SAVJETI ZA MUSLIMANSKE PODUZETNIKE (I DIO)

  • Facebook
Ovo je 1 dio od ukupno 2 u serijalu Savjeti za muslimanske poduzetnike
Navigacija serijalomSAVJETI ZA MUSLIMANSKE PODUZETNIKE (II DIO) >>
Share on Facebook1

Muslimansko ekonomsko tržište nije dovoljno razvijeno iz niza razloga, od kojih se neki mogu pripisati muslimanskim potrošačima, a drugi muslimanskim poduzetnicima. Muslimanski potrošači su često na meti kritika zbog toga što ne čine dovoljno da podrže muslimanske poslovne projekte, bilo da je u pitanju plaćanje malo skuplje cijene proizvoda i usluga ili da prelaze duže razdaljine, kako bi kupili proizvod kod muslimana.

Ali ono o čemu se rijeđe raspravlja jesu obaveze i odgovornosti muslimanskih poduzetnika koje oni imaju prema muslimanskoj zajednici. Ako muslimanski poduzetnici žele podršku muslimanskih potrošača, oni će se morati više potruditi da im pruže bolji odnos kvalitete i cijene, te da kontinuirano unapređuju svoje poslovanje.

U nastavku su neki savjeti o tome kako muslimanski poduzetnici mogu unaprijediti uslugu, te povećati profit i rast halal poslovanja.

1.  Učinite profit sekundarnim ciljem

قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُوا۟ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَٰلِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدًۢا ١١٠

110 Reci: "Ja sam čovjek kao i vi, meni se objavljuje da je vaš Bog – jedan Bog. Ko žudi da od Gospodara svoga bude lijepo primljen, neka čini dobra djela i neka, klanjajući se Gospodaru svome, Njemu nikoga ne pridružuje!"

Al-Kahf, 110



U ovoj predaji je dokaz da Allah ne prima ništa od djela koje nije učinjeno samo radi stjecanja Njegova zadovoljstva. Ako nije učinjeno s takvom nakanom, On ga ne želi ni primiti, niti će za njega nagraditi na Ahiretu.

Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Vjerovjesnik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: Uzvišeni Allah kaže: “Ja sam najnepotrebniji saradnika i udruživanja. Ko uradi neko djelo u kojem Mene udruži sa drugim, ostavim i njega i njegovo udruživanje. ” (Muslim)

Prvi cilj poslovanja jednog muslimana na tržištu ne treba biti postizanje što većeg profita, već postizanje Allahovog zadovoljstva i uspostavljanje islamskog načina života. Traganje za profitom je neophodan cilj uspješnog poslovanja, ali bi to trebao biti sekundarni cilj. Traženje Allahovog zadovoljstva u poslovanju, sprovođenje islamskih pravila iskrenosti i istinitosti, te dobro ponašanje sa kupcima, će in shaa Allah, zasigurno rezultirati ekspanzijom poslovanja.

2. Budite iskreni

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا ٧٠

70 O vjernici, bojte se Allaha i govorite samo istinu,

Al-Ahzab, 70

يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا ٧١

71 On će vas za vaša dobra djela nagraditi i grijehe vam vaše oprostiti. A onaj ko se Allahu i Poslaniku Njegovu bude pokoravao – postići će ono što bude želio.

Al-Ahzab, 71

Prenosi Abdullah ibn Mes'ud, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Budite iskreni, jer iskrenost vodi ka dobročinstvu, a dobročinstvo u Džennet. Čovjek će govoreći istinu i pridržavajući se nje, biti upisan kod Allaha kao iskren. I klonite se laži, jer laž zaista vodi bestidnosti, a bestidnost vodi u Džehennem! Čovjek će lažući i postupajući po laži, biti upisan kod Allaha kao lažac.” (Buharija)

Poštenje i istinitost su jako bitni u svakom poslu,  a posebno kada su u pitanju poslovni projekti muslimana, što podrazumijeva izgradnju kvalitetnog odnosa povjerenja s klijentima i poslovnim partnerima. Isto se ne može uraditi sa lažima i obmanama, već naprotiv, dolazi do pojave nepovjerenja i narušavanja poslovnih odnosa.

3. Budite otvoreni za savjetovanje i kritike

Savjetovanje muslimana je šerijatska obaveza, te pravo muslimana kod njegovog brata u vjeri. Savjetovanje je bila praksa našeg Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem, a i prethodnih vjerovjesnika. Također je savjetovanje jedna od stvari zbog koje su ashabi davali prisegu Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upoznavajući nas sa bitnošću savjetovanja u vjeri: “Vjera je savjet.” Upitaše ga: “Kome?” Poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem odgovori: “Allahu, Njegovoj Knjizi, Poslaniku, predvodnicima muslimana i njihovom ‘običnom narodu’.” (Muslim)

Iako ovo može biti gorka pilula za progutati, morate biti spremni da otvoreno komunicirate sa svojim potrošačima, klijentima i poslovnim partnerima. Svi oni koji se mogu osjećati stvarno ljuti na muslimanskog potrošača kada ih dodatno ispituje i kontroliše u vezi proizvoda ili usluga koje nudi, treba da znaju da je to njihovo pravo kao potrošača.

Ne zaboravite u konačnici, svi smo odgovorni prema Allahu. Halal poslovanje nije samo interes jedne osobe, već cijele muslimanske zajednice. Stoga, najvažnije je da se mora osigurati poslovanje koje ispunjava standarde Kur'ana i standarde Sunneta.

4. Težite višim ciljevima i većim poslovnim rezultatima

وَقُلِ ٱعْمَلُوا۟ فَسَيَرَى ٱللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُۥ وَٱلْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَٰلِمِ ٱلْغَيْبِ وَٱلشَّهَٰدَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ١٠٥

105 I reci: "Trudite se! Allah će trud vaš vidjeti, a i Poslanik Njegov i vjernici, i vi ćete biti vraćeni Onome koji zna nevidljivi i vidljivi svijet, pa će vas On o onome što ste radili obavijestiti."

At-Tawbah, 105



Ne postavljajte sebi ciljeve da postižete samo lokalne uspjehe ograničenih kvalitetnih i kvantitativnih veličina, već uvijek težite višem i boljem. Trudite se da poboljšate asortiman i kvalitetu svojih proizvoda i usluga, te da uvijek pronalazite načine da poboljšate kvalitetu poslovanja i visinu profitne marže.

Navešćemo i predaju od Poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem u kojoj stoji: »Allah doista voli da, kada neko od vas radi neki posao, da ga uredno i precizno obavi«. (El-Bejheki, Šu'abu-l-iman)

Ukoliko nemate sami dovoljno snage, uvijek postoji mogućnost udruživanja snaga i sredstava unutar muslimanske zajednice i s drugim dioničarima radi proširenja poslovanja. To će nesumnjivo dovesti do postizanja konkurentskih prednosti, koje dovode do smanjenja zavisnih troškova, a u konačnici i do  smanjenja cijena proizvoda za potrošače.

5. Saradnja sa konkurencijom

Od Ebu Hurejre r.a., se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Nemojte jedni drugima zavidjeti, nemojte se u kupoprodaji nadmetati, nemojte se mrziti, nemojte leđa jedni drugima okretati, nemojte se jedni drugima u poslove mješati, budite, o Allahovi robovi, braća! Musliman je muslimanu brat: ne čini mu nasilje, ne laže ga, niti ga ponižava. Takvaluk – bogobojaznost, je ovdje – pa na svoja prsa pokaza tri puta – a dosta je čovjeku grijeha i zla da ponižava brata muslimana. Svakom muslimanu je haram (zabranjen-svet): život, imetak i čast drugog muslimana!“ (Muslim)

Ovaj zahtjev može biti vrlo težak za izvesti, ali je vrlo bitan za uspjeh poslovanja i jačanja muslimanskog tržišta. Ovdje prevashodno mislimo na saradnju sa drugim muslimanskim poduzetnicima koji djeluju u istom sektoru u kojem djelujemo i mi, a koja se ogleda u razmjeni znanja, iskustava, te udruživanja radi povećanja profesionalnosti, ekonomičnosti i rentabilnosti.

Autor: AhmedB

Navigacija serijalomSAVJETI ZA MUSLIMANSKE PODUZETNIKE (II DIO) >>
Share on Facebook1