Zašto je Ebu Bekr poveo rat protiv Perzije?

Ovo je 9 dio od ukupno 9 u serijalu Činjenice o šiijama; odnos muslimana prema šiijama

Pitanje:
Zašto je Ebu Bekr Es-siddik r.a. poveo rat protiv perziske imperije?

Odgovor:
Šejh Muhammed ibn Salih El-Munedždžid

Zahvala pripada Allahu, neka su salavat i selam na Allahovog Poslanika, njegovu porodicu i sve ashabe.

Osvojenje perzijskih zemalja su se desila za vrijeme vođe pravovjernih Omera b. Hattaba radijellahu 'anhu. Za njegovo vrijeme desile su se i najvažnije bitke protiv Perzijanaca, bitka Kadisija pod vođstvom Sa'da b. Ebi Vekasa, radijellahu 'anhu i bitka Nehavend pod vođstvom En-nu'man b. Mukrinradijellahu 'anhu, koja se još zove i “feth-pobjeda” ili “el-futuh – pobjede”.
Da, za vrijeme Ebu Bekrovog radijellahu 'anhu hilafeta desila su se osvajanja zemalja Iraka, koje su do tog vakta bile pod dominacijom Perzijanaca.

Rekao je Ibn Kesirrahimehullah:
Kada je Halid b. Velid radijellahu 'anhuokončao sa Jemamom, poruči mu Es-siddik radijellahu 'anhuda krene prema Iraku, da otpočne sa oslobađanjem El-hinda, a to je plodna oblast, da tako dođe Iraku “odozgo”. Da okupi ljude i pozove ih Allahu , pa ako se odazovu dobro i jest, a ako ne – da uzme od njih džizju. Ako odbiju sve to – onda da se bori protiv njih Allaha radi. I naredi mu da nikog ne prisiljava da ide sa njim, te da se ne pomaže sa onima koji su se odmetnuli od islama, iako su mu se kasnije vratili. I naredi mu da pridruži sebi svaku osobu od muslimana pokraj koje prođe.Tako je Ebu Bekrradijellahu 'anhu jasno ukazao na način opremanja izvidnica, slanje vojske i vojnika, kao podršku Halidu r.a. 1

Rekao je El-Belazerirahimehullah :
„Rekli su: Bio je Musenna b. Haris b. Seleme b. Damdam Šejbanirahimehullah da se razlikovao/isticao od mase ljudi iz svog naroda, pa je došla vijest o njemu do Ebu Bekra Es-siddika radijellahu 'anhu,pa je upitao o njemu, pa mu reče Kajs b. Asim b. Sinan El-munkarirahimehullah : -ovaj čovjek je daleko od toga da je beznačajnog spomena ili nepoznatog porijekla ili niskog položaja – ovo je Musena b. Harise Eš-šejbani.
Istom što je Musenarahimehullah došao Ebu Bekruradijellahu 'anhu obrati mu se: -o povjereniče Allahovog Poslanika, posluži se sa mnom nad onima koji su primili islam od moga naroda, da se borim protiv ovih stranaca, perzijanaca. Ebu Bekrradijellahu 'anhu mu napisa ugovor u vezi s tim. Krenuo je sve dok nije sišao u Hufan, pozvavši njegov narod u islam, pa se odazvaše.
Nakon toga Ebu Bekr radijellahu 'anhunapisa Halidu b. velidu El-mahzumijuradijellahu 'anhu, naređujući mu pokret ka Iraku, rekli su: naprotiv, upravio ga je iz Medine, a napisao je Museni b. Harisurahimehullah naređujući mu poslušnost i pokornost njemu, te da mu se priključi(tj. Halidu). 2

Drugo:
Allah je poslao Muhammeda sallallahu 'alejhi ve sellem svim ljudima da im radosne vijesti donese i da ih opomene. Kaže Uzvišeni:

وَمَآ أَرْسَلْنَٰكَ إِلَّا كَآفَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ٢٨

28 Mi smo te poslali svima ljudima da radosne vijesti donosiš i da opominješ, ali većina ljudi ne zna

Saba, 28


I kaže:

قُلْ يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنِّى رَسُولُ ٱللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا ٱلَّذِى لَهُۥ مُلْكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْىِۦ وَيُمِيتُ ۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِ ٱلنَّبِىِّ ٱلْأُمِّىِّ ٱلَّذِى يُؤْمِنُ بِٱللَّهِ وَكَلِمَٰتِهِۦ وَٱتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ١٥٨

158 Reci: "O ljudi, ja sam svima vama Allahov poslanik, Njegova vlast je na nebesima i na Zemlji; nema drugog boga osim Njega, On život i smrt daje, i zato vjerujte u Allaha i poslanika Njegova, vjerovjesnika, koji ne zna čitati i pisati, koji vjeruje u Allaha i riječi Njegove; njega slijedite – da biste na Pravome putu bili!"

Al-Araf, 158


۞ يَٰٓأَيُّهَا ٱلرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُۥ ۚ وَٱللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ ٱلنَّاسِ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلْكَٰفِرِينَ ٦٧

67 O Poslaniče, kazuj ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga – ako ne učiniš, onda nisi dostavio poslanicu Njegovu – a Allah će te od ljudi štititi. Allah doista neće ukazati na Pravi put narodu koji neće da vjeruje.

Al-Maidah, 67

Spomenuto dostavljanje vjere nije bilo moguće osim potčinjavanjem ljudi pod islamsku vlast, kako bi čuli Allahov govor i poslanicu bez ikakve prepreke i smetnje. Rekao je Allah Uzvišeni:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ قَٰتِلُوا۟ ٱلَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ ٱلْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا۟ فِيكُمْ غِلْظَةً ۚ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلْمُتَّقِينَ ١٢٣

123 O vjernici, borite se protiv nevjernika koji su u blizini vašoj i neka oni osjete vašu strogost! I znajte da je Allah na strani čestitih.

At-Tawbah, 123

Prenosi se od Ibn Omera radijellahu 'anhuma da je Allahov Poslaniksallallahu 'alejhi ve sellem rekao: „Naređeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne posvjedoče da nema boga osim Allaha, i da je Muhammed Allahov Poslanik, budu obavljali namaz i davali zekat. Pa kada to učine sačuvali su od mene svoju krv i imetak, osim s pravom islama, a njihov je obračun kod Allaha.“ 3
Spomenuta borba je zapravo radi upućivanja ljudi u Allahovu vjeru, a to biva postavljanjem snage koja nad njima vlada, i koja se ispriječava između njih i Allahove vjere. Instaliranje ove snagae znači dva izbora: ili odaziv pozivu svoga Gospodara, ili davanje džizje i ulazak pod vlast muslimana.

Allah kaže:

قَٰتِلُوا۟ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَلَا بِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ ٱلْحَقِّ مِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ حَتَّىٰ يُعْطُوا۟ ٱلْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَٰغِرُونَ ٢٩

29 Borite se protiv onih kojima je data Knjiga, a koji ne vjeruju ni u Allaha ni u onaj svijet, ne smatraju zabranjenim ono što Allah i Njegov Poslanik zabranjuju i ne ispovijedaju istinsku vjeru – sve dok ne daju glavarinu poslušno i smjerno.

At-Tawbah, 29


Implementacija ove snage dozvoljava stanovnicima Zemlje da čuju Allahov govor u svako vrijeme, da se upoznaju sa ljepotama islama, i dodjeljuje im se prilika da se nakon toga povinuju islamu s pokornošću i zadovoljstvom. Kaže Uzvišeni:

وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ ٱلْمُشْرِكِينَ ٱسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَٰمَ ٱللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُۥ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ ٦

6 Ako te neki od mnogobožaca zamoli za zaštitu, ti ga zaštiti da bi saslušao Allahove riječi, a potom ga otpremi na mjesto pouzdano za njega. To zato što oni pripadaju narodu koji ne zna.

At-Tawbah, 6


Rekao je hafiz Ibn Hadžerrahimehullah: „Učenjaci kažu: ‘Mudrost u postavljanju džizje jeste da poniženje koje ih dotiče – da ih to ponese na ulazak u islam, uz ostalo što se uočava od ljepota islama putem miješanja sa muslimanima.'“ 4
Upravo se ovo zbilo sa većinom stanovnika zemalja koje su muslimani osvojili, u tome su jednaki Perzijska imperija i ostali.
Takođe je od važnih stvari hilafeta da se halifa povodi za Vjerovjesnikomsallallahu 'alejhi ve sellem u uspostavljanju vjere i njezinom dostavljanju do ljudi.

Zaključak: Ebu Bekrradijellahu 'anhu se potrudio u osvojenju Iraka odazivajući se Allahovom pozivu da se vjera islam dostavi ljudima, i da ih se izbavi iz nesreće dunjaluka i ahireta.

A Allah najbolje zna.

Prijevod sa:

https://islamqa.info/ar/272755

Navigacija serijalom<< Citati suvremenih učenjaka o zbližavanju između sunija i šiija

  1. Preuzeto iz El-bidaje ven-nihaje: 9/511.

  2. preuzeto iz Futuhu-l-buldan: 337.

  3. Hadis bilježi imam Buharija: 25, i imam Muslim: 22.

  4. Fethu-l-bari: 259/6.