„On je Taj koji vam je učinio Zemlju pitomom…“

Rekao je Ibnu-l-Kajjimrahimehullah:
Tefsir ajeta:

هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلْأَرْضَ ذَلُولًا فَٱمْشُوا۟ فِى مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا۟ مِن رِّزْقِهِۦ وَإِلَيْهِ ٱلنُّشُورُ ١٥

15 On vam je Zemlju pogodnom učinio, pa hodajte predjelima njezinim i hranite se onim što On daje, Njemu ćete poslije oživljenja odgovarati.

El-Mulk, 15

Uzvišeni obavještava da je učinio Zemlju krotkom i podložnom koračanju, kopanju, bušenju i gradnji po njoj, odnosno nije je načinio da izaziva teškoću i nepristupačnost onome ko to želi na njoj. I obavijestio je Uzvišeni da ju je sačinio ravnicom, posteljom, ćilimom, nepomičnom i dostatnom (za živiti i umrijeti), i obavijestio je da ju je zaravnao, prostro i raširio, i izveo iz nje njezinu vodu i pašnjake, pričvrstio je planinama, prokrčio i otvorio na njoj klance i puteve, i dao da poteku na njoj rijeke i izvorišta, berekete joj podario i opskrbu njezinu odredio. Od njezina bereketa je da sva živa bića, njihova opskrba i hrana izlazi iz Zemlje, od bereketa njezina je da ti spustiš u nju sjeme pa ona za tebe izbaci mnogostruko uvećano od onoga što je bilo. Od bereketa njezina je da podnosi uznemiravanje na svojim leđima, i izbaci ti iz svoje unutrašnjosti najljepše i najkorisnije stvari; sakrije u sebe svaku ružnoću a izbaci njemu svaku prijatnost, ugodnost i ljupkost. Od bereketa Zemlje je da prekriva prljavštine i ostatke od čovjekovog tijela, sakriva ih, gomila i pruža utočište, dok mu izbaci hranu i piće njegovo – ona je nešto što najviše podnosi ljudski ezijet i ujedno nešto što mu najviše uzvraća korisnim stvarima! I nije onaj što je postao zemljom bolji od onoga koji po Zemlji kroči, niti je postao da joj manje ezijet čini i da je bliži u dobru prema njoj!

Poenta: Uzvišeni je učinio nama Zemlju poput pitome kamile koja se povinuje gdje god se upravi. Ljepota izraza pomenom njezinih ramena u opisu njezinih puteva i prolaza/klanaca je upravo u prvobitnom opisu Zemlje da je pogodna i mirna, jer onaj koji hoda po njoj kroči po njezinim ramenima koja su nešto najvisočije na njoj. Otuda su ramena protumačena kao planine, poput čovjekovih ramena koja su njegov najuzdignutiji dio tijela. Rekli su: ovo je ustvari napomena da je hodanje po ravnicama Zemlje još lakše. Neki su rekli: Ramena su bokovi i strane, otuda se kaže za čovjekova ramena da su to njegovi bokovi. Ono što je očito jeste da se sa ramenima cilja na uzvišenja; ta strana po kojoj hodaju živa bića su uzvišenja na Zemlji, mimo njima suprotne strane – a zaista je zaravan lopte njezina najviša tačka – jer hodanje biva samo po njezinoj ravnini. Ljepota izražavanja o zaravni pomenom ramena je u onome što je prethodilo u opisu Zemlje da je blaga i pitoma.

Zatim je ljudima naredio da jedu iz od Njega date opskrbe koju je spustio u Zemlju. Dakle, On ju je potčinio njima, učinio prohodnom i rascijepio na njoj puteve i prolaze po kojima oni hode, i u nju smjestio njihovu opskrbu. Znači, Uzvišeni je spomenuo prilagođenost nastambe da bi se njen stanovnik istom koristio i premještao odlaskom i dolaskom, te jeo od onoga što je u tu nastambu stavljeno.

A zatim je riječima „a Njemu je povratak“ skrenuo pažnju da mi u ovoj nastambi nismo vječni naseljenici, već smo u nju ušli kao prolaznici pa zbog toga nije ispravno da je doživljavamo stalnom domovinom. Naprotiv, ušli smo u ovu nastambu da bi se pripremili na njoj za vječnu kuću – Zemlja je kuća prolaska, ne stacionirana ljepota, ona je prelaz i prolaz, nije stalni zavičaj i prebivalište.

Ajet sadrži ukazivanje na Njegov rububijjet (gospodstvo), jednoću, moć, mudrost i dobrotu, te napominjanje na Njegove blagodati i dobročinstvo, i ujedno upozorenje na naginjanje dunjaluku i uzimanje ovosvjetske kuće za otadžbinu i boravište, zapravo treba da ubrzamo na dunjaluku hod ka boravištu i džennetu kod Allaha. Hvala pripada Allahu na značenjima koja su protkana kroz ajet, od spoznaje Njega, Njegove jednoće i napominjanja na Njegove blagodati, podstreku da se ka Njemu ide, pripremi za susret sa Njime i dolazak pred Njega, te davanje na znanje da će On smotati ovosvjetsko prebivalište kao da ga nije bilo, da će oživiti sve njegove stanovnike nakon što ih je sve usmrtio – Njemu je povratak.

El-Fevaid: 25,26; Dar Ibn Redžeb.

<< Stepen učesnika bitke na Bedru