Ovo je . dio od 4 u serijalu Kuća vječnosti

Vjerovanje u proživljenje nakon smrti

Ko god porekne vjerovanje u proživljenje nakon smrti čini to iz oholosti, jer je proživljenje mrtvih stvorenja lakše Allahu nego njihovo prvo stvaranje nakon što nisu postojali. Svako ko vjeruje u prvobitno stvaranje i nastanak stvorenja nakon nepostojanja, nužno ga obavezuje vjerovanje u proživljenje nakon smrti. Zato Allah kaže:

وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِىَ خَلْقَهُۥ قَالَ مَن يُحْىِ ٱلْعِظَٰمَ وَهِىَ رَمِيمٌ ٧٨ قُلْ يُحْيِيهَا ٱلَّذِىٓ أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ٧٩

78 i Nama navodi primjer, a zaboravlja kako je stvoren, i govori: "Ko će oživiti kosti kad budu truhle?" 79 Reci: "Oživiće ih Onaj koji ih je prvi put stvorio; On dobro zna sve što je stvorio,

Ja-Sin, 78 - 79


Nije se rodila ideja negiranja proživljenja osim iz pobude oholosti, a zatim se nije zadovoljila time osim da porekne i prvobitno stvaranje, kako bi dobila da naizgled ima uvjerenost. U proživljenje stvorenja vjeruje čak i Iblis, jer posjeduje znanje o tome koliko je to lahko Onome ko je stvorio prvi put:

قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِىٓ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ٣٦

36 "Gospodaru moj" – reče on – "daj mi vremena do dana kada će oni biti oživljeni!"

El-Hidžr, 36


Onaj koji je stvorio jednu dušu zapravo je moćan stvoriti sve duše, odnosno ko može proživiti jednu dušu moćan je proživiti sve duše. Dakle, mnoštvo stvorenja sprva stvaranja nije umorilo Allaha, pa kako da to učini njihov povratak u žive, makar brojna bila stvorenja!? Naime, njihovo stvaranje prvi put a zatim njihov povratak ponovo u žive je kod Allaha kao stvaraje i oživljenje bilo koje duše i života:

مَّا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَٰحِدَةٍ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌۢ بَصِيرٌ ٢٨

28 Stvoriti sve vas i sve vas oživiti isto je kao stvoriti i oživiti jednoga čovjeka; Allah, zaista, sve čuje i sve vidi.

Luqman, 28


Allah se na nekoliko mjesta zaklinje na proživljenje:

زَعَمَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَن لَّن يُبْعَثُوا۟ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّى لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ ٧

7 Nevjernici tvrde da neće biti oživljeni. Reci: "Hoćete, Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onome što ste radili, doista, biti obaviješteni!" – a to je Allahu lahko –

Et-Tegabun, 7

وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَا تَأْتِينَا ٱلسَّاعَةُ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّى لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَٰلِمِ ٱلْغَيْبِ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَلَا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَآ أَصْغَرُ مِن ذَٰلِكَ وَلَآ أَكْبَرُ إِلَّا فِى كِتَٰبٍ مُّبِينٍ ٣

3 A nevjernici govore: "Čas oživljenja nam neće doći!" Reci: "Hoće, tako mi Gospodara moga, koji zna i ono što je skriveno, zacijelo će vam doći." – Njemu ne može ništa, ni trunčica jedna ni na nebesima ni na Zemlji, izmaći, i ne postoji ništa, ni manje ni veće od toga, što nije u jasnoj Knjizi –

Sebe', 3

وَيَسْتَنۢبِـُٔونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِى وَرَبِّىٓ إِنَّهُۥ لَحَقٌّ وَمَآ أَنتُم بِمُعْجِزِينَ ٥٣

53 Oni te zapitkuju: "Da li je istina da će ono biti?" Reci: "Jest, Gospodara mi moga, zaista je istina i vi nećete moći umaći!"

Junus, 53

Zatim, najviše što se od momenata ahireta spominje u Kur'anu jeste upravo proživljenje! Allah ga naziva s više imena: البعث – proživljenje, الرجوع – povratak, اللقاء – susret,الإحياء – oživljenje, الإخراج – izvođenje(iz mrtvih), النشور – podignuće (iz umrlih), الرد – vraćanje, المصير – odredište, المآب mjesto povratka, الحساب – obračun, الإتيان – dolazak a nekad proživljenje imenuje po vremenu pa isto naziva Dan (u)stajanja/uskrsnuća, Čas sudnji, Zadnji dan, Dan samoobmane, i drugim imenima.

Rekao je Uzvišeni:

إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ ٱلَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَٱلْمَوْتَىٰ يَبْعَثُهُمُ ٱللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ٣٦

36 Odazvaće se jedino oni koji su poslušni. – A Allah će umrle oživiti; zatim, Njemu će se svi vratiti.

El-En'am, 36

وَأَنَّ ٱلسَّاعَةَ ءَاتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ ٱللَّهَ يَبْعَثُ مَن فِى ٱلْقُبُورِ ٧

7 i što će Čas oživljenja, u to nema sumnje, doći i što će Allah one u grobovima oživiti.

El-Hadždž, 7

ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ تُبْعَثُونَ ١٦

16 zatim ćete, na onome svijetu, oživljeni biti.

El-Mu'minun, 16

وَأَقْسَمُوا۟ بِٱللَّهِ جَهْدَ أَيْمَٰنِهِمْ لَا يَبْعَثُ ٱللَّهُ مَن يَمُوتُ بَلَىٰ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ٣٨

38 Oni se zaklinju Allahom, najtežom zakletvom: "Allah neće oživiti onoga koji umre!" A hoće, to je Njegovo obećanje koje će se, doista, ispuniti – samo što većina ljudi ne zna –

En-Nahl, 38

Takođe je na mnogim mjestima u Kur'anu rekao: و إليه المصير – i kod Njega je konačno odredište, kao i و إليه النشور – i pred Njime ćete se svi okupiti.
Upravo zbog lahkoće proživljenja Allah je dao pojavu oživljenja nekih mrtvih primjerom kod nekih Svojih robova. Od toga je primjer s pticama za Ibrahima 'alejhisselam :

وَإِذْ قَالَ إِبْرَٰهِۦمُ رَبِّ أَرِنِى كَيْفَ تُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِى قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ ٱلطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ ٱجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ٱدْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَٱعْلَمْ أَنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٢٦٠

260 A kada Ibrahim reče: "Gospodaru moj, pokaži mi kako mrtve oživljuješ!" – On reče: "Zar ne vjeruješ?" – "Vjerujem" – odgovori on – "ali bih da mi se srce smiri." – "Uzmi četiri ptice" – reče On – "i isijeci ih, pa pojedine komade njihove stavi na razne brežuljke, zatim ih pozovi, brzo će ti doći. Znaj da je Allah silan i mudar."

El-Bekare, 260

; dokaz Isaovog 'alejhisselam poslanstva:

وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ أَنِّى قَدْ جِئْتُكُم بِـَٔايَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ أَنِّىٓ أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ ٱلطِّينِ كَهَيْـَٔةِ ٱلطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًۢا بِإِذْنِ ٱللَّهِ وَأُبْرِئُ ٱلْأَكْمَهَ وَٱلْأَبْرَصَ وَأُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ ٱللَّهِ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِى بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ٤٩

49 i poslati kao poslanika sinovima Israilovim: "Donosim vam dokaz od Gospodara vašeg: napraviću vam od ilovače nešto poput ptice i puhnuću u nju, i biće, voljom Allahovom, prava ptica. I iscijeliću slijepa od rođenja, i gubava, i oživljavaću mrtve, voljom Allahovom, i kazivaću vam šta jedete i šta u domovima svojim gomilate; to će, uistinu, biti dokaz za vas, ako pravi vjernici budete;

Alu-Imran, 49

Međutim, Allah je istu mogućnost dao i najgorem Svom stvorenju – Mesihu Dedždžalu, i učinio isto obmanom i smutnjom za ljude.

Vjerovanje u proživljenje je neophodno i nerazdvojivo od svrhe zaduženja šerijatskim propisima, jer Allah ne tereti vjerskim propisima osim koga će nagraditi ili kazniti zbog preuzetih vjerskih dužnosti. Kaže Uzvišeni:

زَعَمَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَن لَّن يُبْعَثُوا۟ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّى لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ ٧

7 Nevjernici tvrde da neće biti oživljeni. Reci: "Hoćete, Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onome što ste radili, doista, biti obaviješteni!" – a to je Allahu lahko –

Et-Tegabun, 7


Naravno, vjerovanje u proživljenje je jedan od stubova ispravnog vjerovanja, a takvim se ističe i u govoru Alahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem . Prenosi imam Buharija rahimehullah od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu da je rekao: „Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je jednog dana bio naročito istaknut pred ljudima, i odjednom mu dođe neki čovjek hodajući i reče: ‘O Allahov Poslaniče, šta je to iman?’ Reče: ‘Iman je da vjeruješ u Allaha, Njegove meleke, Njegove Poslanike, u susret s Njime, i da vjeruješ u posljednje oživljenje.'“ 1

Ne poznaje termin Sudnjeg dana i vrijeme proživljenja niko osim Allaha. Pošto ljudi ne znaju krajnji rok života nekoga od njih, ispostavlja se još prečim da ne znaju krajnji rok ovosvjetskog života.
Tijelo čovjeka truhne osim repnjače2 ; Allah će na te ćelije spustiti vodu poput muške sperme pa će ljudi izrastati kao što klija sjeme. Rekao je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem : „Svaki sin Ademov truhne, osim repnjače– iz nje je stvoren sin Ademov, i iz nje biti iznova sastavljen.“ 3

Skupine ljudi koje poriču proživljenje mogu se svrstati u dvije:
Prvi koji poriču prvo stvaranje, tj.ne vjeruju u postojanje Stvoritelja svog bitka, pa otuda poriču i proživljenje. Smatraju da sva stvorenja sama po sebi se rađaju, postupaju i umiru.
Druga grupa pritvrđuje prvobitno stvaranje ali negira proživljenje smatrajući da je ponovni povratak nešto toliko veliko da zapravo nije moguće. I ovaj stav dolazi iz oholosti, jer sam razum zaključuje da je lakše ponovo napraviti nešto što je već bilo. Allah upravo ovo navodi kao dokaz:

وَهُوَ ٱلَّذِى يَبْدَؤُا۟ ٱلْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۥ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ وَلَهُ ٱلْمَثَلُ ٱلْأَعْلَىٰ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ ٢٧

27 On je Taj koji iz ničega stvara i On će to ponovo učiniti, to je Njemu lahko; On je uzvišen i na nebesima i na Zemlji; On je silan i mudar.

Er-Rum, 27

Došlo je u hadisu od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: „Allah kaže: ‘Utjeruje me u laž sin Ademov, a nema pravo na to…što se tiče njegovog utjerivanja Mene u laž, pa to su njegove riječi: ‘Neće me proživiti onako kao što me je stvorio!’ A nije prvo stvaranje Meni lakše od toga da isto ponovim …“4

El-Hurasanijjeh: 437-439; Šejh ‘Abdul'aziz ibn Merzuk Et-Tarifi, Allah ga sačuvao.