1. Allah kaže:

يَٰوَيْلَتَىٰ لَيْتَنِى لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ٢٨

28 kamo sreće, teško meni, da toga i toga za prijatelja nisam uzeo,

El-Furkan, 28

لَّقَدْ أَضَلَّنِى عَنِ ٱلذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَآءَنِى وَكَانَ ٱلشَّيْطَٰنُ لِلْإِنسَٰنِ خَذُولًا ٢٩

29 on me je od Kur'ana odvratio nakon što mi je priopćen bio!" – a šejtan čovjeka uvijek ostavlja na cjedilu –

El-Furkan, 29

2. Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je rekao:

‏ الرَّجُلُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلُ ‏‏

”Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, pa neka svako od vas pazi s kime prijateljuje.” 1

3. Abdullah ibn Ahmed ibn Hanbel rahimehullah je rekao: ”Moj otac je otišao do Tarsusa2 pješke, i obavio dva ili tri puta Hadž pješke, i bio je od najstrpljivijih ljudi pri samoći.” 3

4. Ibn El-Kajjim rahimehullah je rekao: ”Znaj da je od najvećih gubitaka da se zaokupiraš onim koji ti neće donijeti ništa osim gubitka vremena kod Allaha, i udaljiti te od Njega trošeći tvoje vrijeme sa tom osobom, gubeći energiju i trošeći odlučnost. Pa ako si testiran sa ovim – a moraš biti testiran sa ovim – postupi onako kako to Allah hoće i budi strpljiv onoliko koliko možeš. Približi se Allahu posredstvom te osobe tako što ćeš učiniti da se susret s tom osobom pretvori u nešto što će ti koristiti, a ne nešto na čemu ćeš izgubiti. Budi s njim poput osobe koju je neki čovjek zaustavio na putu pa je upitao da li može da joj se pridruži na tom putovanju. Pobrini se da ti budeš taj koji će njemu obezbijediti prijevoz, a ne da on tebe vodi na svoje putovanje. A ukoliko odbije, pa onda nema koristi u putovanju s njim, stoga nemoj niti stajati s njim, nego ga pozdravi i ne okreći se za njim, jer on je drumski razbojnik svejedno ko on u stvarnosti bio.
Sačuvaj svoje srce i pripazi kako trošiš svoje noći i dane, i ne dozvoli da sunce zađe prije nego li stigneš na svoje odredište.” 4

5. Ibn Džema'ah rahimehullah je rekao: “Onaj koji traži znanje mora ostavi druženja, jer je ostavljanje druženja jedna od najbitnijih stvari koju mora učiniti, a pogotovo sa suprotnim polom, pogotovo sa onima s kojima se zabavlja i malo vremena troši u razmišljanju. Zaista te tuđi karakter može opljačkati. Od šteta druženja je traćenje vremena bez ikakve koristi, kao i smanjenje imetka i ibadeta ukoliko bi se provodilo u druženju sa pogrešnim ljudima. Onaj koji traži znanje se ne bi trebao miješati osim sa onima od kojih ima koristi i koji od njega imaju koristi. A ako mu bude ponuđeno prijateljstvo onoga ko će trošiti vrijeme sa njim, a od njega nema koristi niti njemu on koristi, niti će mu pomoći da dođe do svog cilja – onda neka na najljepši način završi takvo društvo prije nego postane nešto više, jer nakon što se nešto uspostavi onda postaje teško da se odrekne istog. Postoji izreka koja se često čuje na jezicima fakiha: ‘Odbijanje nečeg je lakše od njegovog odstranjivanja.’
Pa ako ima potrebu za prijateljem neka takav bude čestit, bogobojazan, posvećen vjeri, pažljiv, inteligentan, pun koristi a sa malo lošeg. Dobar u prihvatanju savjeta a ne svadljiv, neka napominje kada zaboravi, nudi pomoć kada je potrebna, i tješi pri poteškoći.” 5

6. Ibn Kudame El-Makdisi rahimehullah je rekao: “Znaj da nije svako prikladan da ti bude prijatelj. Moraš provjeriti da li ovaj potencijalni prijatelj ima potrebne osobine koje čine njegovo prijateljstvo poželjnim. Taj kojeg želiš za prijatelja mora imati pet osobina:

  1. Mora biti inteligentan jer nema dobra u prijateljevanju sa glupakom. On će ti naštetiti i kada ti želi pomoći. Pod inteligentnim se misli na čovjeka koji razumije stvari onakve kakve jesu, svejedno sam od sebe ili nakon što se objasni.
  2. Mora biti finog ponašanja, i to je nešto obavezno. Jer onaj ko je samo inteligentan može biti obuzet ljutnjom ili strastima pa da posluša svoje strasti. Tako ne bi bilo hajra u prijateljevanju sa njim.
  3. Ne smije biti fasik/veliki griješnik, jer takva osoba se ne boji Allaha. A onaj ko se ne boji Allaha – pa takvoj osobi se i ne vjeruje.
  4. Ne smije biti novotar, jer bojati se tih novotarija ukoliko se sprijatelji sa njim.
  5. Ne smije biti željan dunjaluka.” 6