Žena nije samo strast i tijelo

Pitanje:

Moja pitanja su ista ona koja kruže u razmišljanju mnogih žena. Jesmo li mi žene stvorene radi ibadeta Allahu, ili da budemo užitak, slast i strast muškarcima? Da li nas je Allah u osnovi stvorio da budemo ono čime se upotpunjuje život muškaraca, pa da im služimo u zadovoljenju njihovih strasti na halal način, pa se zbog toga žene s nama. Ljudi u većini kada govore o ženi, ne govore osim o njenoj ljepoti i tijelu, kao da je ona oblik, a ne duša koja ima osjetila, i koja teži tome da je ljudi vole, da je voli njen muž zbog nje same, njene osobenosti, morala, i njenog ponašanja. Ne kažem da ljepota nije nikako bitna, jer i mi žene volimo da naš partner/muž bude uljepšan, uredan za nas, kao što to voli i on (od nas), ali ne da ljepota bude osnova svega, kao da smo ništa drugo do tijelo! Kada razmišljam o tome opustoši me neka jaka potištenost, i osjećam da nema koristi od mene osim da se muškarac sa mnom naslađuje. Kada izuzmemo to da je žena ta koja nosi plod i rađa, te da je ona majka, da li je uistinu žena stvorena iz razloga da bude predmet naslađivanja muškarca na dunjaluku i ahiretu? I da li stvaranje Have od Ademovog 'alejhimesselam rebra upućuje na to da je ona dio njega i upotpunjenje njemu, a da je majčinstvo jedina stvar koja odlikuje ženu i čini je van domena strasti?

Odgovor:

Zahvala Allahu

Naš odgovor uz svu jasnoću i susretljivost na tvoja uzastopna pitanja jeste: nije ni na koji način tačno da je krajnji cilj stvaranja žene tjelesni, odnosno u svrhu niskih strasti, i iz razloga da bude na uživanje muškarcu, odnosno mjesto njegovih naslađivanja.

Ovo nije samo pogrešna predstava, nego to smatramo vrstom shvaćanja koje se veže za sklonost duše da navraća na zlo, i za izopačenost u strastima koje su prešle granicu normalnog u razmišljanju mnogih ljudi, dotle da su izgubili svoj ispravni kompas u pogledu cilja stvaranja i suštine života.

Mi ovom prilikom zajedno s tobom polazimo sa stanovišta našeg islama u čijem smo hladu skupa, hvala Allahu, ubjeđeni da je to potpuna vjera koja saopštava ono što Allah 'azze we dželle želi od svih stvorenja u ibadetu, djelima, ubjeđenju i ahlaku.
Otuda znamo da je glavni cilj stvaranja ljudi i džina, i muških i ženskih, da se postigne ispravnost i dobrota sa slobodnom voljom, i neovisnim razumom koji je obavezivanje ljudi Šerijatom, i da se ova ispravnost nađe u svim oblastima života: ispravnost ibadeta, djela, ponašanja, znanja, razumijevanja i predodžbe života, do krajnjeg mogućeg vrha do kojeg se uzvisuje ljudska duša, poput uzvišenih i plemenitih težnj, te klonjenja svakog oblika nereda, nepravde, neznanja i pokvarenog ahlaka i djela – sve u svrhu robovanja Allahu subhanehu we te'ala i približavanja Njemu, te nastojanja da se postigne moguća ljudska potpunost koju Allah voli kod nas.

Zbog Njega se trudimo da svu našu cjelokupnost, naša srca i razum, naše brige i razmišljanja, ispunimo ovim spomenutim ciljem, i da potrošimo s tim ciljem naše živote, vlastite imetke i energiju svojih tijela, sve dok ne dosegnemo istinski potpuni život – ‘kuću života’, kako Kur'an naziva ahiretski život. Nema razlike u razumjevanju ove potpunosti između muškarca i žene uopšteno.

Kaže Allah subhanehu we te'ala:

قُلْ إِنَّنِى هَدَىٰنِى رَبِّىٓ إِلَىٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِّلَّةَ إِبْرَٰهِيمَ حَنِيفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ ١٦١ قُلْ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ ١٦٢ لَا شَرِيكَ لَهُۥ ۖ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا۠ أَوَّلُ ٱلْمُسْلِمِينَ ١٦٣

161 Reci: "Mene je Gospodar moj na Pravi put uputio, u pravu vjeru, vjeru Ibrahima pravovjernika, on je vjerovao samo u jednog Boga." 162 Reci: "Klanjanje moje, i obredi moji, i život moj, i smrt moja doista su posvećeni Allahu, Gospodaru svjetova, 163 koji nema saučesnika; to mi je naređeno i ja sam prvi musliman."

Al-Anam, 161 - 163

Pa gdje vidiš tjelesnu strast, za muško ili žensko, da je od ovog menhedža i čvrstog autentičnog puta, i da li joj nalaziš mjesto gdje se spominje kao jezgro i osnova ovih uzvišenih ciljeva?!

Zaista je pravičan pogled (u ovom pitanju) daleko od utjecaja straha u društvu kojeg uzrokuju gruba shvatanja kod ljudi; ovaj pravični stav vodiće te bezuslovno do spoznaje da tijelu – sa svime što mu pripada od nužnih nedostataka i strasti – nema mjesta u sistemu ispravne predodžbe (života) u vezi sa ciljevima stvaranja čovjeka i mudrošću njegovog postojanja. Pitanje tijela se ostvaruje u tome da ima mjesto sredstva i alatke s kojim se može pomoći u ispunjenju ovog cilja (stvaranja), međutim, ne dostiže do većeg od stepena sredstva, čak tijelo nije jedino sredstvo ovog cilja, već jedno od sredstava koja su neravnomjerno prisutna među ljudima, tj.shodno moći, snazi, zdravlju i bolesti. Allahova mudrost odlučila je da učini tijelo privlačnim sredstvom u ispunjenju cilja ljudskog stvaranja, a kako bi se isto potčinilo na putu opstanka potomstva i održavanja reda na Zemlji, te na putu ostvarenja ljubavi i milosti u kući, kao i na putu stvaranja ravnoteže u iskušenjima, pa da Allah zna ko čini nered a ko radi dobro i popravlja stanje. Rekao je Uzvišeni:

وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًا لِّتَسْكُنُوٓا۟ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ٢١

21 i jedan od dokaza Njegovih je to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite, i što između vas uspostavlja ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju;

Ar-Rum, 21

Ali kada bi isčitali sve Kur'anske ajete i poslaničke hadise, od prvog do posljednjeg, ne bi našli niti jednog dokaza koji upućuje na to da je cilj stvaranja žene taj da bude predmet naslađivanja muškarcu na dunjaluku, kao što nećemo naći nijednog dokaza po kojem se pravi razlika između muškarca i žene u ostvarenju plemenitog i uzvišenog cilja njihovog stvaranja i postojanja. Naprotiv, i muškarac i žena su u pogledu ovog cilja jednaki, zato što je Allah poklonio objema spolovima razum koji je osnova i razlog obavezivanja Šerijatom, i pohranitelj slobodne volje, otuda su za oba spola upućeni božanski tekstovi kojima je ucrtan put za čovječanstvo, da njihov pravac bude ka uzvišenim težnjama, a put kretanja ka sreći na ovom i budućem svijetu.

Takođe, ako analiziraš životopis Vjerovjesnika sallallahu 'alejhi ve sellem – a on odražava upravo uzvišeni ljudski program u primjeni/izvršenju cilja čovjekovog stvaranja – saznaćeš da se pitanje tijela ne može shvatiti van njegovog stvarnog okvira , okvira sredstva, a da se uzvišeni ciljevi sažimaju u bogobojaznosti i dobrim djelima.
Kaže Uzvišeni:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَٰكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَٰكُمْ شُعُوبًا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓا۟ ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ ٱللَّهِ أَتْقَىٰكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ١٣

13 O ljudi, Mi vas od jednog čovjeka i jedne žene stvaramo i na narode i plemena vas dijelimo da biste se upoznali. Najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji, Allah, uistinu, sve zna i nije Mu skriveno ništa.

Al. Hujurat, 13

مَنْ عَمِلَ صَٰلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ ٩٧

97 Onome ko čini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život i doista ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.

An-Nahl, 97

إِنَّ ٱلْمُسْلِمِينَ وَٱلْمُسْلِمَٰتِ وَٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتِ وَٱلْقَٰنِتِينَ وَٱلْقَٰنِتَٰتِ وَٱلصَّٰدِقِينَ وَٱلصَّٰدِقَٰتِ وَٱلصَّٰبِرِينَ وَٱلصَّٰبِرَٰتِ وَٱلْخَٰشِعِينَ وَٱلْخَٰشِعَٰتِ وَٱلْمُتَصَدِّقِينَ وَٱلْمُتَصَدِّقَٰتِ وَٱلصَّٰٓئِمِينَ وَٱلصَّٰٓئِمَٰتِ وَٱلْحَٰفِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَٱلْحَٰفِظَٰتِ وَٱلذَّٰكِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرًا وَٱلذَّٰكِرَٰتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا ٣٥

35 Muslimanima i muslimankama, i vjernicima i vjernicama, i poslušnim muškarcima i poslušnim ženama, i iskrenim muškarcima i iskrenim ženama, i strpljivim muškarcima i strpljivim ženama, i poniznim muškarcima i poniznim ženama, i muškarcima koji dijele zekat i ženama koje dijele zekat, i muškarcima koji poste i ženama koje poste, i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestima vode brigu, i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.

Al-Ahzab, 35

وَٱلْمُؤْمِنُونَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّهُ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٧١

71 A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima: traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju, i molitvu obavljaju i zekat daju, i Allahu i Poslaniku Njegovu se pokoravaju. To su oni kojima će se Allah, sigurno, smilovati. – Allah je doista silan i mudar.

At-Tawbah, 71

Prenosi se od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: „Zaista Allah ne gleda u vaše likove i vaše imetke, već gleda u vaša srca i djela.“ 1

Rekao je Ibnu-l-Kajjim rahimehullah : „Znaj da se ljepota razvrstava u dvije kategorije: vanjštinska i unutarnja. Unutarnja ljepota je ona što se želi sama po sebi, a to je ljepota znanja, razuma, plemenitosti, hrabrosti; ova unutrašnja ljepota je mjesto koje Allah gleda kod Svoga roba, stvar koju voli. Upravo ova unutrašnja ljepota uljepšava vanjštinski izgled makar dotični i ne posjedovao ljepotu, pa odjene njegovog nosioca ljepotom, dostojanstvom, slatkoćom, onoliko koliko se njegova duša odjene ovim osobinama. Zaista se vjerniku daje dostojanstvo i slatkoća shodno njegovom vjerovanju – ko ga ugleda osjeti poštovanje prema njemu, a ko se s njime miješa zavoli ga. Ova stvar je nešto čemu oči svjedoče: vidiš ispravna čovjeka, dobročinitelja, posjednika lijepog morala da je od najljepših ljudi izgledom, makar i ne bio lijep, ili bio crn. Ovo naročito važi ako je opskrbljen nekim udjelom noćnog namaza, jer zaista noćni namaz osvjetljava i uljepšava lice.“ 2

Od najpoznatijih dokaza koji pojašnjavaju da tijelo nije relevantna osnova u ocjeni ličnosti žene jeste hadis od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu gdje Vjerovjesniksallallahu 'alejhi ve sellem kaže: „Žena se udaje radi četiri stvari: radi njezina imetka, porijekla, ljepote i vjere. Zgrabi onu što ima vjeru, ruke ti se oprašile.“ 3

Rekao je imam En-Nevevi rahimehullah : „U vezi ovog hadisa ispravno je da Vjerovjesnik sallallahu 'alejhi ve sellem obavještava o onome što ljudi uobičajeno rade, dakle, oni (ženidbom) ciljaju ove četiri osobine, a zadnja od njih jeste žena koja posjeduje ispravnu vjeru – pa pobijedi uzevši vlasnicu vjere, o ti koji tražiš razboritost.“ 4

Zaključak:

Mi se zaista plašimo za bilo kojeg muslimana da se izopači njegovo shvatanje ženskog spola u obruč tjelesne strasti. To je niski ovozemaljski okvir koji je daleko od uzvišenih značenja kojima nas podučava plemeniti Kur'an, a koje potvrđuje naš Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem .

  1. Muslim: 2564.

  2. Revdatu-l-muhibbine: 221,223.

  3. Buharija: 4802, Muslim: 1466.

  4. Šerh Sahihi Muslim: 52/10.