Pokuđeni ahlak

Oholost

Ovo je . dio od 6 u serijalu Prepreke na putu istine

Prvi grijeh

Prva prepreka na putu istine je grozna bolest koja biva razlogom i začećem mnogih drugih bolesti i grijeha.

Ona je jedan od prvih grijeha koji su počinjeni:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَٰٓئِكَةِ ٱسْجُدُوا۟ لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا۟ إِلَّآ إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَٱسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلْكَٰفِرِينَ ٣٤

34 A kada rekosmo melekima: "Poklonite se Ademu!" – oni se pokloniše, ali Iblis ne htjede, on se uzoholi i posta nevjernik.

El-Bekare, 34

Zašto je oholost opasna?

Kaže Ibn Tejmijje: “Oholost je suprotna suštini robovanja, kao što je došlo u Sahihu od Allahovog poslanika sallallahu 'alejhi ve sellem da je rekao: ‘Allah kaže: Veličina je Moj izar (odjeća kojom se ogrće donji dio tijela nap. prev.), a oholost (ar. kibrija’, koristi se za oholost, a u arapskom jeziku ima značenje ponosa i vlasti) je Moj ogrtač (odjeća kojom se ogrće gornji dio tijela nap.prev.), pa ko se bude sa Mnom natjecao u ikojem od njih, kazniću ga.’ Stoga su veličina i oholost od posebnosti rububijjeta, a oholost je veća od veličine; zato ju je i učinio na stepenu ogrtača, kao što je učinio veličinu na stepenu izara.”

Značenje oholosti

Kaže Allahov poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem:

Oholost je odbijanje istine i omalovažavanje ljudi. (Muslim)

Omalovažavanje ljudi dolazi od toga što se oholnik vidi većim ili važnijim ili boljim od drugih. Zato u arapskom jeziku riječ za oholost dolazi od osnove كبر – biti velik.

Razlog uništenja prijašnjih naroda

Baš je ova bolest bivala razlogom uništenja naroda prije nas:

وَإِنِّى كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوٓا۟ أَصَٰبِعَهُمْ فِىٓ ءَاذَانِهِمْ وَٱسْتَغْشَوْا۟ ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا۟ وَٱسْتَكْبَرُوا۟ ٱسْتِكْبَارًا ٧

7 I kad god sam ih pozivao da im oprostiš, prste su svoje u uši stavljali i haljinama svojim se pokrivali – bili su uporni i pretjerano oholi.

Nuh, 7

فَأَمَّا عَادٌ فَٱسْتَكْبَرُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَقَالُوا۟ مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَوَلَمْ يَرَوْا۟ أَنَّ ٱللَّهَ ٱلَّذِى خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَكَانُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَا يَجْحَدُونَ ١٥ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِىٓ أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ ٱلْخِزْىِ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَلَعَذَابُ ٱلْءَاخِرَةِ أَخْزَىٰ وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ ١٦

15 Ad se bez ikakva osnova bio na Zemlji uzoholio. "Ko je od nas jači?" – govorili su. A zar nisu znali da je Allah, koji ih je stvorio, jači od njih – a i znamenja Naša su poricali. 16 I Mi poslasmo protiv njih, u danima nesretnim, vjetar leden, da bismo im još na ovome svijetu dali da osjete sramnu patnju – patnja na onom svijetu biće, zaista, još sramnija – i niko im neće u pomoć priteći.

Fussilet, 15 - 16

قَالَ ٱلْمَلَأُ ٱلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوا۟ مِن قَوْمِهِۦ لِلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ لِمَنْ ءَامَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَٰلِحًا مُّرْسَلٌ مِّن رَّبِّهِۦ قَالُوٓا۟ إِنَّا بِمَآ أُرْسِلَ بِهِۦ مُؤْمِنُونَ ٧٥ قَالَ ٱلَّذِينَ ٱسْتَكْبَرُوٓا۟ إِنَّا بِٱلَّذِىٓ ءَامَنتُم بِهِۦ كَٰفِرُونَ ٧٦

75 A glavešine naroda njegova, one koje su se oholile, upitaše potlačene, one među njima koji su vjerovali: "Vjerujete li vi da je Salih poslan od Gospodara svoga?" – "Mi, uistinu, vjerujemo u sve ono što je po njemu objavljeno" – odgovoriše oni. 76 "A mi, doista, ne vjerujemo u to u što vi vjerujete" – rekoše oni koji su bili oholi.

El-A'raf, 75 - 76

A faraon je vječiti primjer oholnika, kao da nema nijednog oholnika nakon njega, a da se nije na njega ugledao:

وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَٰٓأَيُّهَا ٱلْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرِى فَأَوْقِدْ لِى يَٰهَٰمَٰنُ عَلَى ٱلطِّينِ فَٱجْعَل لِّى صَرْحًا لَّعَلِّىٓ أَطَّلِعُ إِلَىٰٓ إِلَٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّى لَأَظُنُّهُۥ مِنَ ٱلْكَٰذِبِينَ ٣٨ وَٱسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُۥ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَظَنُّوٓا۟ أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ ٣٩ فَأَخَذْنَٰهُ وَجُنُودَهُۥ فَنَبَذْنَٰهُمْ فِى ٱلْيَمِّ فَٱنظُرْ كَيْفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلظَّٰلِمِينَ ٤٠

38 "O velikaši" – reče faraon – "ja ne znam da vi imate drugog boga osim mene, a ti, o Hamane, peci mi opeke i sagradi mi toranj da se popnem k Musaovu Bogu, jer ja mislim da je on, zaista, lažac!" 39 A on i vojske njegove bijahu se bez ikakva osnova ponijeli na Zemlji i mislili su da Nam neće biti vraćeni, 40 pa Mi dohvatismo i njega i vojske njegove i u more ih bacismo; pogledaj kako su skončali nevjernici!

El-Kasas, 38 - 40

Vrste oholosti

Tri su vrste oholosti:

  • Oholost prema Uzvišenom Allahu, kao što su se oholili Faraon i Nemrud odbivši da budu robovi Allahu, i tvrdeći za sebe da su oni gospodari. U ovo ulazi i odbijanje robovanja Uzvišenom

    وَقَالَ رَبُّكُمُ ٱدْعُونِىٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ٦٠

    60 Gospodar vaš je rekao: "Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi se klanjaju – ući će, sigurno, u Džehennem poniženi."

    Gafir, 60

    Ovakva vrsta oholosti je čisti kufr.

  • Oholost prema Allahovom poslaniku sallallahu 'alejhi ve sellem, npr. da mu odbije pokornost iz oholosti ili inata, kao što su radili nevjernici u Mekki i Židovi. I ovo je čisti kufr.
  • Oholost prema Allahovim robovima, tako što sebe drži velikim, a druge omalovažava, ponižava i prezire. Ovo treće, iako blaže od prva dva, ipak je veliki grijeh, jer je veličina i uzvišenost svojstvo Allaha Uzvišenog, Njemu pripada i Njemu priliči, a ne priliči ni u kom slučaju njegovim robovima.

Stepeni oholosti

  1. Da oholost bude u srcu, tako što vidi sebe boljim od drugih, ali se trudi i pokušava biti ponizan. Kod ovakvog čovjeka je drvo oholosti zasađeno u srce, ali mu je on odsjekao grane.
  2. Da se oholost ukazuje na njegovim djelima, npr. uzdizanje sebe na sjelima, da voli da hoda ispred prijatelja, da poriče onima koji ne ispune njegovo pravo,
  3. Da mu se oholost pokaže na jeziku, tako što se natječe u hvalisanju, hvali sebe i priča o sebi kako bi se natjecao sa drugima, a od toga je i oholjenje porijeklom, pa onaj ko se oholi porijeklom omalovažava onoga koji nema plemenitog porijekla, makar bio bolji čovjek od njega.
    Od ove vrste je i lokalpatriotizam, koji je sveprisutan u našem društvu: “građani” protiv “seljaka”, “velegrađani” protiv “malograđana”, itd., kao i hvalisanje određenim dostignućima i omalovažavanje ljudi koji to nisu postigli, npr. fakultet, magistrat, doktorat, …

 

Nagrada oholnika na ovom svijetu

Oholnika stiže nekoliko pogubnih stvari još na ovom svijetu:

  1. Biće mu uskraćeno razumno poimanje stvari, tj. neće biti u stanju da sagleda sopstvene greške i mahane, a ko ih nije u stanju sagledati, nije ih u stanju ni promijeniti.
  2. Zabrinutost i nestabilnost, jer oholnik voli da mu se pridaje sva pažnja, da su pogledi uvijek u njega uprti, a pametni i plemeniti ljudi ne gledaju u takve.
  3. Imaće malo prijatelja i pomagača, jer srca vole onoga ko je nježan prema njima i ko ih ne gleda odozgo. Zbog toga Uzvišeni Allah naređuje Svom miljeniku sallallahu 'alejhi ve sellem:

    وَٱخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٢١٥

    215 i budi ljubazan prema vjernicima koji te slijede!

    Eš-Šu'ara', 215

  4. Biće mu uskraćena Allahova pomoć i podrška, jer Allah daje podršku samo onima koji se trude da smanje šejtanov uticaj na sebe.
  5. Zaslužiće Allahovu srdžbu, jer se protivi Allahu u svojstvu koje je isključivo Allahovo.

 

Nagrada oholnika na drugom svijetu

Prenosi se od Abdullaha ibn Mes’uda, radijellahu anhu, da je Allahov poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao: “Neće ući u u Džennet niko u čijem srcu bude bilo koliko trun oholosti.” Pa je neki čovjek rekao: “Ima čovjek koji voli da mu odjeća bude lijepa i obuća da mu bude lijepa.” Allahov poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem reče: “Doista je Allah lijep i voli lijepo. Oholost je odbijanje istine i podcjenjivanje ljudi.” (Muslim)

Razilaze se učenjaci u pogledu onoga na šta se cilja kod neulaska oholnika u Džennet na nekoliko mišljenja koja je spomenuo Nevevi u svome tumačenju Muslimovog Sahiha:

  • da se misli na oholnika prema vjeri, takav neće ući u Džennet nikako ako umre na tome,
  • da u njegovom srcu neće biti oholosti kada bude ulazio u Džennet, kao što kaže Uzvišeni:

    وَنَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ ٱلْأَنْهَٰرُ وَقَالُوا۟ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى هَدَىٰنَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَآ أَنْ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ لَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِٱلْحَقِّ وَنُودُوٓا۟ أَن تِلْكُمُ ٱلْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ٤٣

    43 Iz njihovih grudi ćemo zlobu odstraniti; ispred njih će rijeke teći, i oni će govoriti: "Hvaljen neka je Allah, koji nas je na Pravi put uputio; mi ne bismo na Pravome putu bili da nas Allah nije uputio, poslanici Gospodara našeg su zaista istinu donosili", i njima će se doviknuti: "Taj Džennet ste u nasljedstvo dobili za ono što ste činili!"

    El-A'raf, 43

    ,

  • da neće ući u Džennet bez kazne, ako ga Allah bude kaznio, a ponekad se iz Njegove plemenitosti sustegne od kazne,
  • neće ući sa bogobojaznim među prvima

Neizbježno je da će svi vjernici ući u Džennet, bilo isprva ili kasnije, nakon kažnjavanja nekih počinioca velikih grijeha koji su umrli ustrajavajući na njima.

Lijek za oholost

  1. Da se iskorijeni oholost iz srca, a to se postiže dvjema stvarima:
    a. Da sagleda svoju dušu i shvati njenu suštinu; prenosi Zehebi u “Sijeru” da je Jezid ibn Muhelleb, nekadašnji valija Horasana i Basre koji je bio poznat po oholosti, prošao pored Mutarrifa ibn Šihhira vukući svoj ogrtač. Mutarrif reče: “Ovakav hod Allah mrzi.” Reče mu Jezid: “Zar me ne poznaješ?” Odgovori: “Naravno! Isprva si bio sitni umetak, na kraju ćeš biti truhli leš, a između toga nosiš u sebi izmet.”
    b. da spozna svog Gospodara i shvati Njegovu veličinu, tako što će spoznati Allahove blagodati, razmišljati o Allahovim stvorenjima, te kako ga je Allah stvorio i dao mu lik. Kažu učenjaci: “Ko shvati suštinu svoje duše, shvatiće ispravno svoga Gospodara.”
  2. Da se suprostavi uzrocima oholosti, pa ako je uzrok oholosti njegovo porijeklo, da pogleda u svoje pretke gdje su sada, zar nisu u zemlji? Ili, ako je uzrok njegove oholosti bogatstvo, da pogleda židove, zar nisu oni najbogatiji na svijetu, a šta im koristi kada se Allah na njih rasrdio? Zar bogatstvo ne može nestati između svitanja i smrkavanja? Ako se oholi svojom snagom, neka razmisli o bolestima koje ga pogode. Skupina malih stvorova unutar njegovog organizma učini ga nesposobnim i nepokretnim za vrlo kratko vrijeme. Ako se oholi znanjem, neka zna da je znanje teret i da će prvi čovjek koji će biti obračunat na Sudnjem danu učenjak koji je učio da bi se o njemu lijepo govorilo.

 

Šta je smutnja prsa? >>