Historija

Temelji mudrosti o uređenju svijeta (Drugi temelj)

Ovo je . dio od 7 u serijalu Nizam ul alem

Nizam ul alem
Temelji mudrosti o uređenju svijeta
Hasan Ćafi Prušćak (Al-Ahisari)

Drugi temelj
O savjetovanju, blagostanju, mišljenju i razmišljanju.

Bog je rekao : >> O Muhammede! Savjetuj se sa drugovima o svakom poslu. <<
A nije tajna,da je božiji poslanik od njih bolje znao sve poslove. Zaista to je rekao, da bude vjerska ustanova i uputa njegovim (Muhammedovim) sljedbenicima.

Stoga treba vladaru i njegovim ministirma, da ne budu absolutiste u svome mišljenju, nego da traže savjete od stupova države : učenjaka, mudraca i iskusnih ljudi , da ne počine kakove pogreške.

Hadis veli : >> Ko se savjetuje, taj pobjeđuje. <<
Omer (chalifa II.) : >> Narodno vijeće bog okreće na pravi put. <<

Sulejman pejgamber (Salomon Mudri) rekao je : >> O sinko, ne odlučuj nista dok se ne posajvetuješ sa jednim dobrim čovjekom. Kad to učiniš, nećeš se kajati .<<

Mudre su riječi : > Ko se prvo pomoli (Bogu) , da ga uputi na dobro, pa se onda posavjetuje, sigurno neće (ga mišljenje odvesti na krivi put) pogriješiti.< >Ko smisli nešto, pa zamoli od Boga pomoć i posavjetuje se s prijateljem, Bog će mu dati, što mu je najdraže.<

Hasan (Sin Alije – IV. chalife ) veli : >imade tri vrste ljudi : čovjek, počovjek i nečovjek. Čovjek misli i savjetuje se, počovjek misli;a ne savjetuje se, nečovjek ne misli i ne savjetuje se.<

Hadis veli : >> Ne imade dobra, gdje se mimoilazi savjetovanje.<<

Mudre su riječi : >Mišljenje jednog čovjeka nije mišljenje.< >Najpametniji čovjek ne može biti bez savjeta sa pametnim ljudima, najbolji konj bez biča i najpobožnija žena bez muža.<

Hazreti Alija : > Lijepa ti je vrlina savjetovanje, a ružna ti je navika samovolja! <

Erredžani pjeva :
Makar bio savjetnik,savjeta potraži
Još u koga o svom halu i ahvalu,
Oko može vidjeti daleko i blizu,
Ali sebe ne vidi nego u zrcalu.

Hazreti Omer pozivao bi sebi mlade ljude, kad bi ispao tažak posao i savjetovao se s njima. Govorio bi : > Oni su najoštrijeg uma.<

Kažu, da je misao starca kao izoštren čakmak , a misao mladića kao nov. Kreše vatru laganim dodirom (u kamen).

Mudrac je rekao : > Povjeri tajnu jednome, a savjetuj se s hiljadom.<

Indijski filozof : > Može se postići mišljenjem, što se postizava silom i vojskom.< Kažu, da je prava misao bolja zaštita, nego li snažna ruka.

Mensur je rekao sinu : > Od mene su ti dva savjeta : ne zbori, dok se ne promisliš, a ne radi, dok pošljedicu ne uočiš! <

Veli se da pametna misao imade viši učinak nego svjetla ćorda.
Fadl b. Sehl : > Misao oštri tupu sablju, a sablja ne oštri tupu misao. <

Mudraci vele, da u ratu više valja jedan pametan čovjek nego hiljadu konjanika. Konjanik može deset do dvadeset (neprijatelja) ubiti, a pametan čovjek ubija cijelu vojsku s pametnom osnovom.

Hadis veli : >>Rat je varka (taktika).<< Ako ne možeš (junački ) pobijedit,posluži se varkom.

Mudra riječ : >Više se uzdaj u ratnu vještinu nego u junaštvo i u opreznost nego u navalu. Varka u ratu više koristi nego junaštvo.<

Pjesnik veli :
Prvo savjet, a onda junaštvo
On na prvo , a ono na drugo

Lokman : >> O sinko, savjetuj se sa iskusnim čovjekom, jer će ti on dati savjet, koji je skupo platio, a ti ćeš ga dobiti badava.<<

Alexsander : >> Ne omaložavaj visoku misao od niska čovjeka, jer biser ne gubi vrijednosti, što ga je izvadio neznatan ronac. <<

Mudra riječ : >>Gledaj ,šta je rekao,a ne gledaj, ko je rekao.<<

Dodatak

Kažu , da tri slučaja ometaju ispitati mišljenje (kod savjetovanja). Prvo previše savjetnika razilazi se u mišljenju; drugo zavidnost među savjetnicima, jer zavlada strast i pizma, i treće ako se abstinira od savjeta onaj, koji se razumije u poso (o kom se radi), jer mrzi onog, koji je dao povoda savjetovanju.

Hazreti Ali : >> Ne uvlači zavidnika u savjet, – u poslu će te odvratiti i siromaštvom će te prestraviti, niti strašivicu – u poslu će te oslabiti, niti lakomca – požudu će ti okititi (lijepo prikazati); zaista zavidnost, strah i požuda sačinjavaju hrđavu misao o Bogu.<<

Dakle, spomenute lijepe riječi i dobre pouke upućuju, da je izmjena misli i savjetovanje najnužnija potreba i najodabranija vrlina. U ovim danima je oboje zanemareno i spanulo s mjesta važnosti. Za to se pojavio nered u državnim poslovima i nastalo sklizanje i mlitavost. Da Bog uputi srca vladara i ministara najboljim mislima učenjaka i mudraca i da ih svojim blagoslovom združi u prijateljstvu i da im dade, da u svima važnim poslovima pogode pravi cilj. Amin, o najmilostiviji od milostivih !