Rekao je Ibnu-l-Kajjim rahimehullah :

La havle ve le kuvvete illa billahi

Ne nalazi se u svom mogućem postojanju samo jedan osamostaljeni uzrok koji polučuje posljedicu, čak ne postoji posljedična veza preko samo jednog uzroka, osim da mu se pridruži još neki uzrok i nestanu prepreku koje onemogućavaju uzročno-posljedično djelovanje. Ovo važi među empirijskim uzrocima koje svjedočimo osjetilima. U svijetu metafizičkih uzroka, kao i apstraktnih uzroka, poput utjecaja sunca na životinje i biljke važi da je sve zasnovano na nekim drugim uzrocima, od čega je postojanja podložnog mjesta i drugih uzroka koji se pridodavaju ovome uzroku.
Isto tako je i rođenje mladunčeta ili djeteta – cijela stvar je zasnovana na nekoliko uzroka pored snošaja mužjaka. I nadalje, svi uzroci se pojavljuju sa svojim posljedicama.

Dakle, sve čega se čovjek plaši i(li) čemu se nada od stvorenja je, u najvišoj svrsi, samo dio uzroka koji se ne može osamostaliti u donošenju posljedice. Niko se ne može osamostaliti sveukupnim utjecajem, i bez da se zaustavi uzročno-posljedična veza na ostalo, niko …. osim Allah, Jedini i Svemoćni. Stoga ne treba da se iskazuje nada niti strah bilo čemu mimo Allaha. Upravo je ovo neprikosnoven argument da vezivanje nade i straha za nekoga mimo Allaha je ništavna stvar. Zaista ne postoji pri ikome stanje snage i sposobnosti od njega samoga da postupa sa istim, jer zaista nema nijednog stanja niti ijedne moći osim od Allaha. On je Taj u čijoj je ruci svo stanje, svako preinačenje stanja i sva moć. Stvorenje se nada ili strahuje zbog toga iako svako stanje kao i sva snaga pripadaju samo Allahu i suštinski su samo u Njegovoj ruci – pa kako da se čovjek boji onoga ko nema snage niti moći da se premjesti u drugačije stanje, ili kako da se takvome nada?! Naprotiv, strah od stvorenja ili nadanje stvorenju je upravo uzrokom da Allah spriječi Svoje blagodati ili spusti nedaću onome ko se drugoga boji ili se njemu nada.

Zaista, koliko strahuješ od nekoga mimo Allaha, Allah će mu dati silu nad tobom, i koliko se nekome mimo Allaha nadaš toliko će se oduzeti tebi od blagodati.

Ovo važi za stanje svih stvorenja, makar bilo da većina njih isto ne zna i ne razumije – što Allah htjedne biće – i to je neminovno – a što Allah neće, ono se neće ni dogoditi makar se ujedinila protiv Njega sva stvorenja.

El-Fevaid: 64-65 ; Dar Ibn Redžeb.

<< Druženje braće muslimana Allah odagnava nevolje kada Mu se ispolji jednoća >>