Šta raditi a šta ne raditi za Bajram

  • Facebook
Share on Facebook7

 

Proslava bajrama (Arapski naziv العيد El-‘Id) je simbol žrtve i vesela prilika. Bajram namaz je farz za muslimane. Ovaj blagdan ima veliki značaj za sve koji se drže islama i smatra se vadžibom kod većine učenjaka. Ukoliko ne bi klanjao bajram namaz bez nekog opravdanog razloga osoba bi bila grešna. Ovo se vidi iz sljedećeg:

a- Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je naredio svima da klanjaju bajram namaz a i sam ga je uvijek klanjao.

b-  Farz džume namaza spada na podne namaz ukoliko bajram bude u petak. Zbog ovoga učenjaci kažu da Bajram namaz ne može biti sunnet, jer sunnet ne može zamijeniti vadžib/farz.

c- On sallallahu 'alejhi ve sellem je naredio i ženama, robovima i ženama u mestrualnim ciklusu da dođu na musalu (otvoreni prostor gdje se klanja bajram namaz)

U drugu ruku, neki učenjaci tvrde da je bajram namaz sunnet zbog poznatog hadisa kada je jedan od ashaba upitao Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem: ”da li moram klanjati mimo 5 vakata” pa mu je odgovorio da nije obavezan.

Bitnost ovog dana je očita sve jedno koje od ova dva mišljenja vi pratili.

Međutim, moramo pripaziti da ne upadnemo u inovacije, novotarije, zabrane ili druge radnje koje nam mogu ukloniti nagradu koju smo stekli u prethodnim danima ramazana ili Zul Hidžeta. Šejtan koji je bio zatočen 29 ili 30 dana tokom ramazana biva pušten u akšam uoči Bajrama. Također u toku 9 dana Zul Hidžeta šejtan je koncentrisan da nas udalji od obožavanja Allaha koje se trudimo da učinimo. Tako da je obaveza na svakom od nas da se pričuva šejtanskih došaptavanja. Ono što slijedi je lista stvari koje je pohvalno raditi kao i stvari koje treba da izbjegnemo.

Pohvalne radnje za dan bajrama:

1. Konzumiranje datula (ili druge hrane) između sabah namaza i Bajram namaza za ramazanski bajram. Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je ovako radio, simbolizirajući prekidanje posta.Što se tiče Kurban bajrama od suneta je da se ne jede dok se ne bude u mogućnosti jesti meso od kurbana poslije bajram namaza.

2. Kupanje i oblačenje najlijepše odjeće prije odlaska na bajram namaz. Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem je nosio posebnu odjeću za bajram i džumu namaz.

3. Pješačenje do mesdžida nasuprot vožnji (ako je do mesdžida moguće doći pješe i ne stvara poteškoću)

U Tirimzijevom Sunenu 1 se spominje da je Alija radijellahu 'anhu rekao: Sunnet je da se do mesdžida pješači za bajram (Ramazanski) i da se nešto pojede prije nego li se krene.”

4. Od suneta je da se vraća kući drugim putem od onoga kojim se išlo prema mesdžidu.

Neki učenjaci objašnjavaju da je jedna od koristi ovoga ta da bi se srelo više ljudi.

5. Od suneta je da se donose tekbiri jer je to jedan od simbola ovog dana.

Tekbir se donosi na bajramsko jutro.

6. Jedna od najučestalijih formi tekbira korištenog od strane Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem i ashaba je bila:
الله اكبر ، الله أكبر ، لا اله إلا الله ، الله أكبر ، الله أكبر ولله الحمد

Allahu Ekbar, Allahu Ekbar, La Ilahe IlAllah, Vallahu Ekbar, Allahu Ekbar, Vellilahi Elhamd

7.  Obavljanje bajram namaza prije hutbe je od suneta, za razliku od džume. Slušanje bajramske hutbe je od suneta, što znači da možemo da odemo nakon bajram namaza ukoliko to želimo.

8. Bajram je radosna prilika za muslimane i trebala bi se provesti sa porodicom, prijateljima i zajednicom (džematom). Jedan od načina na koji je ovo sprovedeno u praksu u vremenu Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem je kroz recitovanje. Prenosi se da je nekoliko mladih djevojčica učestovalo u proslavi bajrama kod Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem i recitovale su pjesmice. Ebu Bekr radijellahu 'anhu je zatim došao i ukorio ih radi toga međutim Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem je rekao: ”Ostavi ih Ebu Bekre, svaki narod ima svoj eid (bajram) a ovo je naš eid…”
Još jedan događaj koji pokazuje proslavu bajrama je kada je grupa mladića izvodila borbenu igru sa svojim kopljima iz radosti prema nastupajućem bajramu. kada je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem vidio da je Aiša radijellahu 'anha bila zainteresovana da vidi njihovu igru stao je na izlazu iz Aišine sobe i namjestio se ispred nje da bi ona smjestila svoju glavu na njegovo rame i posmatrala ih dok joj to ne bi dosadilo.

9. Nakon hutbe muslimani trebaju da se pozdrave i čestitaju jedni drugima. Uobičajena čestitka-dova kod ashaba je bila:

تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَمِنْك
Taqabellah Minna Ve mink
Da Allah primi i od nas i od vas

10. Odgovorni se trebaju potruditi da organizuju Bajram vani na otvorenom prostoru (musala) osim ako imaju neki razlog koji ih spriječava da to urade. Praksa Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem je bila da se bajram namaz obavlja na otvorenom.

11. Svi muslimani trebaju da se potrude da učestvuju u bajram namazu, muškarci, žene i djeca. Čak i žene koje su u svom menstrualnom ciklusu trebaju pokušati da učestvuju u proslavama bajrama (da budu u blizini musale), međutim svakako da ne obavljaju namaz, kao što je rekao Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem .

12. Od suneta je da se čini tesbih u toku bajram namaza, na početku namaza i svakog rekata imam će izgovoriti Allahu Ekber nekoliko puta. Postoji razilaženje među učenjacima koliko tekbira imam treba da donese na početku rekata. Od najjačih mišljenja je da je to 7 tekbira na prvom i 5 tekbira na drugom rekatu. Onaj koji slijedi treba da čini kao i imam, jer je ovo stvar u kojem razilaženje ima osnova, i da ne prouzrokuje konflikt u ovom posebnom danu.

Između tekbira poželjno je da se uče slijedeći zikrovi:

سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله والله اكبر

SubhanAllah, Velhamdulillah, Ve la ilahe illa allah, Vallahu Ekber.

Neželjene radnje za Bajram:

1. Haram je da se posti prvi dan bajrama, kao što je spomenuto u sahih Muslimu 827.

2. Neki ljudi smatraju da je od suneta da se ostane budan u noći prije bajrama i da se čini ibadet, klanja i uči Kur'an, međutim predaje koje se spominju u vezi ovoga su veoma slabe. Onaj koji inače uobičava da ostaje buden po noći i da obožava Allaha dozvoljeno mu je i da ostane budan i da radi ono što je i navikao da radi u noćima tokom cijele godine, međutim bitno je da se ova noć ne izdvaja kao posebna noć za obožavanje, ukoliko bi se tako tvrdilo onda bi to predstavljalo novotariju.

3. Izjegavanje miješanja sa suprotnim polom koji nisu mahrem. Svakako ovo je nešto što se ne bi trebalo raditi niti u toku godine, međutim još bitnije da se to ne čini za ovaj dan s obzirom na prirodu ovog dana.

4. Sestre trebaju biti oprezne da ne nose šminku i parfeme prilikom napuštanja svojih kuća.

5. Nema nafila namaza prije bajram namaza. Ukoliko se Bajram klanja u mesdžidu onda treba obaviti tehijetul-mesdžid radi poštovanja prema mesdžidu. Kada se Bajram klanja na otvorenom prostoru ili unutar sale ili dvorane onda se ne klanja 2 rekata tehijetul-mesdžida.

6. Uvijek trebamo paziti na granice propisane šerijatom. Iako je od suneta da uživamo u bajramu potrebno je izbjegavati okupljanja koja sadrže šejtanske instrumente ili ostajanje do kasnih sati u tolikoj mjeri da se propusti sabahski farz.

7. Proslava Bajrama ne znači da smo slobodni da ne radimo vadžibe i obaveze koje smo radili u ramazanu ili zul hidžetu nego je radosna prilika zbog novih opcija za nove vidove obožavanja. Takođe proslavljamo ih iz nade da su naši predhodni ibadeti primljeni i da ćemo biti oslobođeni od Džehenemske vatre i sa nadom da ćemo ući u Džennet. Takođe, nadamo se da ćemo se vratiti poslije bajram namaza kao novorođenčad čisti od grijeha.

8. Haram je rukovati se sa osobama suprotnog pola koje nam nisu mehrem.

9. Posjeta kaburovima za bajramske dane je novotarija. Ukoliko neko posjećuje kabure tokom cijele godine onda tu nema štete, čak naprotiv bit ćemo nagrađeni jer je to od suneta. ne treba uvoditi praksu da se posjećuju samo na ove dane.

Sjetimo se naše braće i sestara u našim dovama, jer iako smo mi sretni ovog Bajrama. postoje mase muslimana koji su potlačeni, pod opsadom ili proživljavaju nekakvu drugu poteškoću širom svijeta. Molim Allaha da nam podari Bajram i u oslobođenju zemalja muslimana od njihovih tlačitelja i podari pobjedu iskrenim mudžahidima širom svijeta.

Autor: Ahmed Musa Džibril 1423. h
izvor: http://ahmadjibril.com/articles/dos&donts.html

Share on Facebook7