Pored postojećeg razilaženja islamskih učenjaka po ovom pitanju i postojanja dokaza za obje strane, mi ćemo ovdje pojasniti ispravnije mišljenje i spomenuti neke od dokaza za to. Tako da ćemo govoriti o tome sa četiri aspekta:

  1. Dokazi iz Kur'ana.
  2. Dokazi iz sunneta (hadisa).
  3. Idžma – koncenzus (jednoglasan stav) ashaba po ovom pitanju.
  4.  Fetve savremenih učenjaka. 1

 

Što se tiče fetvi savremenih učenjaka, navodimo slijedeće:

Pitanje: Dogodio se razgovor izmedju mene i jednog mojeg prijatelja o islamu, tako da je ovaj prijatelj rekao: da uopšte ne klanja namaz, pa sam mu rekao: Ti si kafir, zato što kaze Uzvišeni Allah:

ثُمَّ أَنتُمْ هَٰٓؤُلَآءِ تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِّنكُم مِّن دِيَٰرِهِمْ تَظَٰهَرُونَ عَلَيْهِم بِٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَإِن يَأْتُوكُمْ أُسَٰرَىٰ تُفَٰدُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ ٱلْكِتَٰبِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَيَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰٓ أَشَدِّ ٱلْعَذَابِ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ٨٥

85 vi ipak jedni druge ubijate, a pojedine od vas iz zavičaja njihova izgonite – pomažući jedan drugom protiv njih, čineći i grijeh i nasilje; a ako vam kao sužnji dođu, vi ih otkupljujete – a zabranjeno vam je da ih izgonite. Kako to da u jedan dio Knjige vjerujete, a drugi odbacujete?! Onoga od vas koji čini tako stići će na ovome svijetu poniženje, a na Sudnjem danu biće stavljen na muke najteže. – A Allah motri na ono što radite.

El-Bekare, 85

I rekao mi je: I ti si takodjer (kafir) I citirao mi je hadis Vjerovjesnika sallallahu 'alejhi ve sellem: `Ko protekfiri (proglasi nevjernikom) muslimana postao je nevjernik.` Nakon toga sam ga ostavio i otišao kako se svadja nebi povećala više nego do čega je došla, pa koji je propis govora koji se desio izmedju nas ? i dali smo griješni zbog ovog (govora)?

Odgovor: 2

Ispravno je da onaj ko ostavi namaz biva kafir, čak ako ga ne bi negirao – ovo je izabran i ispravniji govor kod istraživača od učenjaka, zbog govora Vjerovjesnika sallallahu 'alejhi ve sellem u sahih hadisu: `Ugovor koji je izmedju nas (muslimana) i njih (nevjernika) je namaz, pa ko ga ostavi nevjernik je.` Prenosi ga imam Ahmed i pisci sunena od Burejde b. El-Husejb radijellahu 'anhu, s ispravnim lancem, i takodjer zbog njegovog, sallallahu 'alejhi ve sellem govora: `Između čovjeka i izmedju širka i kufra je ostavljanje namaza.` Prenosi ga imam Muslim u svom sahihu, i zbog njegovog,  alejhi salatu we selam, govora: `Glava stvari je islam, njegov stub je namaz, a njegov vrhunac je dzihad na Allahovom putu.` Prenosi ga imam Ahmed i imam Tirmizi rahmetullahi alejhima s ispravnim lancem prenosilaca od Muaza radijellahu 'anhu, a I drugih hadisa koji su došli u ovom poglavlju.

Tako da je vadžib onome ko ostavi namaz da se pokaje Allahu i da počne obavljati namaz i da se pokaje zbog onoga što je prošlo od njegovog izostavljanja i da donese čvrstu odluku da se neće više vraćati tome – ovo je njemu vadžib.

3

Isto tako ko ga ostavi iz nemara i ravnodušnosti i ne negira njegovu obaveznost, njegov propis je propis onoga ko negira njegovu obaveznost po ispravnijem od dva mišljenja učenjaka, i neće mu koristiti njegov šehadet da nema boga osim Allaha – la ilahe illallah, jer je izostavio hak (pravo) ove riječi, a zaista je od njenog prava da obavlja namaz, i isto tako ako bi Allaha učinio Jednim (ispoljio tevhid) i prihvatio da nema boga osim Allaha – la ilahe illallah, ali se ismijava sa nečim od Allahove vjere – on je kafir, kao što je rekao Allah 'azze we dželle:

وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِٱللَّهِ وَءَايَٰتِهِۦ وَرَسُولِهِۦ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ ٦٥

65 A ako ih zapitaš, oni će sigurno reći: "Mi smo samo razgovarali i zabavljali se." Reci: "Zar se niste Allahu i riječima Njegovim i Poslaniku Njegovu rugali?

Et-Tewbe, 65

لَا تَعْتَذِرُوا۟ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَٰنِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَآئِفَةًۢ بِأَنَّهُمْ كَانُوا۟ مُجْرِمِينَ ٦٦

66 Ne ispričavajte se! Jasno je da ste nevjernici, a tvrdili ste da ste vjernici." Ako nekima od vas i oprostimo, druge ćemo kazniti zato što su krivci.

Et-Tewbe, 66

 

4

Pa vjernik mora pripaziti na ovu veliku stvar, i tako onaj ko ostavi namaz i nemaran je naspram namaza biva nevjernikom iako ne negira njegovu obaveznost po ispravnijem od dva mišljenja uleme, kao što je predhodio dokaz toga u prethodinim hadisima i onome što je došlo u njihovim značenjima, pa tražimo od Allaha da popravi stanje muslimana, i da kafira i griješnika od njih vrati iskrenom pokajanju.

A njegov govor: `Ko protekfiri muslimana postao je kafir.` ovo je ako tekfir nije na svom mjestu, kao što je rekao Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem `Ko svome bratu kaže: O Allahov neprijatelju! Ili kaže: O kafire, a ne bude tako, vratiće se na njega.`

Ali ovaj što je rekao: Ti si kafir ostavljanjem namaza, njegov tekfir je na mjestu tako da se (prijetnja) ne vraća na njega, i onaj što je to rekao nije nevjernik, već naprotiv, onaj ko je to rekao je sproveo Allahov propis (tekfira), i obavio Allahovo pravo, i objasnio ono čime ga Allah ZADUŽIO od tekfira ove grupe ljudi, tako da je on nagradjen a nije kafir, već je kafir onaj što je ostavio namaz I inatio se I oholio se, od Allah trazimo oprost.

Izvor: Fetava nurun ala ed-derb – svjetlost na putu   5

šejh AbdulAziz b. Abdullah b. Baz rahimehullah

 

Pitanje: Moj stariji brat ne obavlja namaz. Da li ću i dalje održavati rodbinske veze sa njim uzimajući u obzir da mi je on samo brat od oca?

Odgovor:  6

Ko namjerno izostavlja klanjanje namaza, on je kafir velikim kufrom (koji ga izvodi iz islama) i pored toga što priznaje da je namaz obavezan. To je mjerodavniji stav od dva postojeća stava učenjaka.

Izvor: Kitabud-dave, str.93. Abdulaziz ibn Abdullah Ibn Baz; Fetava ulema'ul-beledi-haram, str.100

 

Pitanje: Kako treba postupiti čovjek koji naređuje svojoj porodici klanjanje namaza, ali, niko mu se ne odaziva? Hoće li živjeti sa njima u istoj kući ili će napustiti kuću?

Odgovor:  7

Ukoliko članovi porodice uopšte ne klanjaju, onda su oni kafiri i murtedi-otpadnici. Oni su izvan okvira islama i tom čovjeku nije dozvoljeno da živi sa njima. Međutim, on ih treba uporno pozivati i ponavljati, možda će ih Allah uputiti.

Onaj ko ostavlja klanjanje namaza je kafir, da Allah sačuva, i to je dokazano Kur'anom i sunnetom i riječima ashaba. To je ispravni stav po ovom pitanju.”  8

U nastavku fetve uvaženi šejh Ibn Uthejmin objašanjava hukm (propis) i stanje čovjeka koji ne klanja namaz pa kaže: “Čovjeka koji ne klanja namaz, ne smijemo ga vjenčati i ukoliko se on oženi njegov bračni ugovor je batil – nevažeči. Nije dozvoljeno da se oženi muslimankom zbog riječi Uzvišenog o muhadžirkama:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا جَآءَكُمُ ٱلْمُؤْمِنَٰتُ مُهَٰجِرَٰتٍ فَٱمْتَحِنُوهُنَّ ٱللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَٰنِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَٰتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى ٱلْكُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ وَءَاتُوهُم مَّآ أَنفَقُوا۟ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَن تَنكِحُوهُنَّ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَلَا تُمْسِكُوا۟ بِعِصَمِ ٱلْكَوَافِرِ وَسْـَٔلُوا۟ مَآ أَنفَقْتُمْ وَلْيَسْـَٔلُوا۟ مَآ أَنفَقُوا۟ ذَٰلِكُمْ حُكْمُ ٱللَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ١٠

10 O vjernici, kada vam vjernice kao muhadžirke dođu, ispitajte ih – a Allah dobro zna kakvo je vjerovanje njihovo – pa ako se uvjerite da su vjernice onda ih ne vraćajte nevjernicima: one njima nisu dopuštene, niti su oni njima dopušteni; a njima podajte ono što su potrošili. Nije vam grijeh da se njima ženite kad im vjenčane darove njihove date. U braku mnogoboškinje ne zadržavajte! Tražite ono što ste potrošili, a neka i oni traže ono što su potrošili! To je Allahov sud, On sudi među vama – a Allah sve zna i mudar je.

El-Mumtehine, 10

Ukoliko ostavi klanjanje namaza nakon ženidbe, njegov brak se poništava. Njegova mu žena više nije dozvoljena zbog spomenutog ajeta. Učenjaci su ovo u detalje pojasnili kada govore o ostavljanju namaza prije ili poslije bračnog ugovora.” Nakon toga kaže: -“Ako mu neko od bližih rođaka umre, on nema pravo da nešto naslijedi od njega…

– Kada ostavljač namaza umre, nećemo ga gasuliti, nećemo ga uviti u kefin, nećemo mu klanjati dženazu i nećemo ga ukopati u groblje muslimana.”

izvor: Risaletu sifetis-salatin-nebijji, str.29-30, Muhammed ibn Salih el-Uthejmin

A Allah najbolje zna
preveo i pripremio: Ifet Zukorlić