Ako neko od nas čuje trač o nekome od naše braće ili sestara dužan je da mu se suprostavi i da ispravi govornika, po mogućnosti na lijep i mudar način onoliko koliko je u stanju. Ovo je u skladu sa propisom ispravljanja ružnih djela jer je Allahov Poslanik [sav] rekao:

مَنْ رَأَى مُنْكَرًا فَاسْتَطَاعَ أَنْ يُغَيِّرَهُ بِيَدِهِ فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ بِلِسَانِهِ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ

”Ko neko od vas vidi kakvu nevaljalštinu (munker), neka je otkloni rukom, a ako ne može, onda jezikom (neka je osudi), a ako ne može, onda srcem (neka je prezre), i to je najslabiji iman.”1

Najslabiji oblik odupiranja ružnom djelu je srcem, to bi nas makar moralo navesti da napustimo mjesta gdje se trač odvija. Razmislimo o Allahovim riječima:

وَإِذَا رَأَيْتَ ٱلَّذِينَ يَخُوضُونَ فِىٓ ءَايَٰتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا۟ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِۦ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيْطَٰنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ ٱلذِّكْرَىٰ مَعَ ٱلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ ٦٨

68 Kada vidiš one koji se riječima Našim rugaju, nek si daleko od njih sve dok na drugi razgovor ne pređu. A ako te šejtan navede da zaboraviš, onda ne sjedi više s nevjernicima kad se opomene sjetiš.

El-En'am, 68

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je rekao:

عِرْضِ أَخِيهِ كَانَ لَهُ حِجَابًا مِنَ النَّارِ

”Ko odbrani čast brata to će mu biti hidžab/zaštita od vatre.”2

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je takođe rekao:

مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ كَانَ حَقًّا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ يَرُدَّ عَنْهُ نَارَ جَهَنَّمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

”Ko odbrani čast svoga brata muslimana u odsustvu, Allah će ga zaštiti od vatre na Kijametskom danu.”3

I riječi:

‏من رد عن عِرض أخيه، رد الله عن وجهه النار يوم القيامة

”Ko odbrani čast svoga brata, Allah će zaštiti njegovo lice od vatre na Sudnjem danu.” [Tirimzi 1937. Tirimzi ga ocjenio hasenom]

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je takođe rekao:

نْ حَمَى مُؤْمِنًا مِنْ مُنَافِقٍ ‏”‏ ‏.‏ أُرَاهُ قَالَ ‏”‏ بَعَثَ اللَّهُ مَلَكًا يَحْمِي لَحْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ وَمَنْ رَمَى مُسْلِمًا بِشَىْءٍ يُرِيدُ شَيْنَهُ بِهِ حَبَسَهُ اللَّهُ عَلَى جِسْرِ جَهَنَّمَ حَتَّى يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ

”Ko zaštiti muslimana od licemjera Allah će mu poslati meleka koji će čuvati njegovo meso od Džehenemske vatre. A onaj ko optuži muslimana za nešto, želeći da ga osramoti, Allah će ga zaustaviti na mostu iznad Džehenema sve dok ne bude odgovarao za ono što je rekao.” 4

Prenosi se od Hasana El-Basrija rahimehullah da mu je neki čovjek rekao: ”Otračao si me.” On (El-Hasan) mu reče: ”Nisi ti na tom stepenu da ti poklonim svoja dobra djela.” 5

Rekli su El-Hasanu da ga je neki čovjek ogovorio, pa je tom čovjeku poslao korpu hurmi i poruku: “Čuo sam da si mi poklonio svojih dobrih djela, pa sam htio da ti se odužim za to. Oprosti mi što ti ne mogu nadoknaditi koliko tvoje vrijedi.” 6

Prenosis e od Ibn Mubareka rahimehullah da je rekao: ”Ako bi tračao o nekome tračao bi o svojim roditeljima jer oni imaju najviše prava na moja dobra djela.”

‘Amr ibn El-As je putovao sa svojim prijateljima pa je prošao pored uginule mazge čije se tjelo raspadalo pa je rekao: ”Tako mi Allaha bolje je da neko od vas jede ovo dok mu se stomak ne napuni nego da jede meso drugih muslimana.” 7

Ibn Kesir u svojem djelu “El-bidaje ve n-nihaje,” prenosi dogadaj Ijjasa ibn-Muavije El-Muzenija. Jednog dana je jedan čovjek, u prisustvu Ijjasa, govorio loše o drugom čovjeku. Ijjas ga tada pogleda i upita: “Da li si učestvovao u bitkama protiv Bizantinaca?” “Ne”, – odgovori čovjek. “A da li si učestvovao u bitkama protiv Seneda i Turaka?” “Ne”, – ponovo odgovori čovjek. Tada mu Ijjas reče: “Od tebe su sigurni Bizantinci, Senedi i Turci, a tvoj brat musliman ne može biti siguran od tebe?!”

Ako ne možeš uraditi ove tri stvari onda uradi tri druge.
Ako ne možeš činiti dobro onda prestani činiti zlo.
Ako ne možeš koristiti ljudima onda im nemoj štetiti.
Ako ne možeš postiti pa makar nemoj jesti meso drugih ljudi.

Jedan pjesnik je rekao:

”Ako je čovjek mudar boji se Allaha,
To ga zaokupi pa se pozabavi sobom radije nego mahanama drugih.
Poput bolesnika i slaboga koji je previše zaokupljen svojim bolom da bi se brinuo o bolovima drugih.”