Vrijednost i odlike šehadeta la ilahe illellah

Zaista su riječi la ilahe illellah (nema boga osim Allaha) put sreće na oba svijeta, držanjem za njih je spas od vatre,a ostavljanje toga je uzrok boravka u vatri, s ovim riječima će prevagnuti dobra djela, kao što će bez njih biti lahka (ništavna) nečija djela 1

.

S ovim riječima je Allah 'azze we dželle uzeo zavjet:

وَسْـَٔلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَآ أَجَعَلْنَا مِن دُونِ ٱلرَّحْمَٰنِ ءَالِهَةً يُعْبَدُونَ ٤٥

45 Pogledaj u odredbama objavljenim poslanicima Našim, koje smo prije tebe slali, da li smo naredili da se, mimo Milostivog, klanjaju božanstvima nekakvim.

Az-Zukhruf, 45

Zbog ovih riječi je stvoren dunjaluk i ahiret, i džennet i vatra. Zbog svega navadenog ove riječi sa sobom nose mnogo odlika, a to su:

  1. To je najveća blagodat od Allahovih subhanehu we te'ala blagodati prema robovima, tj. da ih je On uputio na njih (ove riječi). Ovu je blagodat spomenuo u suri En-Nahl koja se smatra surom blagodati, pa ju je počeo spominjući najprije ovu blagodat, tj. prije svake druge blagodati. Kaže Uzvišeni:

يُنَزِّلُ ٱلْمَلَٰٓئِكَةَ بِٱلرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِۦ عَلَىٰ مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِۦٓ أَنْ أَنذِرُوٓا۟ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنَا۠ فَٱتَّقُونِ ٢

2 On šalje meleke s Objavom, po volji Svojoj, onim robovima Svojim kojima hoće: "Opominjite da nema boga osim Mene i bojte Me se!"

An-Nahl, 2

  1. Ove riječi su najčvršća veza. Kaže Uzvišeni:

لَآ إِكْرَاهَ فِى ٱلدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَىِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِٱلطَّٰغُوتِ وَيُؤْمِنۢ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱسْتَمْسَكَ بِٱلْعُرْوَةِ ٱلْوُثْقَىٰ لَا ٱنفِصَامَ لَهَا ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٢٥٦

256 U vjeru nema prisiljavanja – Pravi put se jasno razlikuje od zablude! Onaj ko ne vjeruje u šejtana, a vjeruje u Allaha – drži se za najčvršću vezu, koja se neće prekinuti. – A Allah sve čuje i zna.

Al-Baqarah, 256

Prenosi se od Se'id ibn Džubejra rahimehullah  i Ed-Dahhaka rahimehullah  da su rekli: Najčvršća veza su riječi la ilahe illellah.

  1. One su ugovor koji Allah 'azze we dželle spominje kada kaže:

لَّا يَمْلِكُونَ ٱلشَّفَٰعَةَ إِلَّا مَنِ ٱتَّخَذَ عِندَ ٱلرَّحْمَٰنِ عَهْدًا ٨٧

87 niko se ni za koga neće moći zauzimati, osim onoga kome Milostivi dopusti.

Maryam, 87

Kaže Ibn ‘Abbas radijellahu 'anhu  : to je šehadet da nema drugog boga sem Allaha, i odricanje od snage i moći mimo  Allahove, te da se čovjek ne nada osim Allahu.

  1. Ove su riječi El-Husna/ lijepo i dobro spomenuto u ajetima:

فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَٱتَّقَىٰ ٥ وَصَدَّقَ بِٱلْحُسْنَىٰ ٦ فَسَنُيَسِّرُهُۥ لِلْيُسْرَىٰ ٧

5 onome koji udjeljuje i ne griješi 6 i ono najljepše smatra istinitim – 7 njemu ćemo Džennet pripremiti;

Al-Layl, 5 - 7

Ovako su to protumačili Ebu Abdrurrahman Es-Sulemi rahimehullah i Ed-Dahhak rahimehullah, a isto prenosi ‘Atijjeh rahimehullah od Ibn ‘Abbasa radijellahu 'anhuma.

  1. To su riječi istine koje je spomenuo Allah 'azze we dželle kada je rekao:

وَلَا يَمْلِكُ ٱلَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ ٱلشَّفَٰعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِٱلْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ٨٦

86 Onī kojima se oni, pored Njega, klanjaju – neće se moći za druge zauzimati; moći će samo oni koji Istinu priznaju, oni koji znaju.

Az-Zukhruf, 86

. Ovako je ajet protumačio El-Begavi rahimehullah.

  1. To su riječi bogobojaznosti koje spomenuo Uzvišeni u svom govoru:

إِذْ جَعَلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فِى قُلُوبِهِمُ ٱلْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ ٱلتَّقْوَىٰ وَكَانُوٓا۟ أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمًا ٢٦

26 Kad su nevjernici punili svoja srca žarom, žarom paganskim, Allah je spustio smirenost Svoju na Poslanika Svoga i na vjernike i obavezao ih da ispunjavaju ono zbog čega će postati pravi vjernici – a oni i jesu najpreči i najdostojniji za to – a Allah sve zna.

Al-Fath, 26

. Ovo prenose Ibn Džerir , Abdullah ibn Ahmed i Et-Tirmizi rahimehumullah  .

  1. To je postojani/čvrsti govor kojeg je Uzvišeni spomenuo u svom govoru:

يُثَبِّتُ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِٱلْقَوْلِ ٱلثَّابِتِ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِى ٱلْءَاخِرَةِ ۖ وَيُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّٰلِمِينَ ۚ وَيَفْعَلُ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ ٢٧

27 Allah će vjernike postojanom riječju učvrstiti i na ovome i na onome svijetu, a nevjernike će u zabludi ostaviti; Allah radi šta hoće.

Ibrahim, 27

. Ovo je potvrđeno od Vjerovjesnika sallallahu 'alejhi ve sellem  u predaji od El-Beraa radijellahu 'anhu, a zabilježena je u oba sahiha (tj.kod Buharije i Muslima)

  1. To je lijepa riječ s kojom se navodi primjer, kao što je u riječima Uzvišenog:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِى ٱلسَّمَآءِ ٢٤

24 Zar ne vidiš kako Allah navodi primjer – lijepa riječ kao lijepo drvo: korijen mu je čvrsto u zemlji, a grane prema nebu;

Ibrahim, 24

.   Ovo se prenosi od Alijj ibn Talhe rahimehullah  a on od Ibn ‘Abbasa radijellahu 'anhuma  . Dakle, njihova osnova i korijen su čvrsti i postojani u  srcu vjernika, a grane su dobra djela koja se ka nebu uzdižu do Allaha. Isto su rekli Ed-Dahhak,  Ibn Džubejr, Ikrimeh i Mudžahid rahimehumullah.

  1. Ove riječi su uzrok spasa od vatre, kao što je u hadisu koji bilježi imam Muslim rahimehullah : da je Vjerovjesnik čuo mujezina da govori: Svjedočim da nema boga osim Allaha, pa je rekao: Izašao si iz vatre.“

Takođe je došlo u hadisu od ‘Ubadeh ibnu-s-Samita radijellahu 'anhu  da je rekao: Čuo sam Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem da kaže: „ Ko svjedoči da nema boga osim Allaha, i da je Muhammed Allahov Poslanik, – Allah će ga zabraniti vatri.“

Isto je došlo u hadisu o Šefa'atu: „… izvedite iz vatre onoga koji je rekao la ilahe illellah, a u čijem srcu ima imana/vjerovanja koliko trun“. 2

 

  1. Ove su riječi razlog ulaska u džennet, kao što je u hadisu: „ Svjedočim da nema boga sem Allaha, i da sam ja Allahov Poslanik, – neće nijedan rob susresti Allaha sa ovim (riječima), da ne sumnja u njih, osim da će ući u džennet“ 3

 

  1. Ne može se ničim boljim spominati Allah 'azze we dželle od ovih riječi, kao što je u hadisu: „ Najbolje što sam rekao ja i vjerovjesnici prije mene je: Nema boga osim Allaha“ 4

 

  1. Ove riječi su najteže (djelo) na vagi Sudnjeg dana, kao što je u hadisu o kartici:  Rekao je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem :

„ Pozvaće se čovjek iz mog ummeta na Sudnjem danu pred svim stvorenjima, pa će mu se pokazati devedeset i devet sidždžila/deftera (grijeha), svaki dopire dokle pogled, zatim će reći Allah ‘azze ve džell: Da li poričeš išta od ovoga?, pa će on reći: Ne, o Gospodaru. Pa će reći Allah: Jesu li ti nepravdu učinili Moji pisari (meleki) čuvari? Zatim će kazati: Imaš li naspram toga dobrog djela? Onda će se ovaj čovjek pobojati i odgovoriti: Ne. Pa će Allah kazati: Naprotiv, ti kod nas imaš dobrih djela!, i zaista ti neće biti učinjena nepravda danas. Tada će se izvaditi kartica (ar.bitaka) na kojoj će stojati: Svjedočim da nema boga osim Allaha, i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik. Pa će reći ovaj čovjek: O Gospodaru, šta je ova kartica naspram svih ovih sidždžila/deftera. Allah će reći: doista ti se neće učiniti nepravda! Onda će se staviti ovi sidždžili na jedan tas a kartica na drugi tas vage, pa će zalepršati sidždžili i pretegnuti kartica“.

. 5

 

  1. Dovoljno je o odlici i vrijednosti ovih riječi što nas je Vjerovjesnik sallallahu 'alejhi ve sellem   obavijestio da su one najviši ogranak imana/vjerovanja, kao što je u hadisu od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu  da je rekao Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem  :

„Iman je sedamdeset i nekoliko, ili šesdeset i nekoliko ogranaka: Najbolji je riječ nema boga osim Allaha, a najniži je uklanjanje prepreke s puta. „  6

Izvor:

Me'aridžu-l-kabul od Hafiza ibn Ahmeda Alu Hakemi rahimehullah;

Muhtesaru me'aridži-l-kabul od Ebu ‘Asima Hišam ibn Abdu-l-kadir,  str: 78-80

 

 

  1. op.prev. Učenjaci su objasnili da se ovdje podrazumjeva izgovor i rad po ovim riječima, uz ispunjenje svih uvjeta valjanosti istih te nečinjenje onoga što te riječi poništava. Vidi: http://istina.ba/series/odgovori-na-subhe-nejasnoce-suvremenika/ .

  2. Hadis o šefa'atu bilježe imam Buharija:7437 i imam Muslim: 183 Vidi: http://istina.ba/hadis-ebu-seida-el-hudrija/.

  3. Hadis bilježi imam Buharija.

  4. Hadis bileži Es-Sujuti, a Albani ga ocjenjuje dobrim. Vidi: Sahihu-l-džami’: 1113, i Es-Sahihah: 1503.

  5. Hadis bilježe imam Ahmed, Et-Tirmizi: 2639 i En-Nesai od ‘Abdullaha ibn ‘Amra ibnu-l-‘Asa. Vidi: http://istina.ba/odgovor-na-subhenejasnoce-suvremenika/  

  6. Hadis bilježe imam Buharija i imam Muslim. Citirani hadis je rivajet kod imama Muslima.