Pitanje:

Živim sa četvoricom prijatelja u istoj kući u Turskoj radi studiranja. Oni gledaju ružne filmove, većinu vremena slušaju muziku, kada dođe vrijeme namaza prave se da ne znaju, pa makar klanjao ispred njih ili ih obavijestio da idem u džamiju. Ponekad ih bodrim da slušaju predavanja, ili gledaju islamska videa, međutim, oni počnu da gledaju crtane filmove kako ih ne bi ometao ili osporavao gledanje televizije. Želim od vas savjet kako da postupam s njima. Kako mogu da im pomognem, jer osjećam da upadaju u grijeh a želim da im pomognem.

Odgovor:

Šejh Muhammed ibn Salih El-Munedždžid

Hvala Allahu, salavat i selam na Allahovog Poslanika, njegovu porodicu i sve ashabe.

Prvo:

Dobro društvo je šerijatski zahtjev i potreba, musliman treba da je revnosan prema tome na najžešći način, jer je to od uzroka spasa od smutnje.

Prenosi se od Ebu Se’ida El-Hudrija radijellahu 'anhu da je rekao Vjerovjesnik sallallahu 'alejhi ve sellem: „Ne druži se osim sa vjernikom, i neka ne jede tvoju hranu osim bogobojazni.“ 11

Rekao je El-Hattabi rahimehullah: „Ovo je došlo u pogledu hrane na koju se neko pozove, ne odnosi se na hranu koja se daje s potrebom, kao što kaže Uzvišeni:

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ ٱللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَلَا شُكُورًا ٩

9 "Mi vas samo za Allahovu ljubav hranimo, od vas ni priznanja ni zahvalnosti ne tražimo!

El-Insan, 9

Poznato je da je su njihovi sužnji/roblje bili kafiri, a ne vjernici niti bogobojazni (ali, ipak su ih hranili). Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je upozorio na društvo onoga ko nije bogobojazan, i zabranio miješanje i jedenje s njim, jer uzajamno hranjenje uzrokuje povezanost i ljubav u srcima. Rekao je (El-Hattabi): Ne povezuj se s onime ko nije od bogobojaznih i čestitih, i ne uzimaj ga za savjetnika kojeg hraniš.“ 12

Prenosi se od Ebu Musa El-Eš’arija radijellahu 'anhu da je rekao Vjerovjesnik sallallahu 'alejhi ve sellem:

„Uistinu je primjer dobrog i lošeg druga poput primjera prodavača mirisa i kovača koji raspiruje kovački mijeh. Prodavač mirisa ili će ti pokloniti miris, ili će ti prodati miris, ili ćeš od njega osjetiti ugodan, lijep miris.  A onaj koji raspiruje kovački mijeh, ili će ti prožeći odjeću, ili ćeš od njega osjetiti neugodan miris.“ 13

„U ovome je vrijednost druženja  sa dobrim ljudima i onima koji posjeduju dobrotu, ljudskost, plemenit ahlak, bogobojaznost, znanje i edeb. Poput toga, postoji zabrana druženja sa lošim ljudima, novotarima, onima koji ogovaraju narod, čija su  sramotna djela i besposlice brojne, i slično tome.  14

Zbog svega ovoga, na tebi je – o plemeniti brate – da se potrudiš kad god to mogneš u potrazi za dobrim društvom s kojim možeš stanovati.

Drugo:

Ako ne nađeš mjesto na kojem ćeš stanovati mimo mjesta u kojem si trenutno, onda nema smetnje da tu stanuješ kada se bojiš Allaha Uzvišenog na način da osporavaš zlo – pa kada vidiš pri njima nešto od toga zabraniš im i opomeneš ih.

Rekao je Allah Uzvišeni:

وَإِذَا رَأَيْتَ ٱلَّذِينَ يَخُوضُونَ فِىٓ ءَايَٰتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا۟ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِۦ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيْطَٰنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ ٱلذِّكْرَىٰ مَعَ ٱلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ ٦٨

68 Kada vidiš one koji se riječima Našim rugaju, nek si daleko od njih sve dok na drugi razgovor ne pređu. A ako te šejtan navede da zaboraviš, onda ne sjedi više s nevjernicima kad se opomene sjetiš.

El-En'am, 68

Rekao je šejh Es-Sa’di rahimehullah: „Ovo je zabrana i oharamljivanje za onoga ko sjedi s njima i ne postupa po bogobojaznosti, na način da učestvuje s njima u haram govoru i djelu, ili šuti naspram njih (takvih) i negodovanja. Ako postupa po bogobojaznosti  na način da im naređuje dobro i zabranjuje zlo i govor koji od njih dolazi, pa da to ima za posljedicu da nestane zlo ili se umanji – takav nema grijeha i prijestupa. Zbog toga u narednom ajetu Allah kaže:

وَمَا عَلَى ٱلَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَىْءٍ وَلَٰكِن ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ٦٩

69 Oni koji se boje Allaha neće za njih račun polagati, ali su dužni opominjati ne bi li se okanili.

El-En'am, 69

tj. na njemu je da ih opomene ne bi li se Allaha Uzvišenog bojali.“ 15

Međutim, šta je propis ako se ne odazovu na tvoj savjet?

U takvom stanju na tebi je da ih konstantno podsjećaš kad god vidiš odgovarajuću priliku za to. Nemoj to previše činiti pa da im postaneš dosadan i zamrze tvoj govor, a povećano čini dovu njima za uputu. Kada sve to uradiš onda si izvršio što je (obaveza) na tebi, i nemaš (nakon toga) grijeha.

Rekao je Allah Uzvišeni:

وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ٱللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا۟ مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ١٦٤ فَلَمَّا نَسُوا۟ مَا ذُكِّرُوا۟ بِهِۦٓ أَنجَيْنَا ٱلَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلسُّوٓءِ وَأَخَذْنَا ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ بِعَذَابٍۭ بَـِٔيسٍۭ بِمَا كَانُوا۟ يَفْسُقُونَ ١٦٥

164 A kad neki od njih rekoše: "Zašto opominjete narod koji će Allah uništiti ili ga teškim mukama namučiti?" – oni odgovoriše: "Da bismo se pred Gospodarom vašim opravdali i da bi se oni grijeha klonili." 165 I kada zaboraviše ono čime su bili opominjani, Mi izbavismo one koji su od nevaljalih djela odvraćali, a teškom kaznom kaznismo grješnike, zato što su stalno u grijehu bili.

El-A'raf, 164 - 165

Ako i dalje nastave biti u svom stanju, onda ne oduljuj u sjedenju s njima osim  shodno potrebi. Provedi svoj dan na fakultetu ili fakultetskoj biblioteci u onome što ti je korisno od nastave i ponavljanja (gradiva) – jer upravo je to cilj radi kojeg si otputovao – i pribjegni kući samo radi odmora

A Allah najbolje zna.

Prijevod sa:

https://islamqa.info/ar/240236