AkidaFikh

Ključevi nafake (I. dio)

Ovo je . dio od 3 u serijalu Ključevi nafake

Islamska ulema je, izučavajući Kur'an i sunnet, dosegla i objasnila šta su to ključevi nafake, tj. uzroci da čovjek bude opskrbljen. Zasigurno je da će svako onaj ko prihvati i ostvari ove uzroke biti od Allaha opskrbljen!

El-Iman/vjerovanje

Kaže Uzvišeni:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ ٱلْقُرَىٰٓ ءَامَنُوا۟ وَٱتَّقَوْا۟ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَٰتٍ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا۟ فَأَخَذْنَٰهُم بِمَا كَانُوا۟ يَكْسِبُونَ ٩٦

96 A da su stanovnici sélā i gradova vjerovali i grijeha se klonili, Mi bismo im blagoslove i s neba i iz zemlje slali, ali, oni su poricali, pa smo ih kažnjavali za ono što su zaradili.

El-A'raf, 96

Rekao je El-Alusi u Ruhu-l-me'ani: Ovo znač: da su vjerovali Mi bismo im podarili hajr sa svake strane. Rečeno je: ono što se podrazumjeva pod izrazom  berićeti nebeski jeste kiša, a pod izrazom berićeti zemaljski jeste rastinje/bilje. 1

Et-takva/bogobojaznost

Kaže Uzvišeni (u prijevodu): „…a onome koji se Allaha boji, On će izlaz naći. I opskrbiće ga odakle se i ne nada…“ 2

Rekao je Ibn Kesir: Bogobojaznost je da radiš u pokornosti Allahu na uputi od Allaha, i nadaš se nagradi od Allaha, te da ostaviš nepokornost  Allahu na uputi od Allaha bojeći se Allahove kazne 3

El-istigfar/traženje oprosta

Kaže Uzvišeni u kazivanju o Nuhu 'alejhisselam:

فَقُلْتُ ٱسْتَغْفِرُوا۟ رَبَّكُمْ إِنَّهُۥ كَانَ غَفَّارًا ١٠ يُرْسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ١١ وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَٰلٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّٰتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَٰرًا ١٢

10 i govorio: 'Tražite od Gospodara svoga oprost jer On, doista, mnogo prašta; 11 On će vam kišu obilnu slati 12 i pomoći će vas imanjima i sinovima, i daće vam bašče, i rijeke će vam dati.

Nuh, 10 - 12

Prenosi se od Ibn Sabiha da je rekao: Požalio se neki čovjek El-Hasanu na nerodnost(usjeva) pa mu je on rekao: traži oprosta od Allaha. Drugi mu se požalio na siromaštvo pa mu odgovori: traži oprosta od Allaha. Sljedeći mu se obratio rekavši: dovi Allahu za mene da me opskrbi djecom, pa i njemu reče: traži od Allaha oprosta. Sljedeći se požalio na sušu što mu je bašču pogodila, pa on opet reče: traži od Allaha oprosta. Onda mu rekosmo: dođoše ti ljudi žalivši se na različite probleme, pa im ti svima naredi da traže oprosta od Allaha. On reče: nisam to rekao od sebe, zaista Allah kaže u suri Nuh: „i govorio sam: Tražite od Gospodara svoga oprosta jer On,doista,mnogo oprašta; On će vam kišu obilatu slati i pomoći vas imanjimai sinovima, i daće vam bašče,i rijeke će vam dati.“ 4

Et-tevbeh/pokajanje

Tevba u šerijatu znači: ostavljanje grijeha zbog ružnoće njegove, kajanje zbog učinjenja istog, i čvrsta odluka da se tome neče vratiti, te da nadoknadi koliko god može od dobrih djela koja su ga prošla. Kaže Uzvišeni govoreći o Hudu 'alejhisselam:

وَيَٰقَوْمِ ٱسْتَغْفِرُوا۟ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوٓا۟ إِلَيْهِ يُرْسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا۟ مُجْرِمِينَ ٥٢

52 O narode moj, molite Gospodara svoga da vam oprosti, i pokajte Mu se, a On će vam slati kišu obilnu i daće vam još veću snagu, uz onu koju imate, i ne odlazite kao mnogobošci!"

Hud, 52

Rekao je Ibn Kesir u tefsiru ovog ajeta: „Zatim im je (Hud a.s.) naredio da mole za oprost, – a to je pokrivanje/skrivanje prethodnih grijeha- , i da tevbu učine od svega što su uradili. Doista, onaj ko se ovim osobinama ukrasi, Allah će mu olakšati sticanje nafake, i lahkim će mu učiniti njegovu stvar, i sačuvaće njegov posao i ulogu“

Et-tevekkul/oslonac na Allaha

Tevekkul je iskreno oslanjanje srca na Allaha u ostvarivanju koristi i odbijanju štete od stvari dunjaluka i ahireta, i prepuštanje sviju stvari Allahu uz ostvarenje vjerovanja da ne daje niti zabranjuje, niti koristi niti šteti niko osim Njega Uzvišenog Prenosi Omer ibnu-l-Hattab r.a. da je rekao Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem: „Kad bi se vi oslanjali na Allaha istinskim tevekkulom, bili biste opskrbljeni kao što su ptice opskrbljene: rano jutrom izlaze prazna stomaka, a vraćaju se s kraja dana puna stomaka“ 5 Nadnaravnost  hadisa je u tome što su ptice opisane da rano izjutra izlaze na rad, a vraćaju se pred mrak s rezultatom rada. Takav bi trebao biti i čovjek. Rekao je Ibn Kajjim: „Zaista je tevekkul od najvećih razloga s kojim se zadobija traženo i odagnava nepoželjno“ 6

Trud u traženju opskrbe

Rekao je Uzvišeni:

هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلْأَرْضَ ذَلُولًا فَٱمْشُوا۟ فِى مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا۟ مِن رِّزْقِهِۦ وَإِلَيْهِ ٱلنُّشُورُ ١٥

15 On vam je Zemlju pogodnom učinio, pa hodajte predjelima njezinim i hranite se onim što On daje, Njemu ćete poslije oživljenja odgovarati.

El-Mulk, 15

Kaže El-Kurtubi:  Riječi Uzvišenog „On vam je Zemlju učinio pogodnom“  znače da ju je učinio laganom da boravite na njoj. Riječi „pa hodajte predjelima njezinim i hranite se onim što On daje“  su naredba s značenjem dozvoljenosti, tj. hranite se od onoga što vam je halal. Dakle, na čovjeku je da preuzme sve uzroke, a zatim da očekuje olakšanje.

Rekao je pjesnik:

„Zar ne vidiš da je Allah rekao Merjemi

Zatresi stablo, svježe datule pašće ti

Da je htio dao bi joj bez zatreska

Međutim, ništa nije bez uzroka“

Posvećivanje slobodnog vremena ibadetu

Prenosi Ebu Hurejre r.a. da je rekao Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem: „Allah Uzvišeni kaže: O sine Ademov, ispuni slobodno vrijeme ibadetom Meni, – ispuniću tvoja prsa bogatstvom i odagnati od tebe siromaštvo. Ako to ne učiniš, ispuniću ti ruku poslom,  a neću odagnati od tebe siromaštvo“ (bilježe Ahmed, Tirmizi i drugi, a Albani ga ocjenjuje vjerodostojnim) Kaže Mula Ali El-Kari: „Ispuni slobodno vrijeme ibadetom Meni, znači da se uveća prepuštenost srca ibadetu Gospodara“ (Mirkatu-l-mefatih:9/26)

Uzastopno obavljanje hadždža i umre

Prenosi se od Ibn Mes'uda da je  rekao Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem: “Obavljajte hadždž i umru jedno za drugim, jer doista to dvoje briše siromaštvo i grijehe, kao što kovački mjeh odstranjuje prljavštinu sa željeza, zlata i srebra. I nema za ispravno obavljen hadždž nagrade osim dženeta“ 7 Značenje uzastopnog obavljanja hadždža i umre jeste da stalno slijedi jedno za drugim, tj. nakon hadždžda umra, pa hadždž, pa opet umra, pa hadždž, i nadalje.

Traženje opskrbe u ranim satima

Džabir, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem u pohod na Tebuk krenuo u četvrtak ujutro i kada je stavio svoju nogu u uzengiju, proučio je upravu ovu dovu: “Allahu moj, daj mome ummetu berićet u ranim satima!” 8
Aiša, r.a., pripovijeda da je Pejgamber, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: “Podranite za nafakom i svojim potrebama ujutro, jer je berićet i uspjeh u jutarnjem ustajanju!9