Širenje neprovjerenih predaja

Napredak moderne tehnologije je za neke pojedince i skupine  obezbjedio neuporedivu platformu  za proizvodnju i širenje lažnih informacija i priča o islamu. Ovakvo ponašanje se može pronaći kako kod ljudi koji se pripisuju islamu tako i kod neprijatelja islama. Iako je ova druga skupina (nemuslimana) bila manje uspješna u svojoj misiji širenja pogrešnih ubjeđenja među muslimanima, – prva već dugo vremena gotovo da ima potpuni uspjeh bez nekog značajnog otpora.

Iako postoji mala i rastuća grupa muslimana koji su svjesni i oprezni po pitanju lažnih i pogrešnih učenja, i koji uvijek traže vjerodostojnost i dokaze, ipak ogromna većina muslimana je u potpunosti nesvjesna ove opasnosti.
Godinama svjedočimo kako se imami u mesdžidima/džamijama, studenti na univerzitetima, i klasični muslimani kod svojih kuća ili na radnim mjestima, naivno upliću u prljanje čistih islamskih učenja.
Komentarišu Kur’an koriste čudne i izmišljene israilijate, izmišljene predaje koje su učenjaci po koncenzusu odbacili, sve to se citira poput hadisa. Nerazumne izreke se maskiraju u govor ranih učenjaka kako bi dobile na vjerodostojnosti, i komični tračevi se šire bez da iko preispituje njihovu vjerodostojnost ili porijeklo.  Emailovi se ponajviše koriste za širenje ovakvih informacija od osobe do osobe zahtjevajući od njih da tu poruku proslijede svima koji se nalaze u njihovom adresaru.
Sasvim je normalno da u našoj virtuelnoj pošti pronađemo mnoštvo emailova sa navodnim čudima poput  drvoreda u obliku šehadeta u Njemačkoj, ili izmišljenih priča poput one o Nailu Armstrongu koji prima islam nakon što je čuo ezan na Mjesecu, ili upozorenja na rođenje Dedžala sa slikama porođaja, ili najgore od svega -izmišljeni hadisi o dozvoljenostima ili zabranama nekih radnji.

Neke od skorašnjih lažnih priča:
– Čistač milioner iz Mekke
– Zakir Naik dobiva Saudijsko državljanstvo
– Slike ubijenih muslimana u Burmi (Uprkos činjenici da postoji ogroman broj stvarnih slika ljudi se često koriste pogrešnim)
– Laž na Ibn Bazza i lažna fetva o ravnoj Zemlji
– Erdogan šalje vojsku na budiste, budisti sravljeni sa zemljom
– Kao i mnoštvo drugih pozitivnih i negativnih laži na lokalne i strane daije, učenjake i druge javne ličnosti 1

Naravno, ovaj fenomen nije ništa novo, razni govornici, fanatici, heretici, pisci, pjesnici i neuke askete iz raznih vremena oživljavaju ove mistične predaje dorađujući ih sa par svojih ‘’bogobojaznih dodataka’’.

Svjesni ovog problema u ranim stoljećima islama grupa islamskih učenjaka je preuzela izazov i posvetila svoje živote sačuvanju vjerodostojnih predaja Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem i čišćenju istih od kasnije dodatih stvari.
Ostavljali su svoje porodice i djecu i započinjali naporna putovanja žrtvujući luksuze i udobnost da bi odgonetnuli hiljade rukopisa i ispitujući mnoštvo ljudi, a zatim pisajući tomove knjiga sve u svrhu očuvanja i zaštite vjere i uklanjanju izmišljenih stvari.
Ipak taj zadatak nije ni dan danas gotov. Čak i danas, kruženje raznih bajki i legendi se nastvalja pomoću raznih knjiga, televizije i interneta. Ako se ovaj trend nastavi ne kontrolisati posljedice mogu biti uništavajuće.
Samo kada mi kao muslimani počnemo da surađujemo, tek tada ćemo uspjeti da iskorijenimo ovaj problem.  Moramo pokazati veći nivo pažnje i opreza i izbjegavati širenje predaja bez prethodne provjere. Ne smijemo prenositi hadise čija nam vjerodostojnost nije poznata ili je sumnjiva. Ne treba da se stidimo da nekog upitamo za porijeklo ili izvor.

Na kraju da napomenemo na opasnost pripisivanja predaja Allahovom Poslaniku sallallahu 'alejhi ve sellem i bitnost provjere prije širenja istih.

Opasnost laži na Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem.

Od Alije radijellahu 'anhu se prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao:
”Ne lažite na mene, ko slaže na mene gorjet će u Vatri.’’ 2
Prenosi se da je  Enes ibn Malik radijellahu 'anhu rekao: ‘’Ono što me sprečava da vam spomenem mnoge hadise je to što je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: ”Ko slaže na mene namjerno, neka pripremi sebi mjesto u Vatri.” 3

Zabrana prenošenja informacija bez prethodne provjere.

Prenosi Ebu Hurejre radijellahu 'anhu  da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: ‘’Dovoljno je čovjeku laži da prenosi sve što čuje’’ 4
Imam Malik je rekao: ‘’Znajte da čovjek neće biti slobodan od greški ako prenosi sve što čuje. A nikada neće biti imam ako priča sve što čuje.’’ Dalje kaže: ‘’Čovjek neće postati imam u znanju ako prenosi sve što čuje, niti će biti imam ako prenosi od svake osobe, ili ako prenosi slabe predaje.’’ 5

Upozorenje Allahovog poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem na ljude koji prenose izmišljene priče i hadise.

Prenosi se od Ebu Hurejre radijellahu 'anhu da je Allahov Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: ‘’Pred kraj vremena pojaviti će se varalice i lašci koji će vam prenositi hadise koje niste ni vi ni vaši prethodnici čuli, pričuvajte ih se i klonite ih se i ne dozvolite da vas odvedu u zabludu ili da vas zbune.’’ 6

Bitnost isneda 7 i uzimanje znanja samo iz provjerenih izvora.

Imam Muhammed ibn Sirin kaže: ‘’Ovo znanje (hadis) je od temelja vjere pa pazite od koga uzimate svoju vjeru.’’ 8
Ibn Ebu Zinad prenosi od svog oca da je rekao: ‘’U Medini sam susreo stotinu ljudi, i svaki od njih je bio povjerljiv ali niko od njih nije uzimao hadise, bilo je rečeno: ‘’On nije od njezinih ljudi.” 9
Imam Sufijan Es-Sevri je rekao: ‘’Sened je od oružja vjernika, pa ako nema svoga oružja uz sebe s čime će se boriti?’’ 10
Čak i ljudi koji izgledaju pouzdano mogu nenamjerno prenijeti lažni hadis.
Imam Jahja ibn Said el-Kattan prenosi od svog oca da je rekao: ‘’Nećeš vidjeti kod dobrih ljudi išta gore od prenošenja laži o hadisu.’’ Imam Muslim je ovo komentarisao kao: ‘’Ovo znači da će laž silaziti sa njihovih jezika ali neće namjerno lagati.’’ 11

Imam Abdurahman ibn Mehdi je rekao: ‘’Nije dozvoljeno čovjeku da bude imam sve dok ne poznaje razliku između vjerodostojnog hadisa i onog koji to nije.’’
Sufijan Es-Sevri je rekao: ‘’Povećaj znanje o hadisu jer je to tvoje oružje.’’ Takođe je rekao: ‘’Meleci su čuvari na nebesima a učenjaci hadisa su čuvari na zemlji.’’
Imam Jezid ibn Zari je rekao: ‘’Svaka vjera ima svoje viteze a vitezi ove vjere su učenjaci hadisa.’’
Imam Abdullah ibn Mubarek je rekao: ‘’Primjer  onoga ko izučava vjeru bez seneda je poput onoga ko želi da se popne na krov građevine bez ljestvi.’’ 12

Ebu Mensur ibn Sellam el-Fakih je rekao: ‘’Nema ništa teže kafirima i mrže od toga da slušaju hadis sa prenosiocima i senedom.’’ 13

Imam Eš-Ševkani opisujući trud ranih učenjaka kaže: ‘’Učenjaci su ulagali veliki trud da bi obavijestili ljude o izmišljenim hadisima i bajkama lažaca i da bi iz hadisa Allahovog Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem odstranili  lažne dodatke onih koji lažu, izmjene i izvrtanja onih koji griješe i pogrešna objašnjenja onih koji ne znaju…” 14’’
Prevedeno sa engleskog
Izvor: http://www.islam21c.com/islamic-thought/propagation/general/living-in-the-age-of-email-forwards/

 

 

  1. dodatak prevodioca 

  2. prenosi Buharija i Muslim

  3. Prenosi Buharija i Muslim

  4. Prenosi Muslim u uvodu u Sahih El-Muslim

  5. Prenosi Muslim u uvodu u Sahih El-Muslim 

  6. Prenosi Muslim u uvodu u Sahih El-Muslim 

  7. lanca prenosilaca

  8. Prenosi Muslim u uvodu u Sahih El-Muslim 

  9. Prenosi Muslim u uvodu u Sahih El-Muslim 

  10. Sharaf Ashābāl Hadīth  (1/15)

  11. Prenosi Muslim u uvodu Sahih El-Muslim

  12. Sharaf Ashābul Hadīth (1/15) 

  13. Sharaf Ashābul Hadīth (2/36) 

  14. El-Fawā’id el-Majmū’ah: 3