušne zmije.“ 2

Ovo nije samo puko oponiranje, Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je čak žestoko zabranio zlosutnju i sujevjerna predskazivanja rekavši da je to širk: „Zlosutnja je širk, a Allah je odagnava sa tevekkulom – pouzdanjem na Allaha.“3

 

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je zlosutnju svrstao u širk s obzirom da narušava tevhid – vjerovanje u Allahovu jednoću s dvije strane:

Prvo: Onaj koji sujevjerno predskazuje zlo zapravo prekida svoje pouzdanje na Allaha i oslanja se na nekoga ili nešto mimo Njega;

Drugo: Takva osoba se veže za stvar koja nije stvarna, jer kakva je poveznica između onoga čime se predskazuje zlo i onoga što se toj osobi desilo? Nema sumnje da takav krši i poništava tevhid. Ovo iz razloga što onaj ko predskazuje zlo može biti u jednom od dva stanja:

Ili da je zadojen tim sujevjerjem i odaziva se na zlosutnju, a ovo je od najvećih nivoa zla predskazanja i pesimizma;

Ili da nastavi svojim putem (ne prihvatajući zlosutnju), ali u brizi i uznemirenosti, i sa strahom od utjecaja zlosutnje.

Oba stanja su manjkavost u tevhidu – vjerovanju u Allahovu jednoću, i šteta za vjeru Allahovih robova.

Zbog toga je Allahov odgovor sljedbenicima džahilijeta, kada su zlom slutili dolazak vjerovjesnika 'alejhimusselam, bio objašnjenje da šta god ih zadesi od teškoće ili blagostanja biva Allahovom odredbom i voljom, i da je isto nagrada ili kazna njima shodno prirodi djela koja oni čine. Shodno ovome, Allahov odgovor narodu faraona kada ih je zadesila suša, neplodnost zemlje i gubljenje ljetine, je pojašnjenje da isto nije zbog Musaa 'alejhisselam i njegovih sljedbenika već usljed Allahove odredbe:

فَإِذَا جَآءَتْهُمُ ٱلْحَسَنَةُ قَالُوا۟ لَنَا هَٰذِهِۦ ۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا۟ بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُۥٓ ۗ أَلَآ إِنَّمَا طَٰٓئِرُهُمْ عِندَ ٱللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ١٣١

131 I kad bi im bilo dobro, oni bi govorili: "Ovo smo zaslužili", a kad bi ih snašla kakva nevolja, Musau i onima koji su s njim vjerovali tu nevolju bi pripisali. Ali ne! Njihova nevolja je od Allaha bila, samo što većina njih nije znala!

Al-Araf, 131

tj. ovo vas je zadesilo zbog vaših grijeha, ne zbog Musaa 'alejhisselam  i vjernika uz njega. 4

 

Odgovor Salihovom 'alejhisselam narodu je:

قَالُوا۟ ٱطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ ۚ قَالَ طَٰٓئِرُكُمْ عِندَ ٱللَّهِ ۖ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ ٤٧

47 "Mi smatramo hrđavim predznakom tebe i one koji su s tobom!" – rekoše oni. – "Od Allaha vam je i dobro i zlo" – reče on – "vi ste narod koji je stavljen u iskušenje."

An-Naml, 47

tj. Ovo što vas je zadesilo je zbog vašeg nevjerstva. 5

 

Isti odgovor nalazimo i u  kazivanjima o drugim narodima, njihovoj zlosutnji i predskazivanju nečega hrđavim znakom:

قَالُوا۟ طَٰٓئِرُكُم مَّعَكُمْ ۚ أَئِن ذُكِّرْتُم ۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ ١٩

19 "Uzrok vaše nesreće je s vama!" – rekoše oni. "Zar zato što ste opomenuti? Ta vi ste narod koji svaku granicu zla prelazi."

Ya-Sin, 19

An-Nisa,

 

Kaže Ibn Tejmijje rahimehullah: „Allah objašnjava da su samo njihova djela znak njihovog predskazivanja dobrog i lošeg, i da je nagrada ili kazna za djela samo od Allaha. U tom smislu je i govor Uzvišenog:

وَكُلَّ إِنسَٰنٍ أَلْزَمْنَٰهُ طَٰٓئِرَهُۥ فِى عُنُقِهِۦ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ كِتَٰبًا يَلْقَىٰهُ مَنشُورًا ١٣

13 I svakom čovjeku ćemo ono što uradi o vrat privezati, a na Sudnjem danu ćemo mu knjigu otvorenu pokazati:

Al-Isra, 13

.“ 67

 

Takođe je rekao: „Ono s čime je došao Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem nije uzrokom ničemu od nedaća, niti ikada pokornost Poslaniku sallallahu 'alejhi ve sellem  biva razlogom nesreće. Naprotiv, pokornost Allahu i Poslaniku sallallahu 'alejhi ve sellem ne uzvraća osim hajrom na dunjaluku i ahiretu onima koji je sprovedu. Međutim, događa se da vjernike u Allaha i Njegovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem  pogađaju musibeti zbog njihovih grijeha, ne zbog toga što su se pokorili Allahu i Njegovom Poslaniku sallallahu 'alejhi ve sellem. Isto važi za sve ono čime su iskušani u blagostanju, nevolji, bolesti, zemljotresima – sve ovo nije zbog njihovog vjerovanja i pokornosti, već bivaju iskušani ovime da se očiste od zla koje je pri njima, da im se time oproste grijesi i podignu stepeni (na ahiretu).“  8

 

Rekao je šejh Salih El-Fevzan rahimehullah:

„Zlosutnja zbog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem dolazi zbog izopačenja srca i  razuma kod ljudi koji Allahu čine širk, pa povjeruju da je zlo pri onome ko je ustvari izvor svakog dobra, tj. kod poslanika 'alejhimusselam. Ovo se događa samo zbog zablude koja je zavladala u dušama takvih osoba, zbog iskrivljenja njihove urođene prirode, jer je i dobro i zlo – oboje po Allahovoj odredbi i određenju.“ 9

 

Dakle, vjerujemo kako je Uzvišeni kazao:

An-Nisa,

 

I za kraj: Očito je da ova osobina zlosutnje zbog vjernika itekako zastupljena kod mnogih neznalica među ljudima, kod onih slabog imana-vjerovanja, a naročito kod pozivača u raznovrsne zablude. Allaha molimo za uputu i ispravno djelo i nama i njima.

Navigacija serijalom<< 9. Osobine džahilijeta: Zlosutnja zbog poslanika i vjernika10.Osobine džahilijeta: Pravljenje spletki radi ubistva vjerovjesnika >>

  1. op.prev.predislamski Arapi su vjerovali da je dolazak sove na nečiju kuću loš predznak i da nagovještava smrt nekog od ukućana. Pripovjeda se i da su vjerovali da se kosti umrlog pretvaraju u sovu.

  2. Buharija: 5757

  3. Buharija; El-Edebu-l-mufred: 909.

  4. Tefsiru-t-Taberi:31/6, Ibn Kesir:240/2.

  5. Et-Taberi: 531/9, Ibn Kesir: 368/3.

  6. El-Fetava: 253/14.

  7. op.prev.Uzvišeni je ovdje kazao: „elzemnahu tairehu fi ‘unukihi.“ Dake, u ajetu stoji: „tairehu – njegov tair“ , tj. njegov znak po kojem predskazuje dobro ili zlo. Ovaj znak su zapravo njegova djela, jer samo po njima se čovjek nada dobru ili strahuje od zla. Zato je i prevedeno: „I svakom čovjeku ćemo ono što uradi o vrat privezati.

  8. El-Fetava:255/14.

  9. El-Iršad ila sahihi-l-i'tikad:136.