Pitanje:

Oženjen sam i imam dvoje djece. Živimo u Britaniji, naš materijalni život je, elhamdulillahi, dobar. Ne uskraćujem u izdržavanju na ukućane ni u čemu, niti ženi niti djeci. Naravno, sve shodno mogućnostima. Međutim, ja i moja žena nismo u međusobnom skladu. Problema je mnogo… 7…odjednom je uzela djecu i njihove stvari i otišla na neko nepoznato mjesto, već tri sedmice niko ne zna gdje su, i lično ne znam ništa o njima. Kakav propis ona ima u vjeri? Ima li pravo na izdržavanje sa moje strane? Da li se ovo smatra raskidom braka sa njezine strane?

Odgovor:

Šejh Muhammed ibn Salih El-Munedždžid
Zahvala pripada Allahu, neka su salavat i selam na Allahovog Poslanika, njegovu porodicu i sve njegove ashabe.

Prvo:

Osnova je da ženi nije dozvoljeno da izađe iz kuće svog muža osim uz njegovu dozvolu, a ako izađe bez njegove dozvole onda je neposlušna i jogunasta. U tom slučaju čini grijeh i gubi pravo na izdržavanje, osim ako je u trudnoći.
Iz svega ovoga se izuzima nekoliko slučajeva nužde čije su primjere spomenuli islamski pravnici. Od toga je da izađe kupiti nešto što joj nužno treba, ili izađe iz straha od urušavanja kuće, ili izađe po pozivu kadije, ili radi pitanja muftiji.

U djelu Tuhfetu-l-muhtadž stoji: „Izlazak iz kuće muža, tj. iz mjesta s kojim je muž zadovoljan da mu žena tu boravi, makar to bila njezina ili kuća njezinog babe… čak kad bi izašla radi ibadeta, bez obzira na to kad bi muž bio odsutan – kada je izlazak bez njegove dozvole i bez pretpostavke da je on time zadovoljan, onda je to nepokornost i jogunjenje. Izuzima se ako bi se kuća nagela, ili neki dio kuće, pa se boji njezina rušenja, ili da strahuje za sebe ili svoj imetak od kradljivca ili nekog griješnika, ili ako ima potrebu da ode kod kadije tražeći neko svoje pravo, ili izlazak radi sticanja znanja ili radi traženja fetve.“ 8

U djelu Metalibu uli-n-nehji stoji: „Ženi je zabranjen izlazak bez dozvole muža, ili van stanja nužde, poput da ode po namirnice jer ne postoji niko ko bi to donio.“ 9

Drugo

Izlazak žene iz kuće njezina muža nema za posljedicu raskid braka ili razvod žene, makar se oduljio period odsustva godinama. Sve to ne utiče na bračnu očuvanost, nego postojanost braka prestaje sa razvodom, ili raskidom (bračnog ugovora) od strane muža ili šerijatskog sudije.
Dakle, održivost braka je i dalje u tvojoj ruci, i imaš mogućnost da pokušaš po drugi put okupiti svu porodicu, i početi sa ženom iznova. Tvoje je pravo da se sustegneš od čina razvoda, makar to ona tražila – želeći time okupljanje porodice i čuvanje djece od svega što ih upropaštava
Obaveza je na supružnicima da motre na međusobna prava, lijep suživot, da nastoje postići uzajamno razumijevanje, naročito kada među njima postoje djeca – a radi njihove koristi i interesa.
Takođe bi trebalo tražiti pomoć od uglednih iz porodice muža i porodice supruge, da bi se postigao dogovor i odstranilo neslaganje. Allah kaže:

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَٱبْعَثُوا۟ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِۦ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَآ إِن يُرِيدَآ إِصْلَٰحًا يُوَفِّقِ ٱللَّهُ بَيْنَهُمَآ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا ٣٥

35 A ako se bojite razdora između njih dvoje, onda pošaljite jednog pomiritelja iz njegove, a jednog pomiritelja iz njene porodice. Ako oni žele izmirenje, Allah će ih pomiriti jer Allah sve zna i o svemu je obaviješten!

En-Nisa', 35

Tvoja supruga je pogriješila prelazeći mjeru dozvoljenog kroz psovku i ponižavanje, i izlaskom iz kuće bez dopuštenja. Pogriješio si i ti u svom govoru iz kojeg se može razumiti da si zaprijetio ubistvom. Međutim, ako budu bile vaše namjere iskrene, sve ove greške se mogu popraviti, jer svi sinovi Ademovi su griješni, a najbolji od njih su oni koji se kaju.

Spomenuo si da su tvoji problemi sa ženom brojni, a mnoštvo problema i uzastopnih rasprava može da potisne ispravno postupanje oba supružnika, da utiče na njihovo razmišljanje i ponašanje, pa da se greške povećaju i rasprave umnože.

Stoga, savjet tebi je da potražiš svoju porodicu, spojiš se s njima, da nađeš razumijevanje sa svojom ženom i budeš revnosan u okupljanju porodice. Sve ovo se neće ostvariti osim da se ne obazireš na dio onoga što radi druga strana (tj.supruga), i ne potičeš raspravu o svakom ponašanju koje ona uradi.
I da se potrudi svako od vas na popravljanju sebe i nečinjenju onoga što srdi i nervira drugog.

A Allah najbolje zna.

Prijevod sa:
https://islamqa.info/ar/245733