Riječ je o paganskoj osobini medžusija – vatropoklonika, zbog čega ova zabrana i važi, a ista nije na snazi samo kada je razlog tome hidžama ili da se potiljak obrije povodom obreda hadždža ili ‘umre.
Pod potiljkom se smatra stražnji dio glave odnosno vrata.
Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem nije imao praksu brijanja glave osim na hadždžskim obredima, a takođe je kontrirao običajima pagana poput medžusija, čak je sallallahu 'alejhi ve sellem kazao: „Razlikujte se od medžusija.“ 1
Rekao je šejhu-l-islam Ibn Tejmijje rahimehullah : „Ova naredba se okončala na izvedenoj i podesnoj osobini, i tačno je to dokaz da je razlikovanje od medžusija stvar koja se cilja šerijatom, i da je ista razlog ovog propisa. Zbog toga je prva generacija muslimana prezirala poistovjećivanje sa medžusijama u ovoj kao i drugim osobinama. Dakle, prezirali su i sva svojstva koja nije poimenično naveo Vjerovjesnik sallallahu 'alejhi ve sellem a dio su prakse medžusija.“ 2
Rekao je Ibnu-l-Kajjim rahimehullah u vezi Poslanikove sallallahu 'alejhi ve sellem upute pri brijanju glave: „Nije bila Poslanikova sallallahu 'alejhi ve sellem praksa da brije glavu mimo obreda hadždža ili ‘umre. Čak nije zapamćeno od njega sallallahu 'alejhi ve sellem da je obrijao svoju glavu osim na hadždžu ili ‘umri.“ 3
Zabilježena je predaja od Katade rahimehullah da je navedeno prezirao rekavši u vezi toga da je „brijanje potiljka od postupaka medžusija.“ 4 Katade rahimehullah takođe prenosi od Omera radijellahu 'anhu koji je, kada je vidio nekog čovjeka što je obrijao svoj potiljak i obukao svilenu odjeću, rekao mu: „Ko se poistovjeti s nekim narodom jedan je od njih.“ 5 Isto se bilježi od imam Ahmeda rahimehullah . Naime, upitan je o brijanju potiljka pa je odgovorio: „Ne poznam u vezi toga neki hadis…, a zatim je rekao: to je od postupaka medžusija, a ko se poistovjeti s nekim narodom njima i pripada.“ 6
Islamski učenjaci su prezirali brijanje glave uopšte kada nije zbog obreda hadždža i ‘umre ili radi neke potrebe. U ove postupke spada i tzv. kaza’ 7 kao i brijanje potiljka bez potrebe za hidžamom ili zbog druge potrebe. S obzirom da je spomenuto praksa medžusija isto je zabrenjeno raditi zbog jasnog hadiskog teksta: „Ko se poistovjeti s nekim narodom, jedan je od njih.“ 8
Imam Malik rahimehullah je prezirao brijanje zatiljka, tj. da neko obrije samo dio s kraja glave, kako su to radili Rimljani. To je oponašanje tuđih običaja. Rekao je imam Malik rahimehullah : Prvi kod nas ko je obrijao svoj zatiljak bijaše kršćanski svećenik.“ 9
Imam Muslim u svome Sahihu: 600
Iktidau-s-sirati-l-mustekim: 50; detaljnije na ovu temu u Šerhu ‘umdeti-l-fikh: 231/1.
Ahkamu ehli-z-zimmeh: 749/2.
El-iktida: 50.
El-Džami'u li Ma'mer ibn Rašid El-Ezedi, dodatak na knjigu El-Musannef li-s-San'ani; El-Mektebu-l-islamijj: 454/11.
„El-Kaze'u je brijanje jednog dijela kose na glavi a ostavljanje nekog drugog dijela, s koje god strane se to uradilo: Er-Revdu-l-murbi'u: 162/1. Danas veoma mnogo raširena frizura. Op.prev.
Bilježe ga imam Ahmed u Musnedu: 5115, te Ebu Davud u Sunenu: 4031; Albani kaže da je hadis vjerodostojan.
Er-Revdu-l-murbi'u: 162/1; El-Adabu-š-šer'ijjeh: 599; El-iktida: 50; Šerhu-l-‘umdeh: 231/1; Et-Temhid: 69/6; El-Furu'u li Muhammed ibn Muflih El-Makdisi, daru-l-kutubi-l-‘ilmijjeh: 105/1.