Za onoga ko ostavi raspravu

Ebu Umama El-Bahili radijellahu 'anhu prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao:

أنا زعيم بيت في رَبَضِ الجنة لمن ترك المراء وإن كان مُحِقَّا، وبيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحًا، وبيت في أعلى الجنة لمن حَسُن خلقه

“Ja garantujem kuću na periferiji Dženneta onome ko ostavi raspravu, pa makar bio u pravu, kuću u sredini Dženneta onome ko ostavi laž pa makar i u šali, i kuću u najvišem dijelu Dženneta onome ko uljepša svoj ahlak.“1

Uprkos svojoj sažetosti ovaj hadis sadrži obilje koristi i uputa ka izgradnji ispravnog karaktera prilikom komunikacije sa ljudima ujedno spominjući nagradu koja dolazi uz takvo ponašanje.

Što se tiče raspravljanja koje se spominje i koje je pogrešno i kritikovano, to se odnosi na onoga ko je napadnut i kome je stalo da pobijedi svoga protivnika ili umanji status suparnika ili na onoga ko se raspravlja čisto radi raspravljanja i razglabanja.

Međutim rasprava u cilju ukazivanja na istinu ili negiranje laži je poželjna stvar koja nam je naređena Šerijatom sve dok je u okviru zadanih i razumskih granica. Ovo se spominje u slijedećim ajetima:

ٱدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلْحِكْمَةِ وَٱلْمَوْعِظَةِ ٱلْحَسَنَةِ ۖ وَجَٰدِلْهُم بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ ١٢٥

125 Na put Gospodara svoga mudro i lijepim savjetom pozivaj i s njima na najljepši način raspravljaj! Gospodar tvoj zna one koji su zalutali s puta Njegova, i On zna one koji su na Pravome putu.

An-Nahl, 125

۞ وَلَا تُجَٰدِلُوٓا۟ أَهْلَ ٱلْكِتَٰبِ إِلَّا بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِلَّا ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوٓا۟ ءَامَنَّا بِٱلَّذِىٓ أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَٰحِدٌ وَنَحْنُ لَهُۥ مُسْلِمُونَ ٤٦

46 I sa sljedbenicima Knjige raspravljajte na najljepši način, ali ne i sa onima među njima koji su nepravedni – i recite: "Mi vjerujemo u ono što se objavljuje nama i u ono što je objavljeno vama, a naš Bog i vaš Bog jeste – jedan, i mi se Njemu pokoravamo."

Al-'Ankabut, 46

وَلَا تُجَٰدِلْ عَنِ ٱلَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا ١٠٧

107 I ne brani one koji su u dušama svojim podmukli jer Allah nikako ne voli onoga ko je podmukao, grješnik.

An-Nisa, 107

U cilju objašnjenja sunneta Imam Ahmed rahimehullah je bio upitan: ”Ponekad se nađem na sijelu gdje se spomene sunnet a ja imam više znanja o njemu pa da li da progovorim i kažem nešto?” Imam Ahmed je odgovorio: ”Spomeni šta je sunnet ali se nemoj raspravljati o tome.” Onda je čovjek ponovio svoje pitanje pa mu imam Ahmed reče: ”Ja samo vidim da si ti čovjek koji se voli raspravljati.” I ovo je ono što je imam Malik rahimehullah mislio kada je rekao (o govoru ljudima o sunetu): ”A ako to ne prime od tebe onda budi šutljiv.”2

Pročitajte:  Pravila donošenja suda o ljudima, 18. pravilo

Ma'n ibn Isa prenosi: ”Imam Malik ibn Enes se jednom prilikom vraćao iz mesdžida oslanjajući se na moju ruku kada nam je prišao čovjek pod imenom Ebu El-Huvejrija a koji je bio optužen za irdža'a pa reče:
”O Allahov robe, saslušaj šta imam reći pa debatuj sa mnom i dozvoli mi da ti kažem svoje mišljenje.”
Imam Malik reče: ”A šta ako me pobijediš u raspravi?” Čovjek odgovori: ”Ako te pobijedim, onda me slijedi.” Malik upita: ”A šta ako neki drugi čovjek dođe pa nas pobijedi obojicu?” Pa ovaj odgovori: ”Onda ćemo njega da slijedimo.” Na ovo imam Malik rahimehullah reče: ”O Allahov robe, Allah je poslao Svoga Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem sa jednom vjerom a tebe vidim da stalno ideš od jedne vjere ka drugoj.” Omer ibn AbdulAziz je rekao: ”Ko od svoje vjere napravi predmet rasprave onda će je stalno mijenjati.”3

Jednako je bitno da čovjek ne ulazi u stvari o kojima nema znanja niti da trči za pretpostavkama rizikujući da i sam upadne u zabludu. Allah kaže:

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ ۚ إِنَّ ٱلسَّمْعَ وَٱلْبَصَرَ وَٱلْفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَٰٓئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْـُٔولًا ٣٦

36 Ne povodi se za onim što ne znaš! I sluh, i vid, i razum, za sve to će se, zaista, odgovarati.

Al-Isra, 36

Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je rekao:

إن أبغض الرجال إلى الله الألد الخصم

“Najmrža osoba Allahu je ona koja voli da se raspravlja.” 4

Šejh Salih El-Fevzan komentarišući na ovaj hadis kaže: ”U ovom hadisu se nalazi zabrana raspravljanja i svađa jer muslimanu je obaveza da traži i želi istinu, a ne da mu je želja da pobjedi druge argumentima, pa makar se radilo o lažima kao što je slučaj sa zabludjelima.” 5

Allahov Poslanik u ovom hadisu kaže ”الألد” što znači nepravedno se raspravlja koristeći neistinu. I kaže ”الخصم” što znači spretan u raspravljanju i sposoban da raspravljanjem lažima zamijeni istinu i uspostavi laž.

Pročitajte:  Znaj da nije svako prikladan da ti bude prijatelj

Allah mrzi ovakve ljude jer njegov cilj nije da se uspostavi istina nego ljubav prema pobijedi u raspravi i argumentima pa makar se radilo o laži. Takođe mnoštvo rasprave derogira druge osobe i zbog toga u većini rasprava jedna od strana se raspravlja s lažima a to je zabranjeno.”

Među svojim zlatnim savjetima imam Šafija rahimehullah kaže: ”Ako budala6 govori, nemojte mu odgovarati, jer njemu je šutnja najbolji odgovor. Ako budete pričali s njim podržali ste ga davajući mu bitnost. Ako ga ostavite, u bolu će da umre.”

Džundub ibn Abdullah radijellahu 'anhu prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao:

اقرءوا القرآن ما ائتلفت عليه قلوبكم ، فإذا اختلفتم فقوموا

”Čitajte Kur'an sve dok se među vama srca povezuju kada primjetite suprotno onda ustanite”7

Ibn Hadžer kaže u Fethul-Bari 8 kaže: ”Ovo znači da svako neslaganje u razumijevanju Kur'ana kada se pojavi, onda se napušta takvo sijelo. Korist napuštanja takvog okupljanja je nedopuštanje razlikama da rastu i da prouzrokuju neprijateljstvo među ljudima i da rezultiraju nečim zlim. Nije dozvoljeno da se podsmjehuje tuđe mišljenje da se ne prouzrokuje tuga i razdor među ljudima i sjetimo se Allahovih riječi:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَسْـَٔلُوا۟ عَنْ أَشْيَآءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْـَٔلُوا۟ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ ٱلْقُرْءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا ٱللَّهُ عَنْهَا ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ١٠١

101 O vjernici, ne zapitkujte o onome što će vam pričiniti neprijatnosti ako vam se objasni; a ako budete pitali za to dok se Kur'an objavljuje, objasniće vam se, ono ranije Allah vam je već oprostio. – A Allah prašta i blag je.

Al-Maidah, 101

Allah kaže:

وَأَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَا تَنَٰزَعُوا۟ فَتَفْشَلُوا۟ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَٱصْبِرُوٓا۟ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ ٤٦

46 i pokoravajte se Allahu i Poslaniku Njegovu, i ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenog duha ostali; i budite izdržljivi, jer Allah je, zaista, na strani izdržljivih.

Al-Anfal, 46

Muhammed El-Emin Eš-Šenkiti rahimehullah kaže u svom tefsiru: ”U ovom časnom ajetu Allah zabranjuje vjernicima da se raspravljaju ukazujući da je ovo razlog za neuspjeh, poraz i nedostatak snage. Takođe nam zabranjuje razdor i podjele kada kaže: ”Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte!” A riječi: ” Da ne biste bez borbenog duha ostali” znače: “izgubili snagu.”

  1. Ebu davud 4800., Tezhib El-Kemal 3/498. Mu'džemul-Kebir 7488., El Bejheki 10/249. Albani ga je ocjenio hasenom u Sahihul-Tergib be-Terhib 6/3.

  2. El-Adabu El-Šer'ije, Ibn Muflih str. 307.

  3. El-Adžuri, Kitabu-Šeri'ah, izdanje 1., str. 128.

  4. Buhari, 2457 Muslim, 2668

  5. Šerh Uslulul-Iman ibn Abdul-Vehab, Salih El-Fevzan

  6. Onaj koji je bez mudrosti, razuma i iskrenosti, nije mu stalo do istine nego do rasprave i da iskažu ono što imaju

  7. Sahih Buhari 4773./6843. i drugi

  8. 4773.