Ovo je . dio od 4 u serijalu Kuća vječnosti

Allah potvrđuje Svoju moć da povrati stvorenja proživljenjem na sljedeće načine:

Prvo: Učinio ih je da postoje a da prije toga nisu bili, iz čega se razumije da Onaj koji je moćan učiniti nešto da postoji nakon nepostojanja je još moćniji povratiti nakon smrti postojanje već stvorenih. Rekao je Uzvišeni:

أَفَعَيِينَا بِٱلْخَلْقِ ٱلْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِى لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ ١٥

15 Pa zar smo prilikom prvog stvaranja malaksali? Ne, ali oni u ponovno stvaranje sumnjaju.

Qaf, 15

قُلْ يُحْيِيهَا ٱلَّذِىٓ أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ٧٩

79 Reci: "Oživiće ih Onaj koji ih je prvi put stvorio; On dobro zna sve što je stvorio,

Ja-Sin, 79

Drugo: Izmjenjivost stanja i faza čovjeka u njegovom stvaranju i preobrazbi kroz različite oblike koji nisu međusobno slični, tj. od zemlje (prvi čovjek), pa kap oplođenog sjemena, onda komad mesa, pa zakvačak, zatim kosti obrasle mesom. Ovi različiti stadiji koji su svima poznati priznaje sam čovjek, izučava to, i upravo to predstavlja veliku stvar! Ko pritvrđuje ove nivoe preinačenja u procesu stvaranja i nastanka još lakše će pritvrditi vraćanje u život mrtvih odnosno proživljenje! O ovome Allah kaže:

أَيَحْسَبُ ٱلْإِنسَٰنُ أَن يُتْرَكَ سُدًى ٣٦ أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِىٍّ يُمْنَىٰ ٣٧ ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّىٰ ٣٨ فَجَعَلَ مِنْهُ ٱلزَّوْجَيْنِ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰٓ ٣٩ أَلَيْسَ ذَٰلِكَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يُحْۦِىَ ٱلْمَوْتَىٰ ٤٠

36 Zar čovjek misli da će sam sebi prepušten biti, da neće odgovarati? 37 Zar nije bio kap sjemena koja se ubaci, 38 zatim ugrušak kome On onda razmjer odredi i skladnim mu lik učini, 39 i od njega onda dvije vrste, muškarca i ženu, stvori, 40 i zar Taj nije kadar mrtve oživiti?

El-Kijame, 36 - 40

Treće: Rasplod stvorenja i njihovo umnožavanje porodom, odnosno nastajanje i preobrazba od živog u mrtvog, i od mrtvog (pretka) u živog (potomka). 1Isto predstavlja dokaz o ponovnom nastanku i proživljenju. Kako? Naime, ovu stvar svjedoče sva stvorenja kroz život, vide to ispred sebe, da bi poslužilo argumentom za istu operaciju koja im se obećava nakon njihove smrti, jer je povratak umrlih u žive stvar slična ovosvjetskom međusobnom rasplodu i umnožavanju ljudi. Zapravo je svako pojedinačno na ovome svijetu bio u stanju mrtvog ili živog pa ga je Allah preinačio u ono drugo stanje, tj. mrtvo ili živo. I ovo Allah ističe u Kur'anu rekavši:

يُخْرِجُ ٱلْحَىَّ مِنَ ٱلْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ ٱلْمَيِّتَ مِنَ ٱلْحَىِّ وَيُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ ١٩

19 On iz neživog stvara živo i živo pretvara u neživo. On oživljava zemlju nakon mrtvila njezina – isto tako ćete i vi biti oživljeni.

Er-Rum, 19

Četvrto: Oživljavanje prirode kroz godišnja doba, odnosno kretanje vegetacije drveća i bilja, a zatim njihovo ‘usmrćivanje’ – takođe je primjer koji Allah navodi u prilog Svoje moći da oživi umrle. Naime, onaj ko je kadar da učini nešto prvi put, pa ga usmrti, pa opet povrati, kadar je isto to učiniti u nečemu drugome. Zapravo je djelo stvaranja i djelo ponovnog vraćanja u život ista vrsta djela, i oboje je trag i posljedica moći Stvoritelja. O ovome kaže Uzvišeni:

وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنَّكَ تَرَى ٱلْأَرْضَ خَٰشِعَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ ٱلَّذِىٓ أَحْيَاهَا لَمُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰٓ إِنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ٣٩

39 Jedno od znamenja Njegovih je i to što ti vidiš suhu zemlju, a kad na nju spustimo kišu, ona se pokrene i uzbuja. Onaj ko njoj daje život oživiće, sigurno, i umrle, jer je On kadar sve.

Fussilet, 39

Na više mjesta u Kur'anu Allah pojašnjava sličnost u postupku dvaju povraćanja u život, tj. dvaju oživljenja: oživljenje vegetacije i proživljenje ljudi :يحيى الأرض بعد موتها و كذلك تخرجون – ‘Oživljava zemlju nakon mrtvila njezina. Eto, tako ćete i vi biti izvedeni!’ 2

فَٱنظُرْ إِلَىٰٓ ءَاثَٰرِ رَحْمَتِ ٱللَّهِ كَيْفَ يُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ٥٠

50 Zato pogledaj tragove Allahove milosti – kako On oživi zemlju nakon mrtvila njezina! On će, uistinu, i mrtve oživiti, On sve može.

Er-Rum, 50

U suri El-Ankebut Allah spominje smrt i povratak a zatim spominje što vrijedi nakon toga: prolaznost dunjaluka i vječnost ahireta. I tu je naveden primjer iz ove kategorije dokaza:

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ مِنۢ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُ قُلِ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ٦٣

63 A ako ih upitaš: "Ko s neba kišu spušta i njome mrtvu zemlju oživljava?" – sigurno će reći: "Allah!" – a ti reci: "Hvala Allahu!" – ali većina njih ne shvaća.

El-'Ankebut, 63

Peto: Kur'an navodi stvaranje koji je veće od čina stvaranja čovjeka da bi objasnio lahkoću stvaranja čovjeka i njegovog povratka u život nakon smrti. Tako Allah navodi da je stvaranje nebesa i Zemlje veće od stvaranja čovjeka, kao što je u Njegovom govoru:

لَخَلْقُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ ٱلنَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ٥٧

57 Stvaranje nebesa i Zemlje je, sigurno, veće nego stvaranje roda ljudskog, ali većina ljudi ne zna.

Gafir, 57

Dakle, učinio je da Njegova moć da stvori veće bude dokaz o Njegovoj moći da stvori što je manje!
Ovaj metod se koristi i kada Allah spominje smrt i povratak u život u Svojim riječima:

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ ٱلْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ٥٧

57 Svako živo biće će smrt okusiti, i Nama ćete se poslije vratiti.

El-'Ankebut, 57

Zatim nakon ovog ajeta spominje Svoje stvaranje nebesa i Zemlje i potčinjavanje Sunca i Mjeseca da bi pojasnio Svoju snagu – neka je uzvišen – pa kaže:

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ٦١

61 A da ih upitaš: "Ko je nebesa i Zemlju stvorio i ko je Sunce i Mjesec potčinio?" – sigurno bi rekli: "Allah!" Pa kuda se onda odmeću?

El-'Ankebut, 61

Slično ovome je kada Allah navodi Svoje stvaranje nebesa i Zemlje i onoga što je između njih, te stvaranje meleka a zatim kaže:

فَٱسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم مَّنْ خَلَقْنَآ إِنَّا خَلَقْنَٰهُم مِّن طِينٍ لَّازِبٍۭ ١١

11 Upitaj ih da li je teže njih stvoriti ili sve ostalo što smo stvorili? – Njih stvaramo od ljepljive ilovače.

Es-Saffat, 11

ءَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ ٱلسَّمَآءُ بَنَىٰهَا ٢٧

27 A šta je teže: vas ili nebo stvoriti? On ga je sazdao,

En-Nazi'at, 27

Šesto: Stvaranje kao veliko djelo neminovno mora biti da ima veliki cilj. Stvaranje čovjeka je velik čin i povlači veliku svrhu, a to je zaduženje vjerom, za razliku od stvorenja ostatka prirode koja teče po datom zakonu i nije u mogućnosti odabira van postavljene zakonitosti postojanja. Upravo je ovo dokaz o postojanju konačne svrhe u stvaranju čovjeka, a to je da će biti obračunat po osnovi zaduženja vjerom koje je posebno samo za čovjeka i džinne!
Znači, podrazumjeva se iz činjenice da je čovjeku naređeno i zabranjeno, kao i što ima mogućnost odabira uz vjerovatnoću pogreške ili tačnosti u djelu, sukladnosti ili suprotnosti sa vjerom u postupanju – da mora doći obračun za isto te zauzvrat nagrada ili kazna. U protivnom, ljudski razum nema nikakvu vrijednost, takođe ni zaduženje vjerskim propisima razumnog čovjeka nema nikakve vrijednosti i svrhe, i sve biva badava?!
Gore iznešena tvrdnja je ustvari aksioma kod svakog razumnog čovjeka – to je da neće niko postaviti sistem i zadužiti naredbama odgovorne a zatim ih ostaviti bez obračuna, osim da će se takav sistem i zaduženje obavezama smatrati ništavnim i uzaludnim! Čak je samo postojanje razuma stvar koja upućuje na postojanje obračuna za razum. Rekao je Uzvišeni:

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَٰكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ١١٥

115 Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete povratiti?"

El-Mu'minun, 115

Znači, razlog početka čovjeka je pokazatelj da postoji razlog njegovog kraja!

El-Hurasanijjeh: 439-442; Šejh ‘Abdul'aziz ibn Merzuk Et-Tarifi, Allah ga sačuvao.