Peti hadis: U vezi šerijatskog značenja posta

Ovo je 5 dio od ukupno 6 u serijalu Hadisi o postu

Prenosi se od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu da je rekao: “Allahov poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je rekao: ‘Za svako djelo čovjeka dobro djelo se uvećava od deset do sedam stotina puta. Kaže Allah 'azze we dželle: ‘Osim posta, on pripada Meni i Ja za njega nagrađujem. On ostavlja svoje strasti i hranu zbog mene…’’”1 Bilježe Buhari i Muslim.

Hadis upućuje na šerijatsko značenje posta, što je uzdržavanje od hrane, pića i strasti kao čin obožavanja Uzvišenog Allaha i odazivanja Njegovoj naredbi, i žurenja njegovom zadovoljstvu, prema riječima “Zbog Mene”, ili u drugom rivajetu: “On ostavlja hranu, piće i strast zbog Mene.”2

Pa je Allah dopustio jelo i piće do nastupanja zore, potom je naredio upotpunjavanje posta do noći. Značenje ovoga je ostavljanje jela i pića u ovom vremenu, tj. između nastupanja zore i noći.

Hranom i pićem se cilja dostavljanje hrane ili pića putem usta ili nosa, kakva god bila ova hrana ili piće, ili šta god se šmrkalo kroz nos kao hrana ili piće, prema riječima Allahovog poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem Lekitu ibn Sabiri: “… temeljito ušmrkni kroz nos, osim ako postiš.”3

Hrani i piću se dodaje ono što je u tom značenju pa se time prekida post, kao infuzija koja sadrži hranjive materije koje umanjuju potrebu za jelom i pićem, kao glukoza i slično.4

Što se tiče infuzije krvi, kao kada bi čovjek imao jako krvarenje, pa mu se intravenozno dostavila krv, neki učenjaci smatraju da ovo isto prekida post jer je krv srž hrane i pića, a drugi smatraju da infuzija krvi ne prekida post, jer to nije niti jelo, niti piće, niti ima značenje toga. Uglavnom, onaj koji je potreban infuzije, bilo sa nutrijentima ili krvi, takav je bolestan i dopušten mu je prekid posta.

Pročitajte:  Četvrti hadis: O obaveznosti posta i nekim mudrostima njegovog propisivanja

Što se tiče infuzija koje se koriste kao lijek, one ne prekidaju post, svejedno davale se kroz vene ili mišiće, jer one nisu ni jelo ni piće, niti su njihovom značenju, a ako ih postač odgodi do noći, to je opreznije, prema riječima Allahovog poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem: “Ostavi ono što te dovodi u sumnju, a prihvati ono što te ne dovodi u sumnju.”5 i riječima: “Pa ko se čuva sumnjivih stvari, taj traži čistoću za svoju vjeru i čast…”6 Postač ne prekida post koištenjem lijeka za astmu ili teško disanje, koji je aerosol, jer on ne stiže do želuca, nego do pluća putem disajnog kanala, pa tako nije jelo, niti piće. Takođe, post se ne prekida surmom ili kapanjem u oko, svejedno osjetio okus toga u grlu ili ne. Kaže Imam Buhari rahimehullah u njegovom Sahihu: “Enes, Hasan i Ibrahim nisu smatrali da ima smetnje da postač koristi surmu.”7 Jer to nije ni jelo ni piće, niti je u njihovom značenju. Ovo mišljenje je odabrao Ibn Tejmijje rahimehullah u njegovoj korisnoj poslanici “Hakikatus-Sijam” i njegov učenik Ibn Kajjimil-Dževzijje rahimehullah u njegovoj vrijednoj knjizi “Zadul-me’ad” (Opskrba za Ahiret).

Kaže Šejhul-islam rahimehullah: “Kada su propisi vezani za nešto što je naširoko zastupljeno, neophodno ih Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem mora uopšteno pojasniti, i neophdno je da to ummet prenese, a poznato je da je surma nešto što je široko zastupljeno, kao što je zastupljeno kupanje, mazanje, naparavanje i mirisanje. Pa da je ovo od stvari koje prekidaju post, Allahov poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem bi ih pojasnio, jednako kako je pojasnio da druge stvari prekidaju post, pa kada nije pojasnio, onda se zna da je to od vrste mirisa, pare ili masti, a para putem nosa dolazi do mozga, kao što mast putem kože ulazi unutra i njome čovjek ojačava, kao što ojačava putem mirisa. Pa pošto postaču nisu zabranjene ove stvari, to upućuje na dozvoljenost mirisanja, naparavanja, mazanja, kao i podvlačenja surme.”8

Pročitajte:  Prvi hadis: Propis posta u danu pred ramazan

Što se tiče kapi za nos, njima se prekida post ako stignu u želudac ili grlo, jer je nos prolaz kojim se stiže do želuca, prema spomenutom hadisu koji prenosi Lekit: “… temeljito ušmrkni kroz nos, osim ako postiš.”

Allahu, učini da razumijemo našu vjeru, i oskrbi nas radom po njoj i ustrajnosti na njemu, olakšaj nam lahkoću i kloni nas teškoće, oprosti nam na budućem i ovom svijetu, i neka je salavat i selam na našeg Vjerovjesnika Muhammeda…

Navigacija serijalom<< Četvrti hadis: O obaveznosti posta i nekim mudrostima njegovog propisivanjaŠesti hadis: Nijjet posta >>

  1. Buhari, 4/103; Muslim, 1151 i 164; ovo je Muslimova verzija iz hadisa Ebu Hurejre, a Muslim ga prenosi i od Ebu Se’ida radijellahu 'anhu, hadis 165.

  2. Kur’an upućuje na vrijema posta riječima Uzvišenog: “… i jedite i pijte dok vam se ne razjasni bijela nit od crne niti od zore, potom upotpunite post do noći…”[ref]Bekare, 187.

  3. Bilježi Tirmizi, 3/499; Ebu Davud, 6/493; Nesai, 1/66; Ibn Madže, 1/142, 153 i drugi. Tirmizi kaže: “Ovaj hadis je hasenun sahih.”

  4. Eš-Šerhul-mumti’, 6/380. Vidi još: Mesailu fis-sijam, Ibn ‘Usejmin, str. 21.

  5. Bilježi Tirmizi, 7/221 i kaže: “Ovaj hadis je sahih.”; Nesai, 8/327; Ahmed 1/200 i drugi.

  6. Buhari, 1/126; Muslim, 1599.

  7. Fethul-Bari, 4/153; Eš-Šerhul-Mumti’, 6/382.

  8. Medžmu’u fetava, 25/241,242; Vidi Zadul-me’ad, 2/60.