Razno

Blagodat zlata

 

إِنَّ ٱللَّهَ يُدْخِلُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ٢٣

23 A one koji budu vjerovali i dobra djela činili – Allah će sigurno uvesti u džennetske bašče, kroz koje će rijeke teći, u njima će se narukvicama od zlata i biserom kititi, a odjeća će im svilena biti.

El-Hadždž, 23

 

Zlato je metal poznat još od 3.000 godina prije rođenja Isaa, a.s. Koristio se kao novac, nakit ili ukras, postajući na taj način simbol ljepote,moći, bogatstva i raskoši. Raritet zlata u prirodi davao je njegovom vlasniku privilegovan položaj, a njegov kvalitet i lahkoća kovanja je bio razlogom izlijevanja najljepših skulptura i ukrasa koje pamti historija. Na svaku tonu zemlje otpada svega nekoliko miligrama zlata. Bez sumnje, zlato i ono što ono simboliše igra bitnu ulogu u čovjekovom životu. Kao takav je spomenut i u Kur'anu i hadisu. S obzirom da je zlato odličan provodnik pored bakra o kojem smo prethodno govorili te srebra, našlo je primjenu u elektronici a zatim i u medicini kao hemijski spoj u liječenju raka. Islam ne govori o zlatu u jednom i striktnom kontekstu – niti potpuno negativnom, niti potpuno pozitivnom – ono ga ocjenjuje u skladu sa posljedicama koje zlato ostavlja na čovjekov život i dušu. Posmatrajući ajete u kojima se spominje zlato, primjetit ćemo da ga Kur'an postavlja u dva konteksta – jedan negativan i jedan pozitivan.

  • Zlato kao iskušenje

Negativan kontekst je uglavnom vezan za dunjalučko zlato, ono koje čovjek gomila ne trošeći ga na Allahovom putu i koje ga odvlači od vjere i dobročinstva. Takvo zlato se u Kur'anu pojavljuje u ulozi iskušenja, odnosno jednog od uzroka ljudske nesreće na ahiretu. Kur'an upozorava da je ono samo uživanje na ovom svijetu:

 

وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَٰعُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ٣٥

35 i ukrase od zlata bismo im dali, jer sve je to samo uživanje u životu na ovome svijetu, a onaj svijet u Gospodara tvoga biće za one koji budu Njegova naređenja izvršavali, a Njegovih zabrana se klonili.

Ez-Zuhruf, 35

 

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلْبَنِينَ وَٱلْقَنَٰطِيرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلْفِضَّةِ وَٱلْخَيْلِ ٱلْمُسَوَّمَةِ وَٱلْأَنْعَٰمِ وَٱلْحَرْثِ ذَٰلِكَ مَتَٰعُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسْنُ ٱلْمَـَٔابِ ١٤

14 Ljudima se čini da je lijepo samo ono za čim žude: žene, sinovi, gomile zlata i srebra, divni konji, stoka i usjevi. To su blagodati u životu na ovome svijetu; a najljepše mjesto povratka je u Allaha.

Alu-Imran, 14

 

Najupečatljiviji kur'anski primjer obožavanja zlata je svakako kazivanje o Benu-Israilu koji iskoristiše Musaovo, a.s. odsustvo napravivši sebi idola u obliku teleta od zlatnog nakita. Imam Kurtubi u svom tefsiru navodi predaju da je Musa, a.s., nakon svog povratka uništio zlatno tele i njegove dijelove razbacao po moru,naredivši pripadnicima Benu-Israila da se napiju te vode. Kada su se napili, na usnama onih koji su još uvijek voljeli zlatno tele ostale su strugotine zlata. Zbog toga ih Allah,dž.š., koreći spominje ajetom :

 

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَٰقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُوا۟ مَآ ءَاتَيْنَٰكُم بِقُوَّةٍ وَٱسْمَعُوا۟ قَالُوا۟ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا۟ فِى قُلُوبِهِمُ ٱلْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُم بِهِۦٓ إِيمَٰنُكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ٩٣

93 I kada smo od vas vaš zavjet primili, i brdo iznad vas podigli: "Ozbiljno prihvatite ono što vam dajemo i budite poslušni!" – oni su odgovorili: "Čujemo, ali poslušati nećemo!" – srca njihova su, zbog nevjerovanja njihova, još bila nadojena teletom. Reci: "Ružno je to na što vas vjerovanje vaše navodi, ako ste uopće vjernici."

El-Bekare, 93

 

Pogubnost i prolaznost zlata u očljiva je iz samog njegovog imena. Naime, riječ zlato (zehebun) na arapskom jeziku je izvedena iz istih harfova kao i glagol otići (zehebe).Time je ukaz, kako vele mufessiri,na to da je zlato prolazno. Imam Kušejri još dodaje: „To je zbog toga što srca zbog zlata odlaze iz prisutnosti Uzvišenoga.“

  • Zlato kao nagrada

Drugi kontekst unutar kojeg se zlato spominje u Kur'anu je pozitivan i odnosi se na džennetske nagrade vjernicima. Ne mali je broj ajeta u kojima Allah, dž.š., obeća je divna odijela i ukrase upravo od zlata onima koji budu vjerovali i dobra djela činili:

 

إِنَّ ٱللَّهَ يُدْخِلُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ٢٣

23 A one koji budu vjerovali i dobra djela činili – Allah će sigurno uvesti u džennetske bašče, kroz koje će rijeke teći, u njima će se narukvicama od zlata i biserom kititi, a odjeća će im svilena biti.

El-Hadždž, 23

 

جَنَّٰتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ٣٣

33 edenske perivoje u koje će ući, u kojima će se zlatnim narukvicama, biserom ukrašenim, kititi, a haljine će im, u njima, od svile biti.

Fatir, 33

 

U 21-om. ajetu sure El-Insan, Allah, dž.š. obećaje narukvice od srebra. Moguće je da je u tome ukaz na to da će neki nositi zlato a drugi srebro, u skladu sa svojim zaslugama. Zlato će nositi Allahovi bliski robovi (mukarrebun), a srebro dobri (ebrar), a Allah najbolje zna.

Allahov poslanik s. a.v. s., je zabranio muslimanima na dunjaluku pijenje iz zlatnog i srebrnog posuđa, a muškarcima i nošenje zlata kao nakita i odjeće –otuda  je Džennet onima koji se budu pokoravali  nagrada upravo u onome od čega su se sustezali:

 

يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ ٱلْأَنفُسُ وَتَلَذُّ ٱلْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَٰلِدُونَ ٧١

71 Oni će biti služeni iz posuda i čaša od zlata, u njemu će biti sve što duše zažele i čime se oči naslađuju, i u njemu ćete vječno boraviti.

Ez-Zuhruf, 71