Pitanje ostavljanja namaza i propis onoga ko to učini

 

Pored postojećeg razilaženja islamskih učenjaka po ovom pitanju i postojanja dokaza za obje strane, mi ćemo ovdje pojasniti ispravnije mišljenje i spomenuti neke od dokaza za to. Tako da ćemo govoriti o tome sa četiri aspekta:

 

  1. Dokazi iz Kur’ana.
  2. Dokazi iz sunneta (hadisa).
  3. Idžma – koncenzus (jednoglasan stav) ashaba po ovom pitanju.
  4. Fetve savremenih učenjaka.

 

Dokazi iz Kur’ana

Da je ostavljač namaza otpadnik od Allahove vjere govore mnogi dokazi, neki od njih su:

 

Uzvišeni Allah subhanehu we te'ala kaže:

فَإِن تَابُوا۟ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ فَإِخْوَٰنُكُمْ فِى ٱلدِّينِ وَنُفَصِّلُ ٱلْءَايَٰتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ١١

11 Ali ako se oni budu pokajali i molitvu obavljali i zekat davali, braća su vam po vjeri. – A Mi dokaze objašnjavamo ljudima koji razumiju.

Et-Tewbe, 11

Iz ovoga se zaključuje da je ostavljanje namaza nevjerstvo koje izvodi iz Vjere, jer da je veliki grijeh ili mali kufr, ne bi prestalo vjersko bratstvo, zato što vjernici ostaju braća čak i ako se sukobe i dođe do ubistva, ali u ovom slučaju ostavljanja namaza  ne. Već je ostvarenje vjerskog bratstva uslovljeno obavljanjem namaza.

 

  1. Allah 'azze we dželle kaže (u prijevodu značenja ajeta):

فَخَلَفَ مِنۢ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَٱتَّبَعُوا۟ ٱلشَّهَوَٰتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا ٥٩

59 A njih smijeniše zli potomci, koji molitvu napustiše i za požudama pođoše; oni će sigurno zlo proći;

Merjem, 59


إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحًا فَأُو۟لَٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ ٱلْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْـًٔا ٦٠

60 ali oni koji su se pokajali, i vjerovali, i dobro činili, njima se neće nikakva nepravda učiniti, oni će u Džennet ući,

Merjem, 60

Dokazivanje navedenim ajetom se ogleda u činjenici da je Allah 'azze we dželle  o onima koji zapostavljaju namaz, i koji slijede strasti rekao: „Osim onoga ko se pokaje i povjeruje“, a to ukazuje da prilikom ostavljanja namaza i slijeđenja strasti nisu bili vjernici. 3

 

  1. Uzvišeni također kaže:

مَا سَلَكَكُمْ فِى سَقَرَ ٤٢

42 "Šta vas je u Sekar dovelo?"

El-Muddessir, 42


قَالُوا۟ لَمْ نَكُ مِنَ ٱلْمُصَلِّينَ ٤٣

43 "Nismo" – reći će – "bili od onih koji su molitvu obavljali

El-Muddessir, 43

Za detaljnije pojašnjenje pogledaj ‘ Namaz i propis njegova ostavljanja’ od Ibn Kajjima El-Dževzija: str. 41-42.
Preveo i pripremio: Ifet Zukorlić