Uistinu sve nedoumice onih koji negiraju Povratak se vraćaju na tri vrste:
Prva – da se dijelovi tijela izmješaju sa dijelovima Zemlje na način da se ne mogu razvrstati, odnosno ne može se postići razvrstavanje jedne od druge osobe.
Druga – da nema snage i sposobnosti koja se vezuje za takvo nešto
Treća – da to predstavlja stvar od koje nema nikakve koristi, odnosno da mudrost (postojanja života) podrazumjeva stalnost ljudske vrste, jednih nakon drugih, i tako do beskonačnosti; kad god umre generacija naslijedi je nova generacija. Dočim da Bog usmrti cijelu ljudsku vrstu a zatim ih poslije sve oživi – u tome nema mudrosti.
Dokazi oživljenja i povratka
Prvi – da se potvrdi potpunost znanja Gospodara – neka je slavljen – kao što On reče u odgovoru onome što je kazao: ‘Ko će oživiti kosti kada budu pepeo?…’
وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِىَ خَلْقَهُۥ قَالَ مَن يُحْىِ ٱلْعِظَٰمَ وَهِىَ رَمِيمٌ ٧٨ قُلْ يُحْيِيهَا ٱلَّذِىٓ أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ٧٩
78 i Nama navodi primjer, a zaboravlja kako je stvoren, i govori: "Ko će oživiti kosti kad budu truhle?" 79 Reci: "Oživiće ih Onaj koji ih je prvi put stvorio; On dobro zna sve što je stvorio,
Ja-Sin, 78 - 79
I rekao je:
وَمَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَإِنَّ ٱلسَّاعَةَ لَءَاتِيَةٌ فَٱصْفَحِ ٱلصَّفْحَ ٱلْجَمِيلَ ٨٥ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ ٱلْخَلَّٰقُ ٱلْعَلِيمُ ٨٦
85 Mi smo nebesa i Zemlju i ono što je između njih mudro stvorili. Čas oživljenja će zacijelo doći, zato ti velikodušno oprosti, 86 Gospodar tvoj sve stvara i On je Sveznajući. –
El-Hidžr, 85 - 86
I kazao je:
قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنقُصُ ٱلْأَرْضُ مِنْهُمْ وَعِندَنَا كِتَٰبٌ حَفِيظٌۢ ٤
4 Mi znamo šta će od njih zemlja oduzeti, u Nas je Knjiga u kojoj se sve čuva.
Qaf, 4
Drugi – potvrda potpunosti Njegove snage i sposobnosti, kao u Njegovom govoru:
أَوَلَيْسَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَىٰ وَهُوَ ٱلْخَلَّٰقُ ٱلْعَلِيمُ ٨١
81 Zar Onaj koji je stvorio nebesa i Zemlju nije kadar stvoriti njima slične? Jeste, On sve stvara i On je Sveznajući;
Ja-Sin, 81
Takođe Njegove riječi:
بَلَىٰ قَٰدِرِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُۥ ٤
4 Hoćemo, Mi možemo stvoriti jagodice prsta njegovih ponovo.
El-Kijame, 4
ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْحَقُّ وَأَنَّهُۥ يُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ٦
6 zato što Allah postoji, i što je On kadar mrtve oživiti, i što On sve može,
El-Hadždž, 6
Allah subhanehu we te'ala je spojio ova dva dokaza u Svom govoru:
أَوَلَيْسَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَىٰ وَهُوَ ٱلْخَلَّٰقُ ٱلْعَلِيمُ ٨١
81 Zar Onaj koji je stvorio nebesa i Zemlju nije kadar stvoriti njima slične? Jeste, On sve stvara i On je Sveznajući;
Ja-Sin, 81
Treći – potpunost Njegove mudrosti, kao u Njegovim riječima:
وَمَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَٰعِبِينَ ٣٨
38 Mi nismo stvorili nebesa i Zemlju i ono što je između njih da bismo se igrali.
Ed-Duhan, 38
وَمَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَآءَ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَٰطِلًا ذَٰلِكَ ظَنُّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِنَ ٱلنَّارِ ٢٧
27 Mi nismo uzalud stvorili nebo i Zemlju i ono što je između njih; tako misle nevjernici, pa teško nevjernicima kad budu u vatri!
Sad, 27
أَيَحْسَبُ ٱلْإِنسَٰنُ أَن يُتْرَكَ سُدًى ٣٦
36 Zar čovjek misli da će sam sebi prepušten biti, da neće odgovarati?
El-Kijame, 36
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَٰكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ١١٥ فَتَعَٰلَى ٱللَّهُ ٱلْمَلِكُ ٱلْحَقُّ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ ٱلْعَرْشِ ٱلْكَرِيمِ ١١٦
115 Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete povratiti?" 116 I neka je uzvišen Allah, Vladar istiniti, nema drugog boga osim Njega, Gospodara svemira veličanstvenog!
El-Mu'minun, 115 - 116
أَمْ حَسِبَ ٱلَّذِينَ ٱجْتَرَحُوا۟ ٱلسَّيِّـَٔاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ كَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ سَوَآءً مَّحْيَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ ٢١
21 Misle li oni koji čine zla djela da ćemo s njima postupiti jednako kao sa onima koji vjeruju i dobra djela čine, da će im život i smrt biti isti? Kako loše rasuđuju!
El-Džasije, 21
Zbog toga je ispravan odgovor da je Povratak poznata stvar po razumu, uz potvrdu istoga Božijim zakonom, te da savršenstvo Gospodara Uzvišenog, kao i potpunost Njegovih imena i svojstava podrazumjevaju i iziskuju oživljenje i Povratak, i da je On lišen od onoga što govore poricatelji Povratka kao što je Njegova potpunost lišena od ostalih mahana i nedostataka. 1